Hjälp mig välja skidor 🎿

Sadusten

Medlem
Hjälp mig välja skidor 🎿
Hej, ska ner till alperna i mars och hade tänkt införskaffa lite bättre prylar än det jag har idag som är 10år+ gamla. Både skidor och pjäxor.

Medelmåttig åkare som åkt mycket förr men inte åkt på några år nu.
Åker mest pist men vill även kunna använda utanför samt åka baklänges så någon typ av twintip är ett krav. Sen pjäxor behöver jag typ så breda det går sen är jag osäker vilken flex man skall gå med.

Har läst runt lite och fastnat för följande skidor även om jag vet att de är lite olika typer med mest stabila i Enforcer och mer lekfullhet i Sir Bacon. Här är jag lite osäker på längd men runt 185-195 känns rimligt?

Nordica Enforcer 93/100
Rustler 9/10
Line Sir Bacon

Vikt 110kg
Längd 186cm

Hjälp mig välja skidor 🎿
De skidor som du valt ut verkar ju alla ha rätt tajt radie för kategorin vilket jag tycker är kul. Jag skulle nog välja den som du hittar till det bästa priset på och spendera de på ev uppgradering av pjäxor eller annan utrustning som släpar efter.

Men med det sagt. I den data som jag hittar så är väl Sir Bacon den bredaste av dem? Så skillnaden hur Enforcer 93 och en Sir Bacon kommer att kännas i pist är nog stor.

Hjälp mig välja skidor 🎿
Rustler 9 hade känts vettig bortsett från din vikt. Kanske blir för mjuk?

Enforcer 93 är gammal. Menar du 94? Även den serien börjar bli gammal och kommer bli helt omgjord i höst. Finns klipp på tuben av nya Enforcer prototypen.

Extrem Project 90 / 100, Dynastar M-PRO 99, Atomic Maverick 95 TI, Elan Ripstick 96 Black Edition eller Black Crows Serpo kanske?

Ingen koll på Lines skidor, läst mycket negativt om kvalitet genom åren. Kanske ok nu?

Hjälp mig välja skidor 🎿
Skidorna och annan utrustning görs om att skapa mera sales. Åkarna som har sina gamla Rustlers, Enforcers och liknande blir sugna att uppdatera sina till en nyare modell.

Hjälp mig välja skidor 🎿
Låter som att topptur inte är något du kommer att syssla med. Har jag rätt?
Isåfall tycker jag att du kan skippa friåkningspjäxor och köra på en för piståkning direkt. Blir mer pjäxa för pengara när du skippar all extra lull lull som de pjäxorna erbjuder.
Flex är inget som är standardiserat och kan skilja ganska bra mellan säg en 130 pjäxa från en tillverkare till en annan och till och med innom samma tillverkares olika modeller. Men någonstans på den övre delen på flex-skalan brukar sällan gå fel.
Så åk till en butik som vet vad dom snackar om och hitta ett par pjäxor som är bra för dina fötter.

Enforcer är en riktigt fin skida som jag har 94an och har haft 100an och kan inte säga något dåligt alls om. Modellen har funnits med ett tag nu så de bör gå att hitta till ett bra pris någonstans eller på köp&sälj.
Ett annat alt. kan ju vara Enforcer Free om du vill ha en skida med mer twintip.

Kan varmt rekommendera Fischer Ranger 108 också. Fungerar riktigt fint i pisten och ger bra flyt utanför. Dom är stabila i fart när du pekar dom neråt och lekfulla när du vill känner för det. 102an om du vill ha mer pist i skidan.

Jag har aldrig åkt på någon ur Rustler-serien så vet inget där förutom att det på papperet ser ut att vara en fin skida.

En vän är väldigt nöjd med sina skidor från Line för att han alltid har nya och fräscha skidor eftersom han får nya på garantin pga usel kvalitet. :)

Hjälp mig välja skidor 🎿
Line Optic /Vision är fina skidor. Köp långa, dom är lättsvängda.

Som sagt ingen mening med att köpa värsta gå-pjäxorna om du ändå inte ska gå. Men har dom någon av de finesserna är det ju inte fel, bara onödigt. Ont om riktigt breda toppturspjäxor också, det är Scott.

Själv tycker jag 130 flex är bra i pist men oskönt i parken och när det är slagigt och buckligt i offpist, får bättre flyt med 120. Men jag är mindre än dig.

Hjälp mig välja skidor 🎿
Låter som att topptur inte är något du kommer att syssla med. Har jag rätt?
Isåfall tycker jag att du kan skippa friåkningspjäxor och köra på en för piståkning direkt. Blir mer pjäxa för pengara när du skippar all extra lull lull som de pjäxorna erbjuder.
Flex är inget som är standardiserat och kan skilja ganska bra mellan säg en 130 pjäxa från en tillverkare till en annan och till och med innom samma tillverkares olika modeller. Men någonstans på den övre delen på flex-skalan brukar sällan gå fel.
Så åk till en butik som vet vad dom snackar om och hitta ett par pjäxor som är bra för dina fötter.

Enforcer är en riktigt fin skida som jag har 94an och har haft 100an och kan inte säga något dåligt alls om. Modellen har funnits med ett tag nu så de bör gå att hitta till ett bra pris någonstans eller på köp&sälj.
Ett annat alt. kan ju vara Enforcer Free om du vill ha en skida med mer twintip.

Kan varmt rekommendera Fischer Ranger 108 också. Fungerar riktigt fint i pisten och ger bra flyt utanför. Dom är stabila i fart när du pekar dom neråt och lekfulla när du vill känner för det. 102an om du vill ha mer pist i skidan.

Jag har aldrig åkt på någon ur Rustler-serien så vet inget där förutom att det på papperet ser ut att vara en fin skida.

En vän är väldigt nöjd med sina skidor från Line för att han alltid har nya och fräscha skidor eftersom han får nya på garantin pga usel kvalitet. :)
Det stämmer bra, ingen toppturning här.
Har bokat bootfit nästa vecka samt så hade de ett par demo enforcer 100 för 6500 ink bindning som jag funderar att slå till på.

Hjälp mig välja skidor 🎿
Det stämmer bra, ingen toppturning här.
Har bokat bootfit nästa vecka samt så hade de ett par demo enforcer 100 för 6500 ink bindning som jag funderar att slå till på.
Det låter bra! Pjäxorna är ju den enskilt viktigaste delen i att få en bra skidupplevelse. Spelar ingen roll hur dyra och fina skidorna än är om det inte går att kontrollera dom.
6500kr låter som en bra deal! :)

Snödjup

Tillbaka
Topp