LimpusB
Aktiv medlem
Topptursskida runt 100 i midja med techbindning? Locator, Backland, Agent 2.0, Drifter…?
Optimala antalet par skidor är ju som vi alla i forumet vet antalet man har + 1. Börjar därför inse att mina turskidor (och bindning) är lite för tunga (Rustler 11 och shift) för de längre dagarna på berget, så vill komplettera med en lättare set-up med freerideskidor kring 100 i midja, kring 1400-1500 gr och med techbindning.
Men hur lätt ska man gå? Och vilka skidor och bindning ska jag välja? Jag vill ju VERKLIGEN ha kul nedåt också, det är ju i slutändan därför jag turar
Kommer framförallt tura när det finns chans till i alla fall lite lössnö/puder - de alltför vindpinade och isiga dagarna stannar jag kring pisten. Har även noll behov att de också ska funka i pist, då har jag andra skidor om det blir mer liftnära åkning. Och har det dumpat rejält åker mina Rustler 11 fram.
OM MIG
Jag är själv 172, väger 82, är väl vad man skulle klassa som en avancerad skidåkare. Gillar generellt lite bredare skidor, så ser framför mig följande:
TANKAR KRING SKIDOR
Har googlat en hel del, läst tester och andra forumtrådar här på Freeride (massa bra tips!). Helst vill man ju provåka själv, men det känns svårare att få till med en tur-setup. Kommer framförallt att åka i Sverige (jämtland) och ibland i Norge.
Vad skulle ni som har mer erfarenhet av att tura tipsa om för skidor och bindning?
Hade egentligen tänkt köpa ett par G3 Findr inför denna säsong, men så gick ju de och konkade. Så nu för jag börja om från början.
Har därför nu snöat in framförallt på dessa tre skidor, men har ni andra lagg ni tror mer på? Och hur mycket gör 100 gr lättare eller tyngre (finns ju fler skidor att spana på då)?
Nån som har åkt flera av ovan lagg och kan ge er syn på dem, framförallt för att tura med? Alla tips från er turarrävar uppskattas verkligen.
BINDNINGAR
Och vad rekommenderas för techbindningar (och varför) till skidorna? Är ju en jäkla djungel det där….

Men hur lätt ska man gå? Och vilka skidor och bindning ska jag välja? Jag vill ju VERKLIGEN ha kul nedåt också, det är ju i slutändan därför jag turar
OM MIG
Jag är själv 172, väger 82, är väl vad man skulle klassa som en avancerad skidåkare. Gillar generellt lite bredare skidor, så ser framför mig följande:
- Skidlängd: runt 175-180 brukar vara min sweetspot
- Bredd runt 100 (typ mellan 96-104)
- Vikt mellan 1400-1500, helst inte mer än det för då börjar det bli lite väl liten diff tänker jag mot mina rustlers. Och tror inte jag vill ha så mycket lättare heller, för att inte kompromissa nedför.
- Bindning: en lättare techbindning. Inte shift.
- Pjäxor: tänker att jag helst fortsätter köra med mina hybridpjäxor (Cochise), eller blir det helt knas för en lättare setup?
TANKAR KRING SKIDOR
Har googlat en hel del, läst tester och andra forumtrådar här på Freeride (massa bra tips!). Helst vill man ju provåka själv, men det känns svårare att få till med en tur-setup. Kommer framförallt att åka i Sverige (jämtland) och ibland i Norge.
Vad skulle ni som har mer erfarenhet av att tura tipsa om för skidor och bindning?
Hade egentligen tänkt köpa ett par G3 Findr inför denna säsong, men så gick ju de och konkade. Så nu för jag börja om från början.
Har därför nu snöat in framförallt på dessa tre skidor, men har ni andra lagg ni tror mer på? Och hur mycket gör 100 gr lättare eller tyngre (finns ju fler skidor att spana på då)?
- Atomic Backland 102 i 179 cm (1430 gr)
- Armada Locator 104 i 178 cm (1450 gr)
- Faction Agent 2 m 96 i midja och 177 cm långa (1490 gr)
Nån som har åkt flera av ovan lagg och kan ge er syn på dem, framförallt för att tura med? Alla tips från er turarrävar uppskattas verkligen.
BINDNINGAR
Och vad rekommenderas för techbindningar (och varför) till skidorna? Är ju en jäkla djungel det där….