(Ännu en) vilken skida tror ni passar mig?

jofahelmet

Ny medlem
Hej, jag är rädd för att detta är ännu en "vilken skida" tråd, men för att inte bli helt sågad och ombedd att söka i forumet (jag har läst spaltmeter med tester och recensioner och försökt få så bra uppfattning jag kan innan jag postade) så skall jag dra min historia lite kort först.
(Till historien kan tilläggas att jag inte åkt mer än enstaka dagar de senaste 10 åren och har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen som verkar ha dragit iväg något fruktansvärt och jag har ingen som helst aning om vad alla (de flesta) nya uttryck innebär.)

Jag har åkt skidor i snart 30 år och anser mig själv som en hygglig åkare som gärna drar på i storslalomsvängar och inte tvekar när det bjuds in på lite fluff utanför pisten, dessutom tycker jag inte pucklar är i vägen utan ganska roliga. Jag är van vid mina gamla spätt (kan kalla dom semicarving) och har inga problem med att åka knädjupt med en midja på 64mm (de skidor jag hade tills i våras), men tänkte att det skulle vara trevligt att testa på det med lite mer bredd under pjäxorna. I vintras köpte en kompis en stuga i fjällen och han bjöd med mig och ett gäng grabbar upp en helg och jag blev på nytt tänd på tanken att åka skidor (varför den försvann vet jag inte riktigt), sagt och gjort så började min inhandling av ny utrustning och när det väl var dax för skidor så var dels utbudet på tok för stort för en som är van vid att välja mellan hårda eller mjuka slalom- eller storslalom-skidor (lite snävt draget men i stort sett) och dels hade kassan sinat. Det lilla jag kom fram till var ändå att ett par Line Prophet 100 verkade passa mig rätt bra (återkommer till detta) men det slutade med att jag köpte ett par Rossignol Scratch BC WRS för ett par hundralappar (inte för att jag ville ha en jibbskida utan för att dom var billiga). Jag ville bara testa en skida som var lite bredare och dessutom var kanske inte själva åkningen riktigt hela anledningen till resan.

Jag har alltid haft synen att med ett par riktiga pjäxor så tar jag mig ner med vilka skidor som helst, så även med denna helg, men en av de som var med på resan hade ett par Line Prophet 90 som jag testade i ett par åk och de var mer eller mindre exakt så bra som jag hade hoppats på men med den lilla nackdelen att det var alldeles för tighta svängar för min smak när jag tryckte på (för mjuka för 90+ kg?) så den skidan kanske ändå inte är något för mig, kan tilläggas att det är den enda nyare "riktiga" skidan jag testat någonsin. En notering som gjordes på mina Rossignol (som för övrigt inte alls var något för mig) var att jag inte kände något som helst problem med att byta från kant till kant så som jag läst så mycket om på lite bredare skidor (men de kanske inte var tillräckligt breda (98mm) ?). Efter jag kom hem från resan har jag försökt läsa än mer när det gäller skidor då jag redan har planerat in ett par resor nästa vinter, men eftersom jag inte riktigt vet vad all ny teknik gör för skidorna så tänkte jag nu vända mig till er för lite hjälp.

Det jag (tror) jag söker i ett par nya skidor är: 95-115 mm midja, över 180 cm, lätt rocker/early rise (även bak (twintip)), "storslalomradie", vridstyv/fartstabil... kan man få allt det i en skida?
Jag skall vara ärlig och säga att runt 90% av det jag åker är nog pist men skidan får gärna vara lämpad för de dagar jag irrar ut utanför manchestret. Åker hellre stora svängar i hög fart än snabba små. Jag är heller inte främmande för att testa ett hopp om det skulle råka stå ivägen, det var ju ändå det roligaste som fanns när man var liten (synd att hela den här jibb-scenen inte fanns då). Ingen skogsåkning dock (än).

Jag är ca 190 cm och väger in på ca 90 kg, de skidor som på pappret ser ut som skidor jag är ute efter skulle kunna vara:

Line Prophet 100-115 (Notera det som skrevs ovan)
Majesty (Helt okända för mig, men verkar lovande)
Völkl Gotama/Katana
Salomon Sentinel
Ski Logic Howitzer/Ullr's Chariot
DPS Wailer 112RP Hybrid (Verkar för bra för att vara sann när man läser specen men vet inte hur en skärningsradie på 14m blir i verkligheten)
Hendryx verkar göra riktigt bra saker men ligger lite över min prisklass, visserligen ligger ett par av de jag kikat på i överkant men de har ändå lockat mig.

Ursäkta allt dravel, så kort historia kanske det inte blev (den skulle kunnat bli längre), men jag ville försöka ge en bild av mig för att eventuellt underlätta tips och råd.

