Kramp i fötterna

davids97

Ny medlem
Kramp i fötterna
Hej,
jag är en kille på 15 år som har väldigt ont i fötterna när jag åker skidor :( .
Jag har ganska breda fötter och mina pjäxor är 100mm breda (Nordica speedmachine X).
När jag åker fort (som jag brukar göra) och sätter mycket press på fötterna så börjar det att göra ont och efter ca. 1-2 åk gör det outhärdligt ont..
Vad ska jag göra?
Mvh David Soer.

Kramp i fötterna
Smärta är svaghet som lämnar kroppen.
Pain is temporary, glory is for ever.
Pain is life- the sharper, the more evidence of life.
Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever.
Pain is inevitable, suffering is optional.
Pain don't hurt.

So bit ihop... :)

Eller snacka med stället du köpte pjäxorna, en bootfitter kan tillsammans med dig komma fram till vad problemet är, finns mycket man kan göra för att pjäxorna skall sitta perfekt.

Kramp i fötterna
Jag hade liknande problem för några år sedan.
Placerade ett "hällyft" en liten plastbit under sulan i pjäxan, blev som nya pjäxor.
Prova det kostar inget!:D

Kramp i fötterna
Hur "långa" fötter har du och vilken storlek har du på pjäxorna?

Har du inte samma längd som storlek så sitter inte foten fast och det kan vara en orsak till att du har kramp.

Vart sitter krampen? Hålfoten eller någon annanstans?

Har du formgjuten sula i pjäxan?

Kramp i fötterna
Tack för alla svar!

@DrJ Jag har bitit ihop halva förra säsongen också så :/ Jag var hos butiken jag köpte pjäxorna idag och de sa att jag fick byta pjäxor om det skulle hjälpa...

@Kloo Tack för tipset! :D Jag ska testa att åka lite imorgon med ett sorts hällyft ;)

@mickeullen Jag har storlek 41-42 på mina fötter och "pjäxstorlek" 25,5-26,0, mina pjäxor är storlek 26,5. Jag tänkte på att det kan vara en orsak, men de är bara väldigt lite för stora.

Krampen sitter på utsidan av foten, det känns som att krampen kommer från hålfoten men sätter sig på utsidan av foten (precis där lilltån slutar till hälen).

Kramp i fötterna
Om du inte har formgjutna sulor så skulle jag definitivt kika på det. Om man spänner åt pjäxan så trycker du ut hålfoten om du inte har något som tar emot och då får man ont som du beskriver. Har du en formsulen sula så håller den emot i hålfoten men jag vet inte eftersom du får ont så snabbt.

Ett annat tips är att börja dagen men ett eller ett par åk med löst spända pjäxor för att fötterna ska komma på plats och vänja sig. Får också ont om jag spänner åt fullt från början.

Det där med pjäxor är ju inte helt enkelt...

Kramp i fötterna
Finns mycket man kan göra åt de problemet. Man kan formgjuta sulorna, formgjuta hela inneskon också kan man lästa ut hela plastskalet. :)

Kramp i fötterna
För stora pjäxor gör att man spänner pjäxorna för hårt för att foten ska vara still i pjäxan, köp rätt storlek istället så behöver du inte spänna åt pjäxorna så hårt.

Kramp i fötterna
älskar hur alla säger formgjut när det gör foten ännu kortare och därmed pjäxan ännu mer för stor. Enkelt test. ta ut innerskon, stoppa ner foten, tryck fram så tårna tar i plasten fram. Får du ner 2 fingrar bakom hälen med lätthet har du för stor pjäxa. Får du knappt ner 1 finger har du för liten pjäxa. Detta gäller såklart bara i längdled. Jag hade åkt tillbaka och köpt en pjäxa i "rätt" storlek och sedan såklart formgjutit som alla andra sagt. Formgjutna sulor är guds gåva till mänskligheten.

Kramp i fötterna
Jag har två modeller av Speedmachine och drar 41-42 i skor. Mina par är 265or, så längden på pjäxorna är inte överdriven. Däremot får jag liknande smärta om jag försöker åka med orginalsula istället för den formgjutna.
Stället du handlat på lät inte så inriktade på problemlösning eller service. Om det finns alternativa butiker, testa att prata med någon där. De kanske vill ha nya kunder och ser en chans att visa sitt kunnande och servicegrad.
Tjing!

Kramp i fötterna
davids97 sa:
Hej,
jag är en kille på 15 år som har väldigt ont i fötterna när jag åker skidor :( .
Jag har ganska breda fötter och mina pjäxor är 100mm breda (Nordica speedmachine X).
När jag åker fort (som jag brukar göra) och sätter mycket press på fötterna så börjar det att göra ont och efter ca. 1-2 åk gör det outhärdligt ont..
Vad ska jag göra?
Mvh David Soer.
Om du inte redan gör det, så:
knäpp upp pjäxorna varje gång du kommer ner till liften.

Kramp i fötterna
Tack för alla svar igen! :D

@flarne Jag ska kolla på det där med formgjuten sula eftersom så många säger det :P Jag testade idag med lite lösare pjäxor och då fick jag mindre ont, men sämre kontroll över skidorna :/

@Jp-95 Tack för tipsen ;) Men tror du att det hjälper att enbart lästa ut plastskalet?

@tompelompe Jag tror att de är i rätt storlek :)

@havreboll Tack för tipset! :D Jag ska försöka det som du säger, men det verkar verkligen som om det enda som hjälper är en gjuten sula... :/

@haze73 Okej, så det kanske beror på pjäxorna? Det var på intersport jag köpte mina pjäxor, men jag skulle nog inte få pengarna tillbaka av dem, bara få byta skon :/ och eftersom dem inte vet så mycket om pjäxor verkar det som, så blir det ju lite svårt.

@rabbit Jag testade det förra året, men då blev smärtan bara värre :/

@DrJ Haha, nä det är inte så kul att bita ihop hela tiden ;) Jag var till team sportia igår också och dem visste mycket om fötter och vilka pjäxor man skulla ha och sånt, men jag köpte pjäxorna på intersport som sagt och det kan bli lite svårt att få pengarna tillbaka från dem.

Kramp i fötterna
Hej!
Så som du beskriver krampen så är din pjäxa är för smal. Det finns nog inget att göra mer än att byta till en annan pjäxa.
Har själv ofta detta problem med både skridskor och pjäxor.
Kör själv med Atomic LF 120. Styv pjäxa för fart och tryck i åkningen men fantastiskt skön för foten. Ingen racing pjäxa men hård nog för avancerad åkning.
Men som sagt du behöver en bredare pjäxa och antagligen en bättre innersula.
Lycka till!

Kramp i fötterna
Jag har åkt skidor i många år och haft stora problem med fötterna. Mina erfarenheter är:

- Om man har breda fötter måste man bredda pjäxan - jag har behövt trycka ut pjäxskalet ca 10 mm
- Om pjäxor är för stora och foten inte sitter fast spänner man tårna och får kramp - köp mindre pjäxor
- Om fotvalvet trycks ner när man spänner pjäxan får man kramp - gjuten sula är lösningen
- Jag tycker problemen blir värre om man knäpper upp för ofta
- Jag har gjutna pjäxor vilket i huvudsak är kanon, men kom ihåg att exempelvis Comformable blir rejält hårda

Kramp i fötterna
Jag har haft samma problem i många år med domnad fot och blåa tånaglar men jag fick massor med hjälp från en riktig bootfitter( i mitt fall Alpingaraget) De formade både innersko, tryckte ut skalet och jag satsade på en formgjuten sula. Nu sitter pjäxan som en handske och det är grymt skönt. Satsa på det tycker jag annars tappar du bara lusten att åka.

Kramp i fötterna
Jag hade precis samma problem. Men då var jag överviktig(kanske var för att vaderna var för tjocka, vet ej). Köpte nya pjäxor (Nordica Dead Money 11/12) och problemet försvann sen. Jag hade en fotskada som jag haft sedan jag föddes som jag senare upptäckte när jag började åka skidor. Det gjorde ont som i helvete när jag åkte. Precis som du har, men det fixade sig sen när jag skaffade nya pjäxor som hade en annan sula som lyfte upp benet som satt lite för långt nere. Pröva att testa en ny innersula så kanske det funkar. Lycka till :)

Kramp i fötterna

@MagQva Hej! Som sagt har jag köpt en typ av formgjuten sula, jag har åkt en dag på dem och jag kände mindre kramp, men det var inte helt över än, jag ska åka några gånger till och om det inte försvinner ska jag åka tillbaka till butiken där jag köpte de formgjutna sulorna och se vad de kan göra åt det. :)

@le Jag har tänkt på att trycka ut skalet om inte de formgjutna sulorna hjälper tillräckligt. Jag har tänkt att mina pjäxor kanske är för stora, men på butiken där jag köpte de formgjutna sulorna sa de att pjäxan var helt okej på längden. Jag har också testat att knäppa upp pjäxorna i liften, men känner också att det bara blir värre då... :/ Vad menar du med "gjutna pjäxor" precis? Och vart blir det hårt då?

@Stefan_P Jag får inte blåa tånaglar som tur är ;) men jag ska försöka vad jag kan för att pjäxorna ska vara sköna (när jag åker) för som du säger tappar man lusten att åka lite och man vågar inte åka fullt ut :(

@OatMealMannen Jag är också överviktig, men det känns som att vaderna sitter bra ändå. Som jag skrev tidigare har jag köpt en typ av formgjuten sula och det är inte över än, men ska åka lite fler gånger och se om min fot kanske behöver vänja sig ;)

Kramp i fötterna
Jag har testat sulorna ett par gånger nu, men det gör fortfarande ont :( Idag har jag varit tillbaka till butiken där jag köpte sulorna och de har tryckt ut skalet lite, jag ska ut och åka imorgon och se hur det går nu.

Tillbaka
Topp