Tips på längd, bindning ny utrustning telemark

Silannaw

Medlem
Har utrustning sedan 2003. Fisher big stixs 165 cm lång midja 75.113-75-100 R17. Radie 17 tror jag... Rottefellabindning. Scarpa T2 pjäxor. Jag är 164 cm.
Pjäxorna börjar bli för kalla.
Måste nu hitta ny utrustning. Toppturer kanske jag vill ha möjlighet att göra, men i praktiken inte alls. Åker mest pist men vill ha en all mountain-skida.
Åker mest m barnen.
Ska jag välja kortare skidor än tidigare?
Vilken bindning är bäst?
Vilken svängradie är vettig.

För piståka med barnen blev detta kalas:
- beggade alpinskidor på skidbytarboden för 2500 kr (Head nånting-nånting 163 cm, superkort radie typ 11 m) skidorna är kortare än jag är och passar egentligen bättre till min 15 kg lättare fru. Dom orkar inte hålla emot om jag trycker på, men för kortsväng i blå backe är dom superkul!
- markera var bootcenter hamnar på skidorna med någon annans alpinpjäx.
- montera bort ”fast-häl-bindningarna”
- limma igen hålen med limpistol
- med hjälp av bootcenter, måtta ut var NTN-bindningen ska sitta.
- friborra nya hål för NTN-bindningar
- lim, skruv, klart!

Din lokala skidverkstad hjälper dig säkert om du inte vill byta bindning själv, men det är inte särskillt svårt om du någonsin svingat en skruvdragare. Håll lite koll på skruv- och borrlängd och borrbredd.
Folk kommer säkert raljera om att man ska ha borrmall och speciallim och bla bla, men det är beggade skidor för lite soft piståka, och då är det inte så jäkla petigt.

Skaffa NTN. Det kostar en slant men är värt det med step-in, vettig utlösningsmekanism och slippa fångrem.

Bilagor

• IMG_8502.webp
    IMG_8502.webp
    542.2 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
För piståka med barnen blev detta kalas:
- beggade alpinskidor på skidbytarboden för 2500 kr (Head nånting-nånting 163 cm, superkort radie typ 11 m) skidorna är kortare än jag är och passar egentligen bättre till min 15 kg lättare fru. Dom orkar inte hålla emot om jag trycker på, men för kortsväng i blå backe är dom superkul!
- markera var bootcenter hamnar på skidorna med någon annans alpinpjäx.
- montera bort ”fast-häl-bindningarna”
- limma igen hålen med limpistol
- med hjälp av bootcenter, måtta ut var NTN-bindningen ska sitta.
- friborra nya hål för NTN-bindningar
- lim, skruv, klart!

Din lokala skidverkstad hjälper dig säkert om du inte vill byta bindning själv, men det är inte särskillt svårt om du någonsin svingat en skruvdragare. Håll lite koll på skruv- och borrlängd och borrbredd.
Folk kommer säkert raljera om att man ska ha borrmall och speciallim och bla bla, men det är beggade skidor för lite soft piståka, och då är det inte så jäkla petigt.

Skaffa NTN. Det kostar en slant men är värt det med step-in, vettig utlösningsmekanism och slippa fångrem.
Tack för tipsen... De flesta kan nada om Telis...
Var på alpingaraget idag. En enkel Resa på några h. De unga grabbarna ville sälja feta lagg men den äldre säljaren som kunde lite telemark föreslog smalare (ifall det blir offpist så surfar man ju ändå ovanpå om man åker telis, så bredden spelar ingen roll) typ midja på 85mm.. själv är jag 164 cm o kanske tom 1 cm kortare nu o tjej..
Freeride TNT bindning som kan lösa ut o har stoppers rekommenderades...
Tog med mina gamla pjäxor o jämförde med nya o kom fram till att jag ska köpa en storlek större pjäxor för att slippa nervpåverkan o stickningar i fötterna.. försäljaren sa att De nya pjäxorna skulle bli större efter användning... Men jag har svårt att tro på detta. Men anledningen till att pjäxorna blivit mindre med åren är sannolikt att fotvalven sjunker ned med åldern. Stor skillnad mellan att vara 29 och 52 år
Ska fundera över om det är värt investeringen... Notera mina episka stavar. De får nog duga ett tag till...

Bilagor

• 20251230_152803.webp
    20251230_152803.webp
    658.5 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp