Funderingar gällande Dynastar Legend Pro Rider 115

Leafy

Aktiv medlem
Fick nyligen tag i ett par splitt nya Dynastar Legend Pro rider 115 -184 (2011) för ett mycket överkomligt pris.

Dessa är tänkt att använda som en allroundskida som ska användas upp och ner i pisten i sälen tillsammans med flickvännen likaväl som dem ska användas i offpisten i Alperna med vänner.

Då jag efter att ha kommit över dessa har jag läst lite blandade recensioner här på forumet m.m. har jag blivit lite osäker på om det är en skida för mig eller om jag ska låta bli att montera dem och söka vidare efter något annat.
Sökt mig sönder om dem och kommer väl antagligen få rådet att fortsätta söka men frågar ändå.

185cm lång.
90-93kg tung
Åkaregenskaper är fort och kraftfullt men samtidigt försiktigt och lugnt i brantare och knixigare partier då ett gammalt hockeyknä spökar och jag har respekt för att berget kan skicka mig all världens väg om de vill...lite feg alltså.
Inte skolad för fem öre utan bara kört snowboard i 12 år för att sedan tröttna på att knäppa bindningar.

Åkdagar per år är ca 20-30 med blandade fören. ca 50/50 on och offpist

Tidigare skidor.
Völkl Wall
Völkl Gotama

Kan även tänka mig att komplettera med en annan skida för t.ex. pisten och låta Dynastaren bara åka i offpisten.

Senast ändrad:
Ja "splitt nya" kan ju diskuteras då dom inte tillverkas längre. Men oanvända iaf och grattis ifall du fick ett bra pris på dom, en skida jag gillar tycker bra om, funkar överallt.
Dom kommer garanterat att funka ypperligt i pisten eftersom du är ganska tung och gillar att åka fort. Dom ligger stabilt och tryggt även i ganska (för mig iaf) höga farter. Har tyvärr begränsad erfarenhet av dom i puder, men i uppkört puder och "turistpucklar" funkar dom toppen.

Självklart finns det nyare och bättre skidor både till pist och offpist, men jag tycker att du ska montera bindningar och prova. Gillar du dom inte själv kan du säkert sälja dom (snabbt) utan att ha förlorat allt för mycket pengar på affären.

LPR 115 är lite egen då den har en rätt mjuk tip. Har själv kört den en tid och tycker om många av dess egenskaper utan att jag varken vill höja den till skyarna eller dissa den totalt.

Sammanfattningsvis skulle jag iaf vilja mena att den hör bättre hemma på löst underlag än i pist. Med 32m radie ska du inte förvänta dig mycket sväng när du ställer den på kant. Men det förbehållet carvar den ändå bra i långa svängar med en neutral och dämpad känsla. Den är ju ordentligt mjuk framtill och har en monteringspunkt som ligger långt bak med moderna mått mätt. Jag tror att Dynastars tanke bakom den konfigurationen är det som inte riktigt gått hem bland publiken, som naturligtvis förväntade sig en potent fast större efterföljare till LPR XXL. Det var väl också en av Dynastars första trevande modeller mot rockerskidor, kanske där de gick vilse, eller helt enkelt inte visste bättre hur dessa bäst byggdes.

Att ha en komplementskida för piståkning till LPR115 ser jag därför som ett klokt val.

Jag bugar och bockar för svaren jag fått. valde mellan splitt nya eller inplastade men menade såklart oanvända :).

Jag är som många andra inom skidvärlden en prylbög, jag gillar att alltid leta efter det som känns skönast, vet inte hur många brädor och bindningar man avverkade.
Det som får mig att vilja testa denna är just den kortare bakdelen då jag har en tendens att hamna i baksätet ibland och då blir en längre tail jobbigare att få runt om jag inte har tid att återfå balansen innan valfritt föremål dyker upp framför, iaf av mina egna erfarenheter.
Den mjuka tipen borde hjälpa till och vara förlåtande i djupare snö och inte dyka så enkelt som ett hårdare dito? Det borde betyda att jag kommer våga trycka på mer, sen kommer jag antagligen aldrig att köra på skidans gräns heller.