Wailer 112RP har en radie på 18m i 190cm, 184:an som kommer nästa år får också 18m, 178cm har 16m och 168cm har 14m.
Med din storlek ska du definitivt ha 190cm i den modellen och inget annat.
112RP är ett bra allroundval, jag kör mina egna 112RP mest i pist men de funkar bra över hela berget.
Dock är det en lekfull skida, Lite tailrocker och inte alltför styv tail.
Vill man ladda på lite och åka fort, droppa lite, köra djupt puder etc - då vill jag ha en styvare och rakare tail, bli av med den tighta skärningsradien och ha en lång flack tiprocker. (Därför kör jag mest lotus 120)

Har du kikat på K2 SideStash? En välbalanserad allroundskida, påminner väl om katanan kanske? (Jag har inte provat någon av dem)

Generellt sett tycker jag du ska sätta 100mm som smalaste skida, och 190cm som kortaste längd.

Nojlas sa:
Wailer 112RP har en radie på 18m i 190cm, 184:an som kommer nästa år får också 18m, 178cm har 16m och 168cm har 14m.
Tackar för svaret och rättningen angående DPS Wailer 112RP Hybrid, då står det möjligtvis fel i pryldatabasen där jag tog informationen från, i skrivande stund står där:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/dps/wailer-112rp-hybrid.html
Längd (cm) Nos/Midja/Bak (mm) Vikt (g) Skärningsradie (m)
190 141/112/128 4400 14.00
Du tror inte att 18 är i kortare laget om man är ute efter storslalomkänslan? Jag ligger gärna på i svängarna.
Lotusen låter mer offpist när jag läser om den, och 46m blir kanske lite väl långa svängar även för mig.
Att jag inte satte 190 som minimilängd var för att exempelvis Line Prophet är 186 som max.

Siffrorna har blivit bakvända i pryldatabasen... kika på pure-varieanten så stämmer det! :)
Ja 18m svänger rätt duktigt om man fläskar på. Du skulle kanske snarare ha något mellan 20-30m radie?

Katanan? Vette fan om den passar dig iom att du ändå ska åka mycket pist, tror mycket på Howitzern jag. En mera pistorienterad skida är nog vad du behöver, tror inte Katanan är lika bra i pisten. Howitzern verkar vara minst lika bra som Katanan utanför pisten om du nu inte åker i 3km/h förståss : ) då är nog Katanans rocker bättre för flytet i pudret.
Övriga skidor har jag inte provat eller klämt på.

Line Prophet 100 och DPS Wailer 112 har väl samma radie om jag inte missminner mig totalt? 18 m? Så då skiljer inte radien något.

Personligen skulle jag rekommendera Moment Bibby 190 eller 196 för dig. Den har inte jätterockern som DPS har men fortfarande rocker. Eller den nya Jaguar Shark om man vill ligga på riktigt storslalom skärning så klart.

Men då är jag ju så klart lika färgad som Noljas är av DPS ;)

Av de skidor du nämner så har jag bara provat Howitzer, Gotama och Katana (tidigare årsmodeller)

Katana kan vara den bästa allroundskidan jag provat hittills (har förstås provat andra men inte de på listan). Den känns som en stabil och trygg skida trots sin bredd. Den blir inte heller nervös i fart utan beter sig alltid lugnt och tryggt. Metallkonstruktionen gör även att det känns som att pucklar i pisten är något som syns där nere vid fötterna men absolut inte känns i hög fart. Den flyter även bra och svänger ganska trivsamt om man pressar den.

Howitzern är rätt annorlunda i sin konstruktion och har för det första ett rejält spann. Den kan kännas lite hooky (tipen greppar gärna in i sväng) men går oerhört stadigt när man väl lyckas trycka i ordentligt. Jag skulle nog vilja påstå att Howitzern tål lite mer kraft än Katana men i gengäld så kräver den också mer kraft för att funka ordentligt.

Var väldigt försiktig med för korta radier. Jag har själv ett par S7 som jag tänkte sskulle vara lite "lagom" med 18 meter radie, de blir helt galet oroliga i lite fart. Precis som Nojlas säger borde du iaf hålla dig över 20 meter. Sen om det kan hjälpa nåt har ingen av mina skidkompisar (jag själv inräknat) lyckats bli kompis med Gotaman, alla har vi försökt dock. För din vikt och åkstil känns den inte helt ok.

Jag vet inte riktigt hur mycket du känner till om forumet men när Hasse skriver att han är färgad så betyder det att han säljer Moment, detsamma med Nojlas som säljer DPS.

Tackar för all input jag fått.

