Hjälp att välja skida för säsong i Revelstoke.

paaalle

Ny medlem
Tja!
Jag har stora problem med att välja vilken skida jag skall köra på i vinter. Skall vara i Revelstoke hela vintern och söker en riktigt bred och lekfull puderskida. I dagsläget kör jag på Line prophet 115 men vill som sagt ha något lite mer lekfullt och rockat att komplettera med.

Har kollat en del på k2 hellbent, Rocker 2, Bentchetler, moment night train och även lite på nordica radict. Det jag är lite rädd för är att köpa en alltför jibbig skida då jag inte är det som nöter bc kickers. Det jag söker mest är en lättåkt lekfull skida för skogen.

Jag är 178 cm lång och väger 72-75 kilo.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Alex

kolla upp skidorna som du har radat upp i ditt inlägg. se om någon affär kanske har dem i närheten av dig så du kan gå och klämma och känna lite. sen är allt sånt otroligt individuellt. Skidor är lite som... Hästar(?) Finns vissa skidor/hästar som alla trivs på, sen finns det skidor/hästar som bara vissa behärskar.

Och är inte skidorna/hästen den bästa så får man helt enkelt lära sig hantera dem/den, efter dess förmågor och brister, och även efter sina egna förmågor och brister.

Kasta dig ut och hoppas på det bästa är även det ett ganska hett alternativ.

paaalle sa:
Tja!
Jag har stora problem med att välja vilken skida jag skall köra på i vinter. Skall vara i Revelstoke hela vintern och söker en riktigt bred och lekfull puderskida. I dagsläget kör jag på Line prophet 115 men vill som sagt ha något lite mer lekfullt och rockat att komplettera med.

Har kollat en del på k2 hellbent, Rocker 2, Bentchetler, moment night train och även lite på nordica radict. Det jag är lite rädd för är att köpa en alltför jibbig skida då jag inte är det som nöter bc kickers. Det jag söker mest är en lättåkt lekfull skida för skogen.

Jag är 178 cm lång och väger 72-75 kilo.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Alex
de är juh tänkta BC-jibbskidor allihopa, så risken är väl just att de kanske upplevs FÖR jibbiga...kanske kolla på r/r typ moment donner party/praxis pow/lotus 138...eller ev praxis protest som drar åt det hållet men ändå behåller skärning under foten...ON3P BillyGoat är den bästa skogsskidan jag åkt på...måttmässigt är den inte helt olik din Line, men utseendet bedrar...den kan vara intressant att kika på, men mkt beror väl på hur brett du vill gå.

Du får väl prova Zackrissons Dictator då, de är definitivt inte jibbiga, bara charge ;)

För att slänga in en joker i leken.
Moment Bibby Pro 190 (inte helt otippat kanske?)
Den går att charga med och ta ett varv i parken. Iofs så finns det ingen park i Revelstoke att ta ett varv i...men du fattar vad jag menar.

Jag är 187cm och väger 80kg. För mig är skidan för styv för att göra butters med men mjuk nog för att smpåjibba lite med. Fart tål den fint och den flyter som en kork i pudret :)

Den är iofs "bara" 118mm under foten, så om du vill ha ngt lite bredare kan du ju titta på dessa.

Moment Comi
BD Megawatt
Volkl Kuro
4frnt Renegade
Epic Planks Crop Duster
K2 Pon2oon

Flashforward sa:
kolla upp skidorna som du har radat upp i ditt inlägg. se om någon affär kanske har dem i närheten av dig så du kan gå och klämma och känna lite. sen är allt sånt otroligt individuellt. Skidor är lite som... Hästar(?) Finns vissa skidor/hästar som alla trivs på, sen finns det skidor/hästar som bara vissa behärskar.

Och är inte skidorna/hästen den bästa så får man helt enkelt lära sig hantera dem/den, efter dess förmågor och brister, och även efter sina egna förmågor och brister.

Kasta dig ut och hoppas på det bästa är även det ett ganska hett alternativ.
Precis! Det viktigaste är att du har bra boots IMO! Sen kommer du vänja dig vid dina skidor efter hand. Ärligt talat så tror jag inte det är överdrivet viktigt med just skidvalet. Som ovan nämnda sa, alla de du räknar upp är nice till Revy. Sen vilka som passar dig bäst vet ingen än du själv förens du provat alla...