Dessa kommer tas med ner till Bad Gastein nu v.9 så får de testas ordentligt i både pist och offpist så får jag utvärdera dem efteråt.

Kunde Aurelien Ducroz smiska stora berg med denna skidan så ska nog jag kunna åka lite flack offpist...

Leafy sa:
Jag bugar och bockar för svaren jag fått. valde mellan splitt nya eller inplastade men menade såklart oanvända :).

Jag är som många andra inom skidvärlden en prylbög, jag gillar att alltid leta efter det som känns skönast, vet inte hur många brädor och bindningar man avverkade.
Det som får mig att vilja testa denna är just den kortare bakdelen då jag har en tendens att hamna i baksätet ibland och då blir en längre tail jobbigare att få runt om jag inte har tid att återfå balansen innan valfritt föremål dyker upp framför, iaf av mina egna erfarenheter.
Den mjuka tipen borde hjälpa till och vara förlåtande i djupare snö och inte dyka så enkelt som ett hårdare dito? Det borde betyda att jag kommer våga trycka på mer, sen kommer jag antagligen aldrig att köra på skidans gräns heller.

Dessa kommer tas med ner till Bad Gastein nu v.9 så får de testas ordentligt i både pist och offpist så får jag utvärdera dem efteråt.

Kunde Aurelien Ducroz smiska stora berg med denna skidan så ska nog jag kunna åka lite flack offpist...
ja, fast tailens längd säger inte allt om hur lätthanterlig den kommer vara. En Längre, men rockar tail kommer vara enklare att åka på, och ge mer stöd vid landningar.
Det är många faktorer att tänka på, Och en kort tail kan göra det motsatta av det du tror.

Sådär, monterade och klara, bootcenter sattes 1cm fram mot Dynastars rekommenderade märke, alpingaraget som monterade på mina Marker Griffon bindningar (förövrigt en bindning som aldrig svikit mig)
Nu är det bara att se om det är en skida som passar mig!

Annars är det bara att köpa ett par andra ;)

Senast ändrad:
Hemkommen efter en vecka i Bad Gastein nu med mina Dynastar

Ska försöka ge en recension av skidan ur min synvinkel.

Då jag åkte ner med mina vänner som föredrar pisten framför allt så blev det mestadels där dem blev testade.

Pist med dessa laggen fungerar ypperligt i Sportgastein där pisterna är breda så man får låta skidans stora radie få fullborda en sväng på kant utan att behöva tvinga runt dem.
Ganska slagiga och den mjuka tipen märks tydligt när det är uppkört och man får lite småhugg ibland.
Isgreppet är bra vid kantning men kan vara jobbiga att få upp på nog med kant vid inbromsningar i låg fart.
Men överlag en duglig skida i pisten om man inte har ett par renodlade pistskidor att tillgå.

Fick min första offpistkörning med dem i Dorfgastein där det bjöds på korta skogsturer på baksidan av huvudliften när mina vänner åkte transportpisten som serpentinade sig ner och på framsidan där det var lite uppkört.
Funkade ypperligt i den stora karga delen där man surfade lätt på den kalla snön och det fanns ingenantydan till att dyka eller kämpa emot vad jag ville.
I skogen märktes den korta tailen då jag som tidigaren ämnts i tråden inte fick det extra trycket för snabba svängar.

Fick även åka lite uppkörd kramsnö med någon orörd del i SportGastein, ganska så skön känsla då de gav mig ett bra flyt även i den tråkiga snön men det var något som saknades för att helt kunna slappna av i kroppen.

Sammanfattningsvis var det en ganska skoj skida överlag med jag kommer ge mig ut efter en annan skida t.ex. Rocker2, cd2 eller liknande mer mittmonterad skida för offpistdagar och allskida om bara en skida kan tas med och även ett par mer pistinriktade skidor. Man har roligare på en orienterad skida så är det!

Tillbaka
Topp