Pjäxhjälp - ont över fotryggen

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Hej,

Jag håller på att prova ut nya pjäxor och har hittat ett par Nordica Speedmachine 130 där skalet sitter bra men jag får rejält ont över fotryggen efter 10-15 minuter och lite senare börjar hålfoten krampa. Problemet gäller bara ena foten.

Går det att jobba med innerskon/plösen på något vettigt sätt för att bli av med problemet? Tar gärna emot lite tips innan jag bestämmer mig om jag ska behålla dem.

Just nu är det standardsulan. Ska gjuta ett par när jag väl bestämt mig för pjäxa. 🙂

Kruxet just nu är plösen som trycker på fotryggen.

Provat ett annat par? När jag provade Scarpa Maestrale RS för många år sen hade ett par en dålig söm i innerskon som kändes rejält på ovansidan. Som tur var hade de ett annat par i samma storlek som inte gav problem. Hålfoten kan nog eventuellt lösas med riktig sula.

Har du en gammal inkörd innersko att testa med?

Låter som du ej köpt pjäxorna än och att innerskon ej är värmd. Kan vara så att plösen trycks ihop tillräckligt med värmning. Annars går det att trycka ihop bara plösen/skära bort material från den, alternativt ha tunnare innersulor i innerskon eller slipa ner pjäxans plastsula under innerskon.

Jag har speedmachine 3 130S. Jag hade samma problem. Har en formgjuten sula sedan fick man skära ut ett hål av plasten ovanpå plösen. Har även byggt på med material på plösen för att få till hälgreppet. Nur de kanon.

Tillbaka
Topp