ABS-patron konfiskerad på flyget, hjälp, tips på hur man flyger me ABS

När jag flög från Arlanda till Genève nu i januari med Norwegian med min Mammut RAS rygga så blev jag tillsagd vid incheckningen att patron och ryggsäcken absolut inte får flyga tillsammans. Ryggsäck som handbagage och patronen incheckad i originalkartongen.

Både jag och patronen kom fram. Så det verkar vara väldigt oklart det här...

Konstigt, jag har flygit flera gånger till Zurich med parton och det har gått bra. Till och med förklarat att jag hade patronen incheckad och fått till svar "inga problem" . Jag har dock ALLTID separerat patronen och checkad in den med övrig packning med IATA papper och haft själva ryggsäcken som handbagage, har dock ibland behövt förklara vad det är då det ser "konstigt ut på scanen" men alltid fått fram allt.

Hade vart väldigt skönt om ABS och övriga företag tog fram tydligare riktlinjer för att underlätta för sina användare då det verkar vara högst oklart vad som gäller.

//Sophie

Det här är ju otroligt! Flygbolagen går ju verkligen helt emot varandra.
Verkar som att det enda vi kommit fram till i denna tråd är att kontakta bolaget innan och få skriftligt (på engelska om man flyger internationellt), som man sedan skriver ut och lägger tillsammans med sakerna man checkar in...

Soophie sa:
Hade vart väldigt skönt om ABS och övriga företag tog fram tydligare riktlinjer för att underlätta för sina användare då det verkar vara högst oklart vad som gäller.

//Sophie
Det hade dock inte hjälpt speciellt mycket då det är flygbolagen och piloterna som bestämmer, inte tillverkarna. Eventuella riktlinjer från tillverkarna skulle bara riskera att göra saken värre.

Tompan14 sa:
Soophie sa:

//Sophie
Det hade dock inte hjälpt speciellt mycket då det är flygbolagen och piloterna som bestämmer, inte tillverkarna. Eventuella riktlinjer från tillverkarna skulle bara riskera att göra saken värre.
Och vissa flygbolag pekar på flygplatsens säkerhetsavdelning. Jag skrev till Swiss och klagade när dom tog min patron i Zurich och då menade dom att de inte har något som helst med det att göra....(djup suck)

Flög med Norwegian förra veckan. Just deras regler säger att patron ska vara incheckad i bagaget… I Grenoble var de lite förvirrade då de tyckte den skulle ligga i handbagaget. Men vi gjorde som Norwegian sa och patronen kom fram, men det kändes osäkert. SAS tycker jag inte är något problem längre, bara man har allt i handbagaget och papperna med sig. Dock viktigt att vara tydlig med vad man har med sig, och vara ute 15 min tidigare så man har lite tid att strula med säkerhetskontrollen om så behövs.

Hej,

Gudars skymning vilken soppa detta blivit. Tråden böljar fram och tillbaka som en "vacker" Tosca-opera. Jag måste vara alltför korkad för att förstå någon av dem.

Håller med om att tillverkarna och flygbolagen borde reda ut bättre, men läget är läget... I SAS fall lägger man mer mer energi på hemsidan för att förklara hur man reser med en Hangglider (!) än med en lavinrygga. Spontant tror jag att lavinryggor är lite mer relevant att reda ut men det hade varit jävligt gött att se en snubbe checka in med en fullvuxen hangglider.

Jag har tidigare i år när jag flög till Calgary i år mailat Delta/SAS kundsupport och fått bra svar om att det inte är något problem att checka in patronen och ta ryggan som handbagage. Visst, på plats kan de ändra sig men ändå. Gick kalas. Både Köpenhamn och Calgary har å andra sidan luttrade Security Checks.

Dilemmat är att jag nu ska flyga till vad som ni säger är ABS-grisarnas hemvist (Zürich Flughafen!). Vad faen gör jag? Flighten opereras dessutom av Swiss. Förstår jag det rätt som att ni säger ta allt som handbagage och ta fighten med führern i Security check? Hade varig jävligt mycket goare att bara checka in rubbet man är ju inte som Putin så man gillar att kriga.

Peace,
Jonas

Senast ändrad:
VincentHanna sa:
Hej,

Gudars skymning vilken soppa detta blivit. Tråden böljar fram och tillbaka som en "vacker" Tosca-opera. Jag måste vara alltför korkad för att förstå någon av dem.

Håller med om att tillverkarna och flygbolagen borde reda ut bättre, men läget är läget... I SAS fall lägger man mer mer energi på hemsidan för att förklara hur man reser med en Hangglider (!) än med en lavinrygga. Spontant tror jag att lavinryggor är lite mer relevant att reda ut men det hade varit jävligt gött att se en snubbe checka in med en fullvuxen hangglider.

