ABS Ryggsäck: The North Face, Patrol 24 -//VS//- Salewa Verbier 26 pro

JakobAnnerdal

Ny medlem
Hej Freeride!
Håller på att väga mellan två ABS säckar.
-The North Face Patrol 24
-Salewa verbier 26 pro

Är Salewa något att ha? Vad tar Patol 24:an för patroner? Någon som har erfarenhet om dessa modeller? Andra förslag? Uppskattar alla svar :D

Jag har en mammut ride short RAS 20 14/15. Har aldrig behövt använda den, tack och lov. Men jag är ändå fantastiskt nöjd med den. Bra fack för spade & sond, samt ett stort fack för övrig utrustning. Bra bärsystem för skidorna. Kanske aningen liten för att tura med (det går att trycka ner matsäck, förstärkningsplagg, vatten, karta osv, men det blir aningen trångt). Något som är positivt med RAS-systemet är dock att man använda samma basenhet för ett en rad olika ryggsäckar.

Gällande patronen så burkar man kunna byta ut dom för en billig peng. För RAS-systemet går en "ny" patron på typ 200 spänn, vid inbyte av en gammal.

Om jag skulle köpa en lavinsäck skulle jag satsa på en BD Jetforce. Dyr men den har några stora fördelar som gör den värd det högre priset.

telemarkus sa:
Om jag skulle köpa en lavinsäck skulle jag satsa på en BD Jetforce. Dyr men den har några stora fördelar som gör den värd det högre priset.
Som? Personen jag känner som äger en verkar måttligt nöjd :(

havreboll sa:
telemarkus sa:
Vad är nackdelarna? Jag köpte en på rea (5200kr) och tycker fördelarna verkar enorma, men vore intressant att höra mer konkret från nån som hunnit använda den..

havreboll sa:
telemarkus sa:
De fördelar jag tänker på är följande:
- Inga gaspatroner (enklare vid resa)
- Klarar flera uppblåsningar.
- Tömmer airbagen efter några minuter för att skapa ett luftfyllt hålrum runt den begravda.

Tja den är tyngre, uppblåsningen är långsammare och man måste hålla koll på batteriet så att det är laddat. Sen var det lite barnsjukdomar som jag inte kommer ihåg men typ lite korkade designbeslut som kan vara ändrade till detta årets produkt.

Att resa med gaspatron är inget problem idag, att behöva blåsa upp den flera gånger ser jag inte riktigt fördelen med. Visst om man har gått på en tur som är flera dagar och man hamnar i en lavin efter att vädret förändrats och sen måste ta sig tillbaka genom ett farligt område. Men vem gör det med en 28 liters ryggsäck som packar som typ en 15 liters? Enda fördelen jag ser är att den tömmer säckarna men det gör även vanliga patroner till viss del.

Sen är det ju inget snack om att produktidéen har har grym potential och för vissa kundgrupper kan den vara super. T.ex folk som åker mycket heli-skiing och kanske råkar ut för flera mindre laviner under den veckan dom är ute men inte kan komma till civilisationen för att fylla på patronen.

Senast ändrad:
Jag har förbeställt Ortovox nya AVABAG. Ser grym ut.
- Lättast på marknaden.
- Tar bara upp 1,8L.
- Man kan öva att dra i handtaget utan att behöva slösa patronen.
- Ortovox ryggsäckar sitter utan tvekan bäst på ryggen.
- Finns med integrerat ryggskydd i Free Rider modellen.
- Massa fina funktioner på och i ryggsäcken, dock inget onödigt.
- Redan vunnit priser för den.
- Sist, men inte minst, snyggaste ryggsäcken på marknaden (högst personligt)

Köpte en North Face Patrol 24 ABS förra året.

Var lite rädd för att för att en ABS-ryggsäck skulle vara alldeles för opraktisk och sakna alla de finesser min Dakine Heli Pro DLX hade men tycker verkligen att väskan funkar för sitt ändamål (kortare dagsturer, bootpacking etc).

Kan rekommendera den!

Kan bara säga med ca 5 års erfarenhet av Barryvox pulse med patron.
Ryggorna har idag har en betydligt mer utvecklad passform samt mycket smartare tekniska lösningar.
Att gå på någon nyutveckling lösning med batteri etc hade jag avvaktat med tanke eventuella barnsjukdommar. ...
Samtidigt skall man även om det blivit bättre (trots man föranmäler, har alla orginaldokument och även patronen i orginallådan), veta att det ofta blir det tjafs i securityn (lite beroende av vilja flygplatser..men varit med om det i bla, Genève, Kastrup och Milano).
Det har gjort att jag hyr patron i den orten jag är i....dock måste man kolla och förboka....
Kosta ca 45 eur för en vecka....och det är ju livet värt....:)

Tack för alla svar, kommer att hålla mig till patron lösningar. Funderar nu även på Ortovox Base 20..Någon som kan gå i god för den? :)

Tillbaka
Topp