@6blomman7: Angående Katana, och även övriga, så har jag ju inte testat den utan bara läst om den och det jag läst har känts bra, måhända att de kanske ger en känsla av att köra ett "ånglok" men all information mottages tacksamt.

@Hasse_Lindborg: Moment har jag kikat mycket på faktiskt, vet inte varför jag missade att skriva upp Moment i listan. Funkar Bibby bra i pisten? Den jag tittat mest på är Ruby.
Och vad är MUSTACHE teknik?

@Pillard: Tack så mycket, intressant det du har att säga om Gotama, lite svårt att få det intrycket när man läser beskrivningen (förra årets modell) av skidan:
Völkl´s kult skida Gotama har förbättrats på alla punkter: helt nya mått, lätt Rocker och tillhörande ny
böjflex/böjkurva ger en fantastiskt allround skida. Resultatet har redan prisats av duktiga åkare - alla
borde ha ett par (Jens Byggmark har redan sitt par...)

Du skriver att du provat andra allroundskidor än de jag listat, jag tar gärna emot information av detta om det är någon skida där du tror skulle kunna passa mig, jag är inte stenhård mot listan jag angett utan tagit upp de märken/modeller som exempel på vad jag tror skulle passa mig.
Att Nojlas och Hasse är förknippade med DPS respektive Moment har jag förstått efter att ha läst andra liknande trådar.

Ja när det gäller Gotaman just så är jag väl medveten om hur mycket den har hyllats. För min egen del handlade det mest om att den var alldeles för orolig (årsmodell 9/10). Jag körde den mycket under ett rejält snöfall i alperna och jag tyckte den var extremt "bångstyrig" i uppkörd snö. Den greppade gärna i alla små ojämnheter den kunde hitta och det fanns liksom ingen styrsel på den. Jag gick sen över till Katana (årsmodell 8/9) och den var betydligt mer som ett "ånglok" som det beskrivs ovan. Den liksom skyfflar undan alla ojämnheter i lägre fart och dämpar bort dem i högre fart. Katana av iaf tidigare årsmodeller hade lite problem med kvaliten och många fick rocker efter ett tag. På mina och en kompis som kör på ett år nyare utvecklade skidorna sig själva så att säga och skaffade rocker, detta gjorde bara skidan ännu bättre. Även mina kompisar prövade mina gamla Gotama och upplevde dem som "instabila" eller "träiga och döda". Nu när årets modell av Gotama kom så passade en av mina kompisar på att köpa ett par eftersom konstruktionen var så pass omgjord. Exakt samma omdömen igen och han bytte snabbt ut dem mot ett par gamla Katana.

Andra allroundskidor jag åkt på är nog svårt att hitta för dig eftersom du är så pass tung och, utifrån din beskrivning kör "hårt", så jag tror inte de andra jag provat skulle passa dig så bra. Howitzern är jag övertygad om att du skulle gilla och även Katanan (det känns som att många äldre tagit till sig Katanan så jag antar att egenskaperna passar klassiskt skolade skidåkare, eller så är det bara marknaddsföringen som varit lyckad). Jag själv kombinerar en S7 (sjukt mjuk och lekfull skida) med en Howitzer för att ha något när jag vill åka fortare.

Övrig modeller kanske en El Dictator kanske vore nåt för dig. Eller möjligtvis Black Crows Sevun kanske? De två har jag tyvärr inte provat själv men utifrån omdömena borde de kanske passa.

Tackar för ännu ett bra informativt svar. Jo, man kan väl kalla mig mer klassiskt skolad eftersom jag lärde mig åka på det glada 80-talet och har även åkt i klubb även om jag inte tävlade speciellt mycket. Som jag inledde min första post så anser jag mig som en hygglig åkare och jag vet inte riktigt vad som räknas med "hårt" här i forumet, men jag ligger gärna och trycker på i ordentliga svängar och om jag jämför med de flesta andra man stöter på i en vanlig backe så ser jag nästan alla som bromsklossar som är i vägen, medans dom säkerligen tittar på mig som en idiot.
En Katana låter dessutom mycket bra enligt specen när det gäller 190cm varianten, 111mm midja och en radie på 27.60m

Ett hett tips är Fat-ypus D-sender, tillräckligt kort radie för att vara rolig i pist, tillräckligt styv för att du inte ska tycka den är vek, tiprocker, 113 midja. Ta en kik

De D-Sender jag hittade här på FR var nog det snyggaste jag sett (grafikmässigt) någon gång när det gäller en skida, men kan verkligen 83,30 m skärningsradie stämma? Har även försökt leta lite info om dom men hittar inte mycket.

