Flög från Zürich med SAS igår med min SnowPulse rygga och fick med mig allt efter en del trixande..
- Läste på innan och skrev ut alla papper från IATA och Mammut:
http://www.snowpulse.com/en/rubrique/faq/fliegen-und-transport-der-kartuschen/
- Kontaktade SAS och bad att få veta exakt vilka bestämmelser de har kring resande med lavinryggan och fick detta svar (som jag också skrev ut och tog med):
SAS Customer Contact Center: Avalanche rescue backpack
Avalanche rescue backpacks are accepted as both checked baggage and hand baggage, provided below rules are followed.
Avalanche rescue backpack, one (1) per passenger, equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Division 1.4S and less than 250 ml of compressed gas in Division 2.2.
Note:
The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated.
The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.
Enligt kundservicen behövdes det inte någon särskild note i bokningen men man behöver säga till i inchecknings-disken att man har ryggan och patronen.
- Tog allt som handbagage, patronen urkopplad med "hatten" påskruvad och alla utskrivna papper eftersom det kändes bättre att ha koll på allt själv och då också kunna ta en fight med okunnig flygplatspersonal innan de försöker konfiskera patronen..
- Sa till tjejen i incheckningen som ringde nånstans och kollade så det jag påstod verkligen stämde och skrev in det i datorn på infon kring min biljett
So far inga problem, i säkerhetskontrollen däremot hade de dålig koll och var inga höjdare på engelska.. sa "avalanche backpack" och pekade och fick svar att "yes you can bring lunch!" haha, sen såg de patronen på scanningen, sa att den var förbjuden, jag argumenterade emot och packade upp patronen och visade alla papper. De påstod nåt om att flygbolaget och IATA har vissa regler men just i säkerhetskontrollen på Zürich flygplats har de nån form av egna påhitt.. Först fattade de inte att patronen faktiskt låg i en lavinrygga utan trodde jag bara hade med en patron, sen sa de nåt om att de ville att patronen skulle vara iskruvad och inte förpackad i kartongen, hur nu det kan tolkas som
"such a manner that it cannot be accidentally activated" kunde de inte förklara!
Fick tillslut med allt i alla fall, tips är att ha gott om tid och veta vad som gäller innan och helt enkelt framstå som säker på din sak när de börjar bråka!