hård men lekfull skida för sverige!?

Simonfalt

Ny medlem
tjena!

jag vet att det säkert finns massor av trådar i sådant stuk, men jag blir bara mer och mer förvirrad hur mycket jag än försöker hitta... så jag vänder mig till er erfarna freeridemedlämmar.

här är lite fakta om mig själv: jag har åkt skidor sen jag var två år, jag är nu 16, jag har tävlat en hel del i mina dar. upp till 12 års ålder tävlade jag alpint men jag ledsnade på köra pist så jag kör nu "bara" offpist. jag kör aggresivt och "ligger på" hela tiden. jag tycker om att köra fort, hoppa klippor och "buttra" leka runt.
jag är 188cm lång och väger mellan 80-85. jag har väldigt grova ben. jag kör mestadels i kittelfjäll och lite i hemavan-tärnaby samt riksgränsen.

jag söker en skida som jag kan köra jävligt hårt med! skidan ska banga efter att jag bangar! men man ska "kunna" leka runt och ha kul i backen också.

jag har tittat på
-nordica patron 193
-black diamond zealot 192
- völkl katana 191

jag kör nu på salomon czar 182 men tycker att dom börjat bli alldeles för mesiga. jag har varken kört eller känt på skidorna ovan, utan jag har sorterat fram av all läsning jag tillbringat på freeride. ge gärna andra allternativ men jag har en budget på 6-7k så inga dps eller andra saftiga märken...

vad tycker ni? vilken skida bör jag köpa? vad ska jag inte ha o.s.v?? men snälla ge tips och klaga inte på att nån kanske gjort ett liknande inlägg!!

Zealot är verkligen en hård skida, mer lekfull än motsvarade Dynastar javisst, men lekfull hade jag nog inte kallat den.
Line Influence 115 kanske?

har tittat väldigt lite på line skidor för jag har en baktanke att dem kan vara lite vek?? hur är influence i styvhet samband med rocker kurva osv??

Behöver du ha tajt radie (<20m) för att de skall vara lekfulla i pisten eller är det irrelevant? Släpper man radien och bara kollar på offpistlekfullhet blir det iaf. lite enklare...

Är 191 cm och väger typ 80 kg, har testat Katana 198 en hel del. Riktigt stabil och skär fint oavsett före så det slutade med jag jag nyss köpte ett par.

Du bör också ta en till på K2 SideSeth som kommer till vintern. Har bara prövat 181:an men den hänger med bra. Tyckte det verkade vara lite konstig profil på den med spann i princip från foten och bakåt och med en ganska rejäl rocker framtill men den hade ett riktigt smooth skär i både mjuk och hårdpistad snö. Betydligt lekfullare än Katana men fortfarande stabil när man bränner på, tror 188:an är ruggigt bra.

Har också ett par Downskis CD 3 som var en jävligt kul skida. Tyckte radien kändes allt för lång i början men när man kommer in i den så svänger den precis som du vill. Riktigt lugn när det går fort! Dock ingen aning hur den går när det är lite hårdare...

asså jag är ju van med mina czar som har typ 40+ så jag är lite van med lång svängradie. men typ svängradie mellan 20-30m men det har ju inte så stor betydelse i offpist, jag kör alldrig pist när jag inte behöver så bara dom går att kötta med men även lite poppiga?? fattar?

k2 sideseth är väll typ efterträdaren för obstehed?? dom ser lite intressanta ut :) men någon som har någon erfarenhet om zealotsen?? eller är dom uteslutna för deras styvhet??

Beror lite hur man ser på det.. De är ju Seths nya promodel men en helt annan skida. Obsethed är sjukt mjuk med fullrocker medans SideSeth är en skida som är mer å köttarhållet, fast köttigt lekfull, typ.. En jävlig bra skida iaf.

det lät ju väldigt bra för när jag kände på obsethen kändes dom way to soft 4 charge! så dom är lite av k2 nya tävlingslagg??

så skulle man kunna se det. helt klart den skidan jag skulle välja om jag skulle tävla på ett par K2 iaf. betydligt mer rocker än "vanliga chargeskidor" men funkar bra, spannet som går nästan hela vägen bak gör att jag upplever landningarna väldigt stabila samtidigt som rockern fram ger flyt och lekfullhet, underskattat profilkoncept, helt klart!

faktiskt ingen aning.. hade dom i hyran i butiken där jag jobbat i sommar så lånade därifrån. men är ganska säker på att dom kommer till alla vettiga skidbutiker som säljer k2!

men med tanke på att du alldrig hade provat dom på hård snö och det är en ny skida brukar dom oftast ha ett ganska högt pris :/ så det känns fortfarnade inte övertygande

jodå det blev ett par svängar i en kall saltad pist och jag tyckte den låg bra på skär, mycket bättre än jag trodde! kan bli rätt dyra, ja

Jag har visserligen svarat ang Zealot först av alla, men det var kanske inte det du ville höra? :)

Jag har åkt två säsonger på Zealots 192 (dom gröna, årgång 10/11) och dom är rejält hårda, raka motsatsen till lekfulla enligt mig. Bra skida om det är bra sikt och man håller sig ovanför trädgränsen, jobbiga i flatljus och skog. Däremot så ändrades de lite till förra året, fick lite mer rocker och blev nog aningens mjukare också. Har inte provat dessa men har svårt att tänka mig dem som lekfulla.

Utan att ha åkt Zealoten så låter det som att CD3 är ett mycket bättre val isf. Maken till stabil skida i praktiskt taget all terräng har jag inte träffat på. Och den är riktigt smidig att få runt om man vill snabba på svängrytmen... Billigare är den väl också?

