Längd och bindningar

Abbe99

Ny medlem
Längd och bindningar
Har bestämt mig för att inhandla ett par Salomon 2012 och har en del enkla nybörjar frågor.

1. längd? 179 eller 186

jag är själv 186 lång och väger ca 80kg, jag har tänkt använda skidan lite överallt som jag tror att den är gjord för. Park, puder, pist osv.. vilken längd passar bäst?

2. Var ska bindningarna monteras?

Längd och bindningar
För din storlek och användningsområde är def. 186'an bäst. I 186 är den en riktigt vass allroundskida som är märkbart styvare än 179. Jag har själv ett par 186 som jag mer än gärna vill sälja av eller byta, de är för mycket prestandaskida för mig som är 174cm och vill ha en lekfullare parkjibber helt enkelt. Det blir för mycket överlappning med tanke på att jag har två andra skidor som ligger runt omkring 24m i svängradie och är stabila.

Monteringsmässigt tycker jag att 2cm bakom mittmitt (främre strecket) blev löjligt bra. Fortfarande en jibbig och hyffsat centrerad känsla på skidan, men med bibehållen balans i hur man kan stå på skidan och driva den igenom svängarna med plöstryck. Med -1 eller +-0 monteringar kommer mycket av svängen från bakskidan...
Om du vill ha mer fokus på friåkning och puder så montera på -3, iaf. på 186'an. De är så pass styva så du kommer inte för nära tailrockerns flex utan får bara ännu bättre svängprestanda.

Kolla gärna min annons! ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp