I
IngemarH79
Guest
-
-
Senast ändrad:
Jag biter på trollet.IngemarH79 sa:Senast jag jobbade i en släplift gick jag alltid tre meter ifrån påstiget när det kom stavfäktare. Vad är rimligt att kräva som gäst respektive anställd
Du tänker varm choklad? Det hade jag uppskattat!IngemarH79 sa:Jag tror att de flesta liftvärdar mycket hellre servar gästerna med annat än bygling.
Japp, hos mig kan man få både en åktur, pist/offpisttips och en kopp kaffe om jag är på humör.Tompan14 sa:Till sist ett vänligt ord till alla andra, speciellt de som säsongar, att hålla sig väl med liftwaffe lönar sig alltid!
Det här är ju tyvärr ett samhällsproblem och inget specifikt för liftvärdens arbetsplats.IngemarH79 sa:problemet med att jobba som liftvärd i Sverige är att vi förväntas veta vilka som vill ha hjälp och när vi inte förstår telepati så blir gästerna ganska ofta sura.
Jag har tänkt samma tanke och kommit fram till att ett leende/hej funkar i alla lägen och ses positivt.Heinz_p sa:Ok, jag vet att det inte är helt enligt Ingemars syfte med tråden - men eftersom vi ändå diskuterar liftar.
Jag har haft säsongskort i en finfin skidort fyra säsonger i rad nu, i år blir det den femte. När jag åker sittlift försöker jag alltid hälsa, slänga ett glatt leende, alltid fråga hur läget är eller ge en tumme upp till den som sitter i lifthuset (främst vid sittliftar då). Min fråga är om det, vid goda förhållanden på berget, generellt anses vara en dryg gest eftersom liftvärden faktiskt inte kan åka något den dagen och att man då trycker det upp i ansiktet på denne - eller ses det som en trevlig gest att lägga märke till det jobb som utförs och uppskatta det?
Var ska man lära sig åka lift hade du tänkt? Missar någon 10 byglar förstår väl alla att dom behöver hjälp, inte så svårt att ta av sig skidorna då och hjälpa till lite. Även fast det är "självservice" som du kallar det betyder inte det att det är omöjligt, vare sig för liftvakten eller andra gäster, att hjälpa folk som har problem i liften. Dom flesta uppskattar att man är trevlig, testa det nästa gång istället för att skälla på domKalle_Bern sa:Klarar man inte att kliva på liften ska man stanna borta från backen!! Blev lagom sur när jag hamnade bakom en svensk familj här nere som inte var kompetenta att åka med sina barn. Var klart skyltat att det var självservice, men farsan ställde sig ändå och skällde på liftvakten efter att de missat 10-15 byglar med kassa försök. Hela kön bakom gav honom svar på tal som tur var... :D
+1Gudrunnator sa:Var ska man lära sig åka lift hade du tänkt? Missar någon 10 byglar förstår väl alla att dom behöver hjälp, inte så svårt att ta av sig skidorna då och hjälpa till lite. Även fast det är "självservice" som du kallar det betyder inte det att det är omöjligt, vare sig för liftvakten eller andra gäster, att hjälpa folk som har problem i liften. Dom flesta uppskattar att man är trevlig, testa det nästa gång istället för att skälla på domKalle_Bern sa:Klarar man inte att kliva på liften ska man stanna borta från backen!! Blev lagom sur när jag hamnade bakom en svensk familj här nere som inte var kompetenta att åka med sina barn. Var klart skyltat att det var självservice, men farsan ställde sig ändå och skällde på liftvakten efter att de missat 10-15 byglar med kassa försök. Hela kön bakom gav honom svar på tal som tur var... :D![]()