Jag står och väljer mellan obsethed och hellbent. Någon av dem blir det. Dock kan jag inte motivera vilken. Jag vill ha en jibbig och lekfull skida jag även ska kunna tura korta sträckor med. Den ska vara avsedd endast för puder eftersom jag redan har skidor för parken och pisten.

Jag väger 88kg och är 187cm lång. Skidans längd blir 189. Vilken av dem två borde jag välja?

Senast ändrad:
PNyberg sa:
För att slänga in en joker i leken.
Moment Bibby Pro 190 (inte helt otippat kanske?)
Den går att charga med och ta ett varv i parken. Iofs så finns det ingen park i Revelstoke att ta ett varv i...men du fattar vad jag menar.

Jag är 187cm och väger 80kg. För mig är skidan för styv för att göra butters med men mjuk nog för att smpåjibba lite med. Fart tål den fint och den flyter som en kork i pudret :)

Den är iofs \"bara\" 118mm under foten, så om du vill ha ngt lite bredare kan du ju titta på dessa.

Moment Comi
BD Megawatt
Volkl Kuro
4frnt Renegade
Epic Planks Crop Duster
K2 Pon2oon
Jag har kollat lite grann på kuro och pon2oon men dom känns ganska styva. Så frågan är hur lekfulla dom blir i skogen? Har ju kollat riktigt mycket på hellbenten men dom är kanske för ensidiga.. Tanken är ju att jag skall ha kvar mina line också så jag vill ju inte ha en skida som är för lik den heller.. Har du testat hellbenten? annars känns ju rocker 2an som ett ganska safe val typ men jag vet inte..

Gud vill att du åker hellbent... And you sure don´t wanna mess with that dude.. seriously!

Haha, tänkte starta en tråd där jag skulle få hjälp med valet mellan hellbent och obsethed men nu har jag nog bestämt mig för hellbent. Don't wanna mess with the dude up there. :)

Stämmer det att 189 skidan egentligen är 192? Läste någon recension där de skrev att man fick lov att vara uppmärksam på det. Någon som kan bekräfta det? För egen del så gör det ju iof inget iom att jag är 187.

Senast ändrad:
Smaken är som baken, men när jag köttar pow pow så tycker jag mina Line EP Pro är som ett riktigt munnknull:D

richie_sthlm sa:
Smaken är som baken, men när jag köttar pow pow så tycker jag mina Line EP Pro är som ett riktigt munnknull:D
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar nu, många tolkningsmöjligheter på det inlägget :lol:

richie_sthlm sa:
Nice att fler kör på Line EP Pro! Har hört grymt mycket positivt kritik om skidorna så fick ju ta och införskaffa mig ett par 10/11 ;) Hoppas på en "La Niña"-säsong så det blir mycket puder i Rev!

Jarle sa:
richie_sthlm sa:
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar nu, många tolkningsmöjligheter på det inlägget :lol:
Jag kan bara tolka det som gött! Men sen är ju jag en kåt jävel också... :lol:

Förövrigt tycker jag du ska köra på obsethed :)

Jarle sa:
richie_sthlm sa:
snuskis :D

Nej men alla har väl sin "favvo skida" att rekommdera. Men som med partners allt finns i olika former och storlekar :D Frågan är vad du själv gillar för variant :lol:

Grovt kan man väl säga att Rocker 2an är jävligt lättåkt, Radict kräver lite mer fart, Bentchetler är mjuk och Hellbent är sjukt fin allround. Men inget av det där spelar väl egentligen ingen roll. Ta den med snyggast design och kör järnet! De är såpass kompetenta skidor allihop att du kommer galet roligt med vilken du nu än väljer!

Eller förresten... skippa Benten

Hej,
Jag har erfarenhet av både Bent Chetler och Obsethed kan säga att Bent är en kul skida, men inget för tyngre åkare som vill åka fort. Den trivs bäst i djup puder. Obsethed (2011) är en riktigt grym skida som går att bränna på med, men då måste man gå upp i längd. Jag är 180 lång, väger 84 och kör med 189. Inga problem, utan jag tror det är en stor fördel att välja den längre varianten om man vill kunna bränna lite emellanåt.

Sjokeckset: Mine Hellbent 189 2011 mod er 192cm.2012 mod vet jeg ikke.

Terje.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp