ABS Escape Freeride

PlunTzkY

Medlem
ABS Escape Freeride
Tror jag ska slå till på ett ABS system då min gamla rygga börjar bli sliten i skidfästena plus att handtaget sprack. Åkte även med en frasse i Le tour förra året som var mkt nöjd med hur hans hade fungerat i skarpt läge.

http://www.abs-lawinenairbag.de/esc...&lang=uk&sid=2e2de54fc50429b9bdbbcb02ff9a3b6c

Har kikat på ABS Escape Freeride 4L.
Funderar dock på om det räcker med 4L. Jag vill få plats med följande grunkor:
1 par skalhandskar att dra över dom vanliga vid kallt väder.
2 baguetter
1 vatten
1 underställströjja att byta med under lunchen
1 par stighudar
1 rulle med hudtejp

Jag vill gärna ha en ryggsäck som sitter "tajt" på ryggen och inte far runt när man åker. Sen ska det vara bra fästen för skidorna också så dom inte far runt åt alla håll när man klättrar. Sen ska den naturligtvis vara onödigt tung.

Eller ska man titta närmare på deras varioline?
Gillar utseendet på Escape freeride då den ser väldigt robust och tålig ut, inte en massa klena småstroppar.

Jag vill inte ha en onödigt stor rygga heller då jag är för lat för några längre turer, det skall väldigt mkt till för att jag ska hike´a mer än 30-45 minuter, det händer i princip inte.

Senast ändrad:
ABS Escape Freeride
Jag tycker det är jobbigt att få ner prylarna du nämner i en rygga på 16L...
Finns det ens remmar att spänna fast hjälm och jacka med när du turar?
Köpt en större, väger ju inte speciellt mycket mer när du inte lastar den fullt och så du alternativet när du känner för det.

ABS Escape Freeride
Skulle själv gått på Vario 15, känner flera som kör med den alla är sjukt nöjda, visst är den tyngre oh större men ska du få ner det du vill ha med dig behöver du storleken. 4 liter blir litet. Testa vad du får ner i en 4 liters fryspåse.

ABS Escape Freeride
jag kör vario 30 o den funkar fint, väger ju inte mer så förstår inte varför man skulle köpa mindre...

däremot skulle jag köpa en från bergans eller nåt liknande med abs om du hittar dom sitter bättre, och ja det finns vissa märken som gjort specialsäckar för ABS =)

förreseten, om du ska ha hudar, ska du inte ha 1a hjälpen, varm jacka och annat dylikt man använder och alltid har me när man går på tur ?

4litern e väl gjord för att inte gå på tur helt enkelt...

Senast ändrad:
ABS Escape Freeride
4litern ser ut att vara gjort för liftburen åkning där man kan klämma ner en macka och lite vatten för dagsbehovet. Har dock inte sett den i verkligheten, så vem vet egentligen.

ABS Escape Freeride
Ja, ju mer jag tänker på det så verkar just 4Litern inte så väldans flexibel.

Var kan man kika på säcker som Bergans etc gjort med ABS? Online el i butik, helst i butik i gbg såklart så man kan prova själv.

Efter som jag endast gör mini-turer har jag inte med mig extra jacka osv. Är det kallt nog har jag jackan på mig, är det varmt uppför får det duga med en soft-shell väst som inte tar någon plats typ.

Det blir ju mest liftburen åkning, men man vill ju fortfarande ha möjligheten att använda ryggan vid små eskapader så det gäller att hitta en flexibel modell.

ABS Escape Freeride
Ja poängen med en ryggsäck är ju att man skall kunna ha saker i den. Inte behöva hänga precis allting utanpå så man ser ut och känner sig som en julgran.

ABS Escape Freeride
PlunTzkY sa:
Var kan man kika på säcker som Bergans etc gjort med ABS?
Har aldrig sett något från Bergans, men vet att Millet gör "ryggsäckar" till ABS Vario-systemet, alltså att du har en basenhet från ABS som du sedan kan köpa valfri ytterdel till och på så sätt ha vilken ryggsäck du vill (inte riktigt sant iom att det inte finns så många att välja på...).
Men är en riktigt bra idé för det kommer säkertatt komma fler och dessutom kan du ha två storlekar från ABS själva, du behöver alltså inte väja, bara att byta ytterdel när du skall köra liftnära respektive tura.

Tillbaka
Topp