Katanan var ingen favorit hos mig, Shiron var isf. vettigare. Dock gillade jag verkligen SideSeth, trots 181-längden som Albin påpekade. Skulle verkligen kunna tänka mig den långa SideSeth-längden (188?). Själv kommer jag köpa Rocker2 115, skall ju bli en smalare och mer fartinriktad variant av årets långa 122-mm'are. Och 122'an är enligt mig en väldigt skön mix av stabilt och lekfullt, iaf. om man monterar så den får lite tail.

Förlåt, men det känns inte som att en butterskida och en charger är helt förenliga tycker jag. Så köp ett par snabba skidor och ett par lekplankor. Nu håller jag inte på med butters, men då vill man väl ha mycket rocker och mjuka skidor? Denna kombination kommer ju inte kännas direkt tryggt att kötta på med i varierat före. Såg att du kör i sverige mest. Har inte prövat dynastars skidor på ett par år men tycker deras ser bra ut nu med modest tiprocker och lagom biffiga. Men utbudet är ju oändligt nuförtiden, det var enklare förut när det bara fanns en handfull skidor över 100mm att välja mellan ;) Jepp är lite smygfull, uräskta bristen på styckesindelning och eventuellt allmänt röd tråd.

Ps bästa sättet att komma underfund med vad du själv gillar är att köra många olika skidor. Det är ju lite halvt skit samma vad någon annan tycker om en skida, det är ju du som ska köra på den! Grip it and rip it som mcconkey skulle sagt

Sen vill jag tillägga att jag inte tycker det är nödvändigt att gå på det största och mest svårhanterliga som finns där ute. Smaken är ju som baken såklart, men många skidor idag är riktigt trygga trots de samtidigt även är lätthanterliga. Till överdriva skidor räknar jag tex ragnarök, katana 198 och så. Om du vill ha något "billigt" i kategorin skidor som går bra framlänges kanske du kan hitta ett par beg sidestash för en rimlig peng.

Lines Influenceserie är inga nudlar, 115 är en lekfullare efterföljare till Mothership.

FF sa:
influence 115, är det samma som prophet 115?
Typ, de har blivit lite hårdare tror jag. Men i grunden är det samma konstruktion. Prophet finns kvar i de smalare modellerna, de bredare heter Influence och har blivit lite mer "chargiga".

någon som vet mar kan få tag på influence 115?? lät ju bra om dom nu är "efterföljaren" till motherchip :)

Nordica Patron är min absoluta favoritskida. Jag är ca 10 cm och 15 kg mindre än du och kör den i 185. Den är sjukt lekfull, flyter grymt bra för sin relativt smala midja, och är galet allround. Men den är inte särskilt styv, så den kanske är för mjuk för vad du söker. Men det finns ju Helldorado. De är styvare, och framförallt är de rätt mycket vridstyvare. Vridstyveten gör att de är rejält stabila, men eftersom det är samma mått och spann som Patron är de fortfarande lekfulla. Lite av lekfullheten tappar de i och med att de är ganska tunga, men fortfarande helt underbara. Och de lär vara ännu roligare för dig som är större och som säkert har lite mer styrka i benen.

Kommer du förbi Hemavan/Tärnaby kan du få testa!

var lite sugen på patronerna men verkade lite mjuk. jag kände ju på dina helldorado på ride the cow :) såg intressanta ut men priset kan ju vara åt fanders. du kan väll nordica bra? priser och så?

har bestämt mig nu för line influence 115 186! tack som satan för tipset ;) hade alldrig kommit på tanken tidigare

Armada AK JJ?

"New for 11/12 is the AK JJ, an amped up version of the traditional JJ. Offered in 195, the AK JJ has a longer turning radius and is slightly stiffer than the traditional JJ. This ski is ready to charge big lines in Alaska or at your home hill."

Erix sa:
Armada AK JJ?

"New for 11/12 is the AK JJ, an amped up version of the traditional JJ. Offered in 195, the AK JJ has a longer turning radius and is slightly stiffer than the traditional JJ. This ski is ready to charge big lines in Alaska or at your home hill."
Jag hade inte velat ha den som allround charger för Sverige. Saknar dämpning...ngt du vill ha i Sverige..men itet behöver i puder.

Cyaan sa:
var lite sugen på patronerna men verkade lite mjuk. jag kände ju på dina helldorado på ride the cow :) såg intressanta ut men priset kan ju vara åt fanders. du kan väll nordica bra? priser och så?
Jo, håller med om att priset är helt klart i högsta laget.

Skilogik Howitzer? Visst är jag lite partisk i frågan men den är dämpad, lite lagom lätt, lagom styv för stöksnö, har en kul radie och en tip i baken som går att landa lite baklänges med om det inte är puder, men det verkar inte stå på priolistan med tanke på de andra laggen i listan. Bara för att röra till det lite

Senast ändrad:
Köpte i vintras Patronerna för att jag tyckte att Howitzarna var lite för hårda, köp Howien, om den bara hade varit liite mjukare så hade jag haft den kvar.

Utter sa:
FF sa:
influence 115, är det samma som prophet 115?
Typ, de har blivit lite hårdare tror jag. Men i grunden är det samma konstruktion. Prophet finns kvar i de smalare modellerna, de bredare heter Influence och har blivit lite mer "chargiga".
Okej låter trevligt ju, klämde på ett par prophet115's och tyckte de verkade riktigt lovande som allroundskida men kanske något mjuka.

Tillbaka
Topp