Abisko

ClaraBorggren

Ny medlem
Abisko
Hej,
undrar om någon varit i Abisko. Ska dit en helg v. 14 och undrar hur åkningen ser ut där. Är det brant nånstans lr bara flackt? Har varit en del i Gränsen så jag undrar hur det är om man jämför? Lite tips på var det är bra att åka uppskattas oxå :)

Hare...

Abisko
Far till Narvik istället om det finns snö, jag har aldrig åkt i Abisko men jag har provat Björkliden, Riksgränsen och Narvik: Narvik är helt klart bäst när det är gott om snö.

Abisko
Jag var i Abisko en knapp vecka och gick en kurs för snart två år sen, det var dock ganska sent på säsongen, mitten av april, så det var inte så mycket snö, men ändå helt ok åkning. Det kändes som att om det var mycket snö så skulle man kunna ha riktigt kul där, men det snöar visst nästan aldrig, all snön blåser dit, men å andra sidan brukar det blåsa dit en hel del snö...
Den enda liften är otroligt långsam, inga nedfarter är pistade, och det finns en hel del brant åkning att hitta. En av ravinerna vi åkte sas luta 50 grader, kan inte svära på att det stämmer, men brant var det iaf. Sen när man kommer ner mot liften flackar det ut.
Jag skulle helt klart kunna tänka mig att åka tillbaka dit tidigare på säsongen, då tror jag man kan hitta grym åkning.

mvh Fredrik

Abisko
inte speciellt stort men med rätt snö är det puder himmlen. Se bara upp med alla vassa stenar om det är lite snö. Lavinfaran är även relativt stor året om. Det som är härligt är att det inte finns några avspärrningar så det är helt upp till dig om du har dödslängta eller inte bryr dig. Laviner sprängs oftast av fjällpatrullen. Enbart offpist och inga familjer vad mer kan du begära?

Tillbaka
Topp