Allmountain skida

• Trådstartare Trådstartare Jockum80
  • Start datum Start datum
J

Jockum80

Guest
Allmountain skida
Tja har tänkt köpa nya/begagnade skidor här och undrar vad folket rekommenderar för skida till en kille som e 180cm lång o väger runt 100 strecket? ????

Allmountain skida
Not to be an asshole, men fyll gärna i den här mallen för bästa möjliga hjälp:

MALL: Vilka skidor ska jag köpa?
Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

EXTREMT svårt att rekommendera skidor bara från den lilla faktan du presenterar.

Allmountain skida
Tänkte köpa nya/beggade skidor här tips på vad man ska ha nu för tiden?Vikt:110
Tidigare Skida:head Richie 183cm 102sw
Längd :180cm
Åkstil:aggressiv
Erfarenhet:hög

Senast ändrad:
Allmountain skida
Hmm ... du har alltså stor erefarenhet och åker aggresivt. Var eller mot vad kommer dina skidspetsar att peka? Är det fokus på pist eller offpist? Vilka egenskaper vill du att de nya skidorna ska ha i förhållande till dina Richie?

Annars är standardsvaret på allmountainskida ... Extrem P100 ... :-)

/MM

Allmountain skida
Tjaa ... du är inte speciellt mångordig i dina svar vilket inte gör det så lätt men ... ta en titt på Extrem Project 100 eller Rossignol Sin 7 eller kanske Rossignol Soul 7 om du vill gå lite bredare.

Söker du på "allmountain" här på Freeride kommer du att få mängder av trådar som behandlar ämnet, börja där! :-) Den här tex: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93546

/MM

Senast ändrad:
Allmountain skida
Som MM säger så är det tämligen omöjligt att säga något på den lilla fakta du presenterat så jag får väl även gå med lite standardsvar.

Lite mer pistinriktad
Extrem PT

Lite mer offpistinriktad
Extrem P100 eller P110 om du tror att du kan hantera det i pisten.

Senast ändrad:
Allmountain skida
Varför rekommenderar folk alltid Soul 7? Bara för att balansera upp alla hyllningar så kolla även på Armada TST. Den är hårdare och längre än Soul 7 så borde, i teorin, passa bättre för en 100 kg tung åkare.

Allmountain skida
...och... varför inte Hendryx Funkallistic i 188 cm? Kanske är den optimala skidan för tungviktaren som vill köra hårt och aktivt med minimalt "fladder". Går ju som en raceskida i pisten och lär inte vara oäven utanför.

/MM

Allmountain skida
Diskussionen är nog inte längre så relevant:
"Denna medlem är inte längre aktiv."
och för er som redan saknar dem, här kommer de igen: ????

Soul7 av vad jag läst och klämt är nog alldeles för mjuk för 110kg med "Åkstil:aggressiv", skulle gissa att TST också är det ????

Allmountain skida
En annan fråga: hurudan allmountain skida för en 190 cm 9?kg dålig skidåkare, som åker ganska långsamt, absolut inte aggressivt, men vill mest börja åka puder? Jag har nog åkt bräda nästan 20 år, mycket offpiste, flera resor varje år till Alperna och Norge, turat med en splitbräda mycket etc., men offpiståkandet med skidor är helt nytt för mig. Armada JJ 185? Så, jag letar efter skidor, som funkar med låga farter (mjuka, korta?) och är lätta att åka!

Allmountain skida
KaitsuH sa:
En annan fråga: hurudan allmountain skida för en 190 cm 9?kg dålig skidåkare, som åker ganska långsamt, absolut inte aggressivt, men vill mest börja åka puder? Jag har nog åkt bräda nästan 20 år, mycket offpiste, flera resor varje år till Alperna och Norge, turat med en splitbräda mycket etc., men offpiståkandet med skidor är helt nytt för mig. Armada JJ 185? Så, jag letar efter skidor, som funkar med låga farter (mjuka, korta?) och är lätta att åka!
Skulle vilja rekommendera K2 Kung Fujas.
En bra nybörjar/offpist skida. Jag är 192 och 90+kg. Funkar bra om inte snödjupet är......djupt. Då får man ligga på lite för att få ordentligt flyt. Iaf är det så för mig. Fast den har ju bara 102 midja iof. Ganska mjuk. Fungerar bra i pisten, vad man nu ska där å göra. MEN kanterna är det slipkrav på direkt. Annars blir allt som heter is en mardröm.

Tillbaka
Topp