Stormrider DP vs. Zealot

felixl

Medlem
Stormrider DP vs. Zealot
Hej, tänkta skaffa nya skidor till i vinter, väljer mellan Stöckli Stormrider DP och BD Zealot, någon som har testat båda? Mina senaste skidor var Stormrider XL, ruggigt bra, men skulle vilja ha bredare. Jag gillar hårda skidor!

vilken av skidorna är hårdast? jag är 195 och väger 85, jag är ite mycket för att svänga, snabbt ska det gå ;)

Stormrider DP vs. Zealot
Om du känner att du har svängt klart så är det bara att köpa ett par Dynastar Big Dump, eller försöka få tag i ett par Rossignol RC112 i 198 :)

Edit: Det var väl kanske inte så mycket till hjälp direkt. Har ingen erfarenhet av ngn av skidorna. Dock kan man väl säga som såhär.

Stöckli är alltid ett racebygge och kommer med sjukt solid känsla. Kommer mer vara ett vapen när snön inte är bra än när snön är bra. Har sj ägt ett gäng liknande skidor och har just nu ett par Monster 103 193cm som har ungefär samma uppbyggnad som Stormryyttaren och såklart så blir det inte så väldigt många svängar när man har de under fötterna. Dels för att skidan suger upp mycket av stöket, samt att man blir trött snabbare med de under fötterna.

Zealoten däremot är ngt lättare och har begåvats med rocker. Jag är rätt säker på att den skidan är ett bättre val just för att den upplevs ngt kvickare och mer energisparande än ditt andra val. Stabiliteten lär också vara på topp....om du inte tror mig så kan du ju bara se på vad Reine Barkbåt har haft under fötterna de senaste åren. Tror att de skidorna även pallar för dig :)

Så jag lägger min röst på Zealoten då Stöcklis 2012 skidor var moderna för 10 år sedan....

Stormrider DP vs. Zealot
Det ska även sägas att Zealot i 192 är sinnessjukt hårda, så det lär inte bli något problem.

Stormrider DP vs. Zealot
Hej Felix

Tycker nog att du ska ta dig en titt på Stöckli.
Har åkt på Stöckli det senaste 10 åren och har haft glädjen att finnas till som test åkare under flera av dessa år.
Du kan nog bli lite besviken prestandan om du köper BD tyvärr men BD gör lätta och framför allt lätt åkta skidor.
Ta dig en titt på Stökli DP.
http://en.stoeckli.ch/no_cache/main/ski/collection/?skiCatId=31&skiPrdId=99
Mvh. Anders

Stormrider DP vs. Zealot
Hej, tack för era svar!

Lutar nog mot Stöckli.. För att ställa ännu några frågor, vad skulle ni rekommendera för bindningar, har kört på Diamir freeride och trivts ganska bra förutom att de börjar glappa efter inte alltför lång tid.. Har någon av er testat dynafit på någon av dessa skidor, eller liknande. tål de, den typ av åkning skidorna är till för?

Vad tror ni om längden på stöckli DP, har hört att man inte ska köpa dem för långa, jag lutar mot 192 eller ska jag gå på 201?

Vet att jag låter som en total nybörjare men så är inte fallet :P

Stormrider DP vs. Zealot
Väljer du Zealot kan du köpa mina riktigt fina 182or ;) Hör av dig om du är intresserad så kan vi komma överens om ett bra pris ;) Kan även skicka massvis med bilder.

Stormrider DP vs. Zealot
AndersCederholm69 sa:
Ang BD vs Stöckli.
Hoppas vi menar samma skida PNyberg.
http://www.blackdiamondequipment.com/en-eur/shop/ski/skis/zealot-ski-2010
Enligt min uppfattning BD mjuka och följsam skidor.
Men det är min uppfattning om det skid fabrikat.
Mvh
Det är den skidan vi snackar om ja, och den är löjligt styv då det är deras tävlingsskida. Har sj inte testat några BD skidor (det skall ändras på!), men vet att den är både tung och styv, då jag i vart fall har handflexat skidan och känt dess tyngd och den skiljer sig från tex. Megawatten avsevärt.

Stormrider DP vs. Zealot
Stormrider DP vs. Zealot
Zealot mjuk och följsam, tillåt mig hånle. Det är en röjarskida av rang som garanterat är roligare än Stöcklis uråldriga "ickerockerlagg".

Stormrider DP vs. Zealot
Får sälla mig till PNyberg, Hasse och Utter här - och resten av skidvärlden som provat en rockerskida.
Stöckli har en fantastiskt fin kvalitetskänsla i sina pistlagg, men DP Pro är tyvärr en gammal relik som med dagens mått mätt är ett riktigt stolpskott. Rocker kom för ca 11 år sedan, men här kör man fortfarande med breddade pistlagg.

Tiden då BD gjorde lätta, plastiga toppturslagg är borta. Har inte åkt på någon senare modell själv, men från mina polare som kör flera av modellerna låter det som att det är solida grejjer. Just zealot lär vara något att bita i.

Vad gäller bindningar så är min personliga uppfattning:
Hajka lite: Dukes!
Hajka en hel del: Dynafit! (eller liknande)
Fritschis kan inte konkurrera med dukens köttighet, och dynafit känns både solidare, köttigare och lättare än fritschis.

Stormrider DP vs. Zealot
Ett svar om jag testat BD svar ja och flara av deras modeller i nu tid och även i då tid dvs Grand Vitesse/Toute Neige samt flera av Tuas under min tid som guide i Sverige/Canada/USA.
Men det var för ca:20-25 år sedan.
Idag har jag möjligheten att testa flertalet skidor varje år på marknaden.
Jag kan dock hålla med att Stöckli har kommit på efterslänten när det gäller det nya tänket av skidor.
Med dock är min egna erfarenhet att BD är mjuka&följsamma
Erfarenheten gäller BD Powerseries från 2008 till 2011 året dvs 2012 har jag inte åkt på tyvärr.
Jag ver att ni grabbar har mycket erfarenhet och håller med i flera av era teser.
Mvh Anders

Stormrider DP vs. Zealot
AndersCederholm69 sa:
Ett svar om jag testat BD svar ja och flara av deras modeller i nu tid och även i då tid dvs Grand Vitesse/Toute Neige samt flera av Tuas under min tid som guide i Sverige/Canada/USA.
Men det var för ca:20-25 år sedan.
Idag har jag möjligheten att testa flertalet skidor varje år på marknaden.
Jag kan dock hålla med att Stöckli har kommit på efterslänten när det gäller det nya tänket av skidor.
Med dock är min egna erfarenhet att BD är mjuka&följsamma
Erfarenheten gäller BD Powerseries från 2008 till 2011 året dvs 2012 har jag inte åkt på tyvärr.
Jag ver att ni grabbar har mycket erfarenhet och håller med i flera av era teser.
Mvh Anders
Zealot har väl aldrig varit under Power serien?

Stormrider DP vs. Zealot
Då borde du ha åkt på Zealot då om du har åkt på Power serien och då kan du ju inte påstå att den är mjuk? 2010 och 2011 är verkligen inte mjuka. :rolleyes:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp