Line eller Dynastar

niillle

Aktiv medlem
Line eller Dynastar
Funderar på ett par nya skidor till vintern.

Har kikat lite på Line Prophet 115, 100 och Dynastar Legend 94. Prismässigt får jag alla inkl. bindning för omkring 5000:-

Denna säsong blir det en vecka i alperna och någon helg i sälen. Åker helst i offpisten, men vill ju som ni kanske förstår efter valet av skidor inte göra bort mig i pisten. Kan tänkas bli en del piståkning då kompisarna inte är lika intresserade av att åka bredvid.
Kör på ett par K2 public enemy 179 idag. Är själv ca 180 och väger omkring 75kg.

Blir det "klumpigt" med prophet 115 i pisten? Är det någon skillnad på Legend 94 mot mina public enemy i pudret?

Hoppas på lite hjälp! :)

Line eller Dynastar
Mjoea, Prophet 115 kan kännas aningen klumpiga i pisten, åtminstone om det är jäkligt isigt och/eller uppkört, då är det en del skida att vrida/kanta. På skär går den riktigt fint, svänger även bra i lägre hastigheter.

Vad uppskattar du ungefär att fördelning offpist/pist kommer bli? Kör du även lite park och lattjar omkring?

Line eller Dynastar
lima-ko, du har alltså kört en del på p115? Kan du inte berätta lite mer, är lite sugen på ett par av dessa...

Line eller Dynastar
Stämmer FF, hade ett par ifjol i 186 cm. De gick jäkligt fint det lilla jag körde de, tyvärr fick de inte smaka på någon riktigt djup fin snö men en del pist och halvkass offpist.
Kan återkomma med lite mer nyanserade reflektioner men kort sagt en riktigt kompetent skida för den som står på lite men för den delen är de inte några spett, de svänger fint på skär även i lägre hastigheter.

Har sålt mina och ska i år köra Sir Francis Bacon, inte för att Prophet 115 var dåliga på något sätt utan för att jag tänker mig att SFB passar bättre som enda lekskida.

Senast ändrad:
Line eller Dynastar
Lima-ko sa:
Vad uppskattar du ungefär att fördelning offpist/pist kommer bli? Kör du även lite park och lattjar omkring?
Jättesvårt att säga.. beror på vädret, finns det puder att åka i så åker man ju där så länge det är hyfsat lättillgängligt. Kan ju hoppas på 60/40 till offpistens favör, men i verkligheten kanske det inte blir så. Parken håller jag mig borta från :) Det lattjande som blir är att man bygger ett eget litet hopp eller liknande och kör någon timme i det, känner inte något behov av att kunna landa baklänges.
Sen är ju frågan den om man orkar släpa med 2 par skidor... mina PE och ett par p115. Med endast ett par så kanske legend eller p100 är bättre.

Line eller Dynastar
Jahaduja ja det låter ju trevligt minsann... Har dom spann under foten, eller är dom platta? Tyckte dom såg så kul ut med svängradien, carvingskida!

Line eller Dynastar
Hva med Legend 105. Fungerer fint i pist og i Pudder. En ski som kan brukes på hele berget. Kjører stort sett på ski med 100-105 i midje og tar kanskje fram mine ski med 120 midje på gode dager. På 3 uker i Canada sist vinter med dyp pudder hver dag brukte jeg 100 og 120 midje omtrent 50/50.....

Line eller Dynastar
FF sa:
Jahaduja ja det låter ju trevligt minsann... Har dom spann under foten, eller är dom platta? Tyckte dom såg så kul ut med svängradien, carvingskida!
De har lite spann så nej, de är inte Hendryxplatta men inget spann á la längdskidor i stil med Dynastar =P, om du förstår vad jag menar. Svängradien är i mitt tycke perfekt (tror det är 21 m på 186:orna) och de är riktigt alerta även i lägre hastigheter, man kan lägga ner rejält och de kommer in så fint under kroppen och räddar en.
Mitt personliga tycke är att P-cut vs. G-cut (läs om det på Lines hemsida, lätt förklarat vart svängen är placerad på skidan) gör otroligt mkt. Jag hade ett par Blend förut (som har G-cut) och de var förbannat döda/tråkiga på kant, trots att de bara är 100 m midja och svängde på 19 m.
niillle sa:
Blir nog ett par p100 eller legend 94 :)
Prophet 100 har utgått och ersatts av P98, eller alternativt då lillebror till Influence 115, 105, smaksak vilken du väljer av de skulle jag säga. Samma early rise (20 cm*4 mm), samma konstruktion (capwall) och samma geometri (P-cut).

Senast ändrad:
Line eller Dynastar
Är det värt 400kr extra för Jester jämfört med Griffon? Hur ska jag montera bindingarna? Prioriterar pistegenskaperna.

Line eller Dynastar
Jag tycker personligen att det är värt 400, lite mer DIN men framförallt metall istället för plast på utsatta delar.
Min erfarenheter är att en skida gör sig som bäst när man monterar bindningen på skärningens mitt, för P100 är det strecket som Line själva rekommenderar.

Tillbaka
Topp