Optimal pistskida med Twintip?

Aakerlund

Ny medlem
Efter att i 15 år åkt snowboard har jag nu gått tillbaka till skidor, köpte ett par "vanliga" carving-skidor (Fischer) för några år sedan. i vintras köpte jag ett par nya puderskidor (Salomon Czar) och är sjukt nöjd med dom! Jag gillar att köra fort i pisten men har också insett att jag vill åka baklänges och hoppa lite. Så därför vill jag nu byta ut mina carvingskidor och skaffa något nytt! Är det nån som har ett bra tips på den ultimata skidan, den får gärna vara ganska hård. Har kikat lite på bla:

Völkl Kendo
Salomon Threat

Kan nån hjälpa mig, jag är i behov av kunskap och erfarenhet! Jag är 187 cm och väger 90 kg och anser mig själv vara en duktig åkare. Så om nån även kan tipsa om en bra längd är jag också tacksam!

De enda kraven 917 uppfyller är att den är hård och går bra i pist. Den har ju inte ens en vettig twintip som går att landa med! Så då kan Aakerlund lika bra köpa ett par SL-racers. Kortare och smidigare att snurra med...

Näe, för att ge lite vettig vägledning.

Kendon är inte ett dåligt val, Threaten är däremot det. För dålig kärna som inte kommer palla för din kroppsvikt i det långa loppet. För att kunna hoppa skulle jag säga att det inte bara räcker med att skidan har twintip. Man hittar twintip på ganska många allroundpistskidor nuförtiden just för att det ger lite förlåtande egenskaper. Dock är det inte lika med att de är bra att hoppa med, risken är att de efter en halv säsongs småhoppande är ganska trötta och matta i kärnan om det inte är en konstruktion som tål allt flexande som hoppning i grund och botten är.

Mitt tips är därför att gå på en renodlad parkskida, fast en styv och åkinriktad allroundmodell. Utvecklingen har gått så pass långt att både parkskidor och feta 115-120mm'are gör riktigt bra ifrån sig i pisten. Man behöver inte plattor och race-klistermärke för att få skär!

Kendon faller nästan inom den kategorin (det är inte optimalt med metallen), men Line Chronic och Salomon TwentyTwelve tycker jag är klart bästa alternativen! Jag har haft både 179 och 186 av TentwyTwelve och 186 är märkbart styvare än 179'an. Klart mer fokus på åkning än att kunna snurra och göra butters i parken. Även anledningen till att jag säljer mina till förmån för 179'or (fult försök att kränga skidor, javisst!).

Men längdmässigt skall du helt klart ha över 180cm, du har så pass mycket tungt så du behöver längden för att få stabilitet i skidan. Jag misstänker att Chronicen finns kvar till vintern, TwentyTwelve byter dock namn till Rocker2 92...

Frågan här är ju huruvida du vill ha en pistbalanserad skida med twintip, eller en parkbalanserad skida med bra pistegenskaper. Letar du efter en skida med fokus på åkning framåt, men som går att ploja i parken med, eller en skida som i första hand är för parken, men så bra som möjligt i åkning (om man då med begreppet åkning menar att åka framåt i pisten. Numera kallar man/jibbersen ju tom 10m räcke i en stadspark för "ett åk"...).

Beroende på vad du letar efter tar valet av skidor ganska olika vägar...

Montering på bakre strecket ger en relativt "pistig" känsla ändå... Vill man kunna åka baklänges vill iaf inte jag ha en helt direktionell skida. Men absolut, det är ett ställningstagande. Armada har ju tagit fram en pistsmiskare, namnet har dock fallit bort... Triumph?

Tack för svaren! Jag har kikat lite på Salomon rocker 92, Den verkar riktigt nice! Så låt det komma snö nu så jag kan provåka! Tack å lov bor jag bara 1 mil från Isaberg (Visst, inte det mest snösäkra stället) Men jag kan i alla fall prova hur skidorna känns utan att åka långt upp i Sverige.

Tillbaka
Topp