okkktopus sa:
Skulle någon i testpanelen kunna skriva några rader ang scott dozer v.s mega dozer v.s hendryx purple haze,
Eftersom ni testade scott skidorna förra året, kanske ni har några intryck kvar i minnet,
Förutom dozer's mindre midja tycker jag dessa tre skidor verkar vara väldigt lika i egenskaper vad jag kan läsa mig till.
Jag kör nu på punisher 182 , som jag tycker är helt underbar i alla tänkbara fören i pisten , men söker något bredare skida för typ 80% lössnöåkning, vad kan tänkas skilja dessa tre skidor åt?
åker telemark
skulle bli väldigt tacksam för svar
Jodå, ryktet stämmer allt. Jag är i Österrike och spårar upp så mycket orört jag hinner
Jag har testat alla de tre skidor du nämner. Jag håller dock inte med att dom är speciellt lika.
Telemark åker jag numera inte alls sedan några år tillbaka, så mina kommentarer är enbart baserade på alpint, men det visste du väl redan.
Mega Dozer är en fivepoint och betydligt mer offpistbetonad än de andra två och har förutom namnet inget med Dozer att göra. Den är stor och lite segt gummiaktigt trög tycker jag och jag gillade den inte, även om jag bara testade den i pist, vilket blir lite missvisande i ditt fall. Jag har hört från en del andra att den livas upp när man kör den utanför pisten i lite mer rättvisa förhållanden. Trots detta tycker jag inte att den tillhör toppen i sin kategori. Det finns många skidor i den här klassen som jag personligen rankar högre, men som sagt, det är många som gillar den ändå.
Dozer och Purple Haze är däremot ganska lika i användningsområde. Det är pistorienterade bredlagg med inslag av rocker som gör att de även fungerar skapligt utanför pisten. Båda två tycker jag presterar riktigt bra i pist, men de har en helt olika sweetspot. Även om PH är Hendryx snällaste 110:a så är det ändå en skida som i jämförelse med det mesta annat är mycket kraftfull och bestämd i pisten. Den är inte svåråkt när man har vant sig vid skärning och balans, men klarar rejält med tryck innan den viker sig. Dämpning och metallinslag ger en skida som känns välbyggd och vuxet sansad när det går undan. Dozer har samma grundkaraktär i den mån att det i första hand pistegenskaperna som har prioriterats, men den är betydligt snällare än PH. Greppet är kanon så länge man inte lägger för mycket tryck i skidan och den är välbalanserad och kul. Men den har inte alls samma prestandakänsla som PH, både på gott och ont. Jämför jag de två skulle jag utan tvekan välja PH, som är en av mina favoritskidor i pisten när det gäller 110mm:are. Dozer är trevlig, men den är ändå lite för snäll för min smak. För telemark kanske det är en fördel, speciellt om du inte är riktigt driven åkare.
Iom att du har en 90mm:are redan så tycker jag att Dozer går bort direkt, oavsett hur den går. Den är helt enkelt för smal och för pistorienterad. Även PH tycker jag är lite för pistorienterad, även om det börjar närma sig för vad du anger att du ska använda den till. Nästan alla Hendryx skidor är i första hand pistskidor och så även PH. Snackar man skidbygge med Luthman får man bilden av att alla delar i konstruktionen är anpassade för att skidan ska gå så bra som möjligt på preparerat underlag, och sen kommer offpistegenskaperna som bonus. Om det sen verkligen är så eller ej låter jag vara osagt, men faktum är i alla fall att det finns många detaljer i shapen som hade sett annorlunda ut om man hade haft lössnö som huvudprio, det står utom tvivel. PH är en fantastiskt bra skida, och ett kanonval om du vill kombinera lysande pistegenskaper med fullt godkända offpistdito. Vill du prioritera offpisten finns det bättre val tycker jag.
MegaDozer är det enda valet om du vill fortsätta med Scott tycker jag. Ska det köras lössnö, så gå hela vägen. Annars kan du likagärna plufsa med dina Punisher...
Andra alternativ:
K2 Sidestash - Senaste versionen har rejält med rocker och en traditionell balans. Gillas av väldigt många.
Atomic Bent Chetler - Bara 11/12 är intressant. De tidigare var för mesiga. "Full" bredd, men smidig och lätt och känns mindre än vad den är när det behövs. Vet inte hur det är med telis med så mycket tailrocker.
Nordica Patron - har jag iofs inte testat, men som sägs vara alert och smidig, vilket borde vara bra för telemark. Perfekt avvägd bredd tycker jag.
Moment Bibby Pro - Blandning mellan modern och traditionell stance. Perfekt mix mellan krisp och dämp och allmänt trevlig. Kanonskida.
Icelantic Keeper - Doldis som jag själv tycker är kul. Snärtig och rapp och svänger rejält. Relativt odämpad och keramisk i snökontakten ger en bra närvaro i åkningen.
DPS 112 - Behöver väl ingen presentation... en slalomcarver med stor tiprocker. Kanon i pisten och i snö som man inte sjunker ner för mycket i. Superkul skida.