Jag har tidigare i år när jag flög till Calgary i år mailat Delta/SAS kundsupport och fått bra svar om att det inte är något problem att checka in patronen och ta ryggan som handbagage. Visst, på plats kan de ändra sig men ändå. Gick kalas. Både Köpenhamn och Calgary har å andra sidan luttrade Security Checks.

Dilemmat är att jag nu ska flyga till vad som ni säger är ABS-grisarnas hemvist (Zürich Flughafen!). Vad faen gör jag? Flighten opereras dessutom av Swiss. Förstår jag det rätt som att ni säger ta allt som handbagage och ta fighten med führern i Security check? Hade varig jävligt mycket goare att bara checka in rubbet man är ju inte som Putin så man gillar att kriga.

Peace,
Jonas
Har inte haft problem på Zürich. Bara man vet att det är värt att komma lite tidigare och eventuellt ta en diskussion med säkerthetspersonlen, ha IATA papperna med sig(när jag flög ut sist så visade det sig att i de står det att det får vara max 200 ml i patronen men minsta man kan få är 250 ml? Men löste sig i alla fall). Så borde det inte vara några problem alls.

I värsta fall får du be att prata med ansvariga pilot då de är ansvariga.

Och ha det som handbaget är min erfarenhet..

Har en fråga gällande abs-karbinen, när ni flyger med patronen har ni då korken fast skruvad eller går det bara att skruva ur den ur ryggan och lägga den separat som den är utan korken fastskruvad och lagd i förpackningen?

Jag flög från innsbruck häromveckan med ryggsäck som handbagage. Det tog ganska lång tid för mig att komma igenom säkerhetskontrollen. Personalen betedde sig som att de aldrig hade sett dylik tingest innan. Säkerhetschefen vart tillkallad och han bestämde att det var ok att flyga med ryggsäcken om jag skruvade på locket på gasflaskan och la den i botten på ryggsäcken.

Liknande historia på arlanda på ditresan men inte fullt lika mycket pådrag.

Säkerhetspersonalen måste ju ha sett lavinryggsäckar ett antal gånger vid det här laget. Spelar de dumma för att se hur man beter sig eller vad är det frågan om?

Flög från Zurich för någon vecka sedan (SAS flight). Hade ABS-ryggan och urskruvad patron med hatt, lös i ABS-ryggan i incheckat bagage. Patronen inlindad i papper med IATA:s regler.

Precis som TS hade flygplatspolisen öppnat och gått igenom mitt bagage men i mitt fall inte beslagtagit något.

Senast ändrad:
Flög från Zürich med SAS igår med min SnowPulse rygga och fick med mig allt efter en del trixande..

- Läste på innan och skrev ut alla papper från IATA och Mammut: http://www.snowpulse.com/en/rubrique/faq/fliegen-und-transport-der-kartuschen/
- Kontaktade SAS och bad att få veta exakt vilka bestämmelser de har kring resande med lavinryggan och fick detta svar (som jag också skrev ut och tog med):

SAS Customer Contact Center: Avalanche rescue backpack
Avalanche rescue backpacks are accepted as both checked baggage and hand baggage, provided below rules are followed.
Avalanche rescue backpack, one (1) per passenger, equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Division 1.4S and less than 250 ml of compressed gas in Division 2.2.
Note:
The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated.
The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.

Enligt kundservicen behövdes det inte någon särskild note i bokningen men man behöver säga till i inchecknings-disken att man har ryggan och patronen.
- Tog allt som handbagage, patronen urkopplad med "hatten" påskruvad och alla utskrivna papper eftersom det kändes bättre att ha koll på allt själv och då också kunna ta en fight med okunnig flygplatspersonal innan de försöker konfiskera patronen..
- Sa till tjejen i incheckningen som ringde nånstans och kollade så det jag påstod verkligen stämde och skrev in det i datorn på infon kring min biljett

So far inga problem, i säkerhetskontrollen däremot hade de dålig koll och var inga höjdare på engelska.. sa "avalanche backpack" och pekade och fick svar att "yes you can bring lunch!" haha, sen såg de patronen på scanningen, sa att den var förbjuden, jag argumenterade emot och packade upp patronen och visade alla papper. De påstod nåt om att flygbolaget och IATA har vissa regler men just i säkerhetskontrollen på Zürich flygplats har de nån form av egna påhitt.. Först fattade de inte att patronen faktiskt låg i en lavinrygga utan trodde jag bara hade med en patron, sen sa de nåt om att de ville att patronen skulle vara iskruvad och inte förpackad i kartongen, hur nu det kan tolkas som "such a manner that it cannot be accidentally activated" kunde de inte förklara!

Fick tillslut med allt i alla fall, tips är att ha gott om tid och veta vad som gäller innan och helt enkelt framstå som säker på din sak när de börjar bråka!

Tillbaka
Topp