Jag stod inför liknande val i fjol. Jag har iofs åkt stadigt varje år och hyrt fetingar av olika slag, de flesta har varit bra på något, alla har väl varit ganska dåliga på något och inga har blivit testade i alla fören. Mina önskemål när jag valde skida var att hitta en feting för mina alpresor där jag huvudsakligen kör lift-till-lift-offpist med lite kortare vandringar.

Målet ställdes snabbt in mot Katana, men så hittade jag Line Mothership som inköptes helt baserat på specifikationen recensioner på nätet. De har i stort sett samma mått som Katana, men ska vara hårdare. Twin-tip med early rise men annars normalt spann. Det första jag testade var Manchester i Klövsjö i några åk, och jag blev förbluffad över hur väl de svängde. Till och med lite pop ut ur svängen om man låg på. Sen har jag kört c:a 10 dagar blandat offpist-före i alperna med dem och har fått jättebra förtroende för dem. Det tog ett par dagar innan jag kört in mig på dem, längre tid än det brukar ta, men nu är det bara att stå på. Någon resencent angav att det inte finns någon maxhastighet för dessa skidor och det håller jag med om. Dock kräver de att man \"kör\" skidor i stället för \"åker\" skidor.

De stämmer nog bra med Nojlas beskrivning
Vill man ladda på lite och åka fort, droppa lite, köra djupt puder etc - då vill jag ha en styvare och rakare tail, bli av med den tighta skärningsradien och ha en lång flack tiprocker.
Jag mäter 198 cm, väger runt 90. Laggen jag har är 195 cm långa.
Åkstilen måste jag väl säga är mer åt kraftfulla hållet än det eleganta, för det pasar skidan utmärkt.

Jarle sa:
D-sender har 25m radie i 184 längd om jag inte missminner. Mer info finns på deras hemsida och TGR
Jo, det stämmer med 25m (tänkte väl att det inte kunde stämma med 83,30), fortsätter att läsa på lite om dom men det var synd att dom inte var lika snygga längre.
Har sett att de går att få tag på i norge, vet du om de går att få tag på i sverige?
Sugardaddy sa:
Line Mothership som inköptes helt baserat på specifikationen recensioner på nätet. De har i stort sett samma mått som Katana, men ska vara hårdare. Twin-tip med early rise men annars normalt spann. Det första jag testade var Manchester i Klövsjö i några åk, och jag blev förbluffad över hur väl de svängde. Till och med lite pop ut ur svängen om man låg på. Sen har jag kört c:a 10 dagar blandat offpist-före i alperna med dem och har fått jättebra förtroende för dem. Det tog ett par dagar innan jag kört in mig på dem, längre tid än det brukar ta, men nu är det bara att stå på. Någon resencent angav att det inte finns någon maxhastighet för dessa skidor och det håller jag med om. Dock kräver de att man "kör" skidor i stället för "åker" skidor.
Tack för detta, Line har jag ju redan varit inne och kollat på men snöade in på Prophet 115 som jag var lite tveksam till efter att jag hade testat Prophet 90, får helt enkelt kika vidare på Mothership.
Nu verkar det dock bli fler o fler skidor som ser intressanta ut, jag som hade tänkt att det kanske skulle sållas ut några och ha ett par tre st att välja på i slutänden.

Vet tyvärr inte vart man kan få tag på Fat-ypus, hör med MnO här på forumet, han köpte ett par I-rock förra året

På www.greenwhite.no kan du köpa Fat-ypus lagg. Dom skickar skidor till Sverige för ett ganska bra pris.

@Blidee: Tack, den ser trevlig ut men jag försöker hålla mig till något jag kan få tag på på hemmaplan vilket verkar svårt med den, rätta mig gärna om jag har fel.

@Jarle & Martok: Då säljs den tydligen på mer än ett ställe i norge för jag hittade en annan sida. Om jag överväger ordentligt till att köpa en Fat så kan jag kontakta MnO så det tipset skall jag lägga på minnet. Norge skulle jag annars kunna sträcka mig till beroende på hur dyrt det blir (allt är ju dyrt i norge), jag har dessutom tänkt att åka till Trysil i mars nästa år.

Mustache är rocker fram och bak med camber under foten helt enkelt ;)

Ruby försvinner tyvärr till nästa år då de som har åkt på den älskar den. Kolla med RobRhino som är i din längd, din vikt och din ålder vad han tycker om Ruby. För övrig info kolla PM ;)

jofahelmet sa:
@Blidee: Tack, den ser trevlig ut men jag försöker hålla mig till något jag kan få tag på på hemmaplan vilket verkar svårt med den, rätta mig gärna om jag har fel.
Nej det stämmer, beställning från USA är det som gäller tyvärr.

Tillbaka
Topp