Ace Of Spades eller Dead Money?

s_ahlen

Ny medlem
Hej, jag har planer på att byta pjäxor och eftersom jag haft ett par SPK som var för breda så har jag nu bytt till FT Booter men de klämmer på sidorna av smalbenen och är pyttelite för smala så jag har planer på att byta till Nordicas jibb pjäxor. Har hört att det ska vara något mellanting mellan SPK och FT i bredd, stämmer detta?
Fick prova ett par Dead money i våras i Kläppen och jag tyckte dem var sköna dom minuterna jag fick ha mig på dom men min fråga är vad är skillnaden och vilken är bäst utav Ace Of Spades eller Dead Money?
Skriv gärna vad som är bra med pjäxorna med t.e.x är det bra för benhinnorna, hårt eller mjukt flex, etc.
Dessutom vill jag tillägga att jag tycker Booters tunga är för mjuk så jag har köpt tungor med Hot doggers flex
och dem tyckte jag var lagom, så skriv gärna om det är lika mjuka som Booter eller lika hårda som Hot dogger eller
likadana.

Tacksam för Svar!

/Simon

Hur länge har du använt dina FT? Tänkte bara att väldigt många har problem med att dom klämmer och har sig i början, och vad jag förstår av din text så har du precis bytt till FT men dom passar inte?

Det är flexen och innerskon som är skillnaden i dem. Dead money har en lite enklare innersko formar sig inte lika bra typ. Dämpningen är dem samma båda har gel-dämpning i tån, och är gott dämpade både i sula och skaft. Flexen är progressiv vilken innebär att ju mer du belastar skon ju styvare blir den. DM 90-120 och AoS 100-130. Annars är de samma sko, lika läst 100mm. Stod inför samma val själv och för mig blev det AoS. Har åkt i dem en dag och då kändes det som rätt val =).
Lycka till med valet!!

Gnagarn sa:
Det är flexen och innerskon som är skillnaden i dem. Dead money har en lite enklare innersko formar sig inte lika bra typ. Dämpningen är dem samma båda har gel-dämpning i tån, och är gott dämpade både i sula och skaft. Flexen är progressiv vilken innebär att ju mer du belastar skon ju styvare blir den. DM 90-120 och AoS 100-130. Annars är de samma sko, lika läst 100mm. Stod inför samma val själv och för mig blev det AoS. Har åkt i dem en dag och då kändes det som rätt val =).
Lycka till med valet!!
Tackar, okej så båda är lika bra för benhinnorna eller vad man ska säga, de är inget som skiljer sig dem åt på de stadiet eller?

Gnagarn sa:
Nej ingen som har någon special funktion mot just benhinnorna men AoS har en lite bättre innersko.
Okej, men vet du om de är bra för benhinnorna alltså att man slipper ont i dem om man råkar landa lite i baksätet?
Fulltilt är ju väldigt bra om man har problem med benhinnorna t.e.x.

Men snälla... testa pjäxorna innan du köper de och definiera varför AoS har bättre innersko.

Senast ändrad:
s_ahlen sa:
Bjo-rnR sa:
Men snälla... testa pjäxorna innan du köper de och definiera varför AoS har bättre innersko.
Jag skrev ju att ja testade dem i Kläppen i våras, alltså Dead Money.
Ahh sorry va lite för trött när jag läste det.. Men skillnaden vad jag ser är att dead money har lite mjukare flex och smalare powerstrap.

Skulle gissa på att #6 har ungefär samma flex som AoS och #4 lite mjukare än dead money men då jag aldrig haft chansen att testa nordica än så kan jag inte ger mer utförligt svar.

Du har annars chansen att gå till en bootfitter å trycka ut skalet där det klämmer så slipper du köpa nya pjux.

Senast ändrad:
Bjo-rnR sa:
s_ahlen sa:
Bjo-rnR sa:
Jag skrev ju att ja testade dem i Kläppen i våras, alltså Dead Money.
Ahh sorry va lite för trött när jag läste det.. Men skillnaden vad jag ser är att dead money har lite mjukare flex och smalare powerstrap.

Skulle gissa på att #6 har ungefär samma flex som AoS och #4 lite mjukare än dead money men då jag aldrig haft chansen att testa nordica än så kan jag inte ger mer utförligt svar.

Du har annars chansen att gå till en bootfitter å trycka ut skalet där det klämmer så slipper du köpa nya pjux.
Jo jag vet, men de kostar ju endel att trycka ut skalet och om de då inte blir bättre så har jag ju bara slösat ut pengar på de, och eftersom Nordica var sköna när jag testade dom så kanske de är något att pröva.

Ft innersko ska man värma och forma, hörde jag när jag var och handla pjäxor igår. Men eftersom du har haft dem ett år så borde dem ha format sej själv. Jag tycker du ska gå till en duktig bootfitter och låta dem hjälpa dej, dem brukar ha lösningar på allt. För övrigt så är dead money sjukt skön enligt mej.

Daweee sa:
Ft innersko ska man värma och forma, hörde jag när jag var och handla pjäxor igår. Men eftersom du har haft dem ett år så borde dem ha format sej själv. Jag tycker du ska gå till en duktig bootfitter och låta dem hjälpa dej, dem brukar ha lösningar på allt. För övrigt så är dead money sjukt skön enligt mej.
Ska man det? Snälla............Man ska helst inte röra något alls på en pjäxa, speciellt inte en jibbpjäxa, dom ska man låta va om man inte är tvungen till annat.

Jag har bara testat Dead Money i butik, och då satt den jävligt bra! Har ingen erfarenhet av AoS men jag har hört att DM är en sjukt bra, prisvärd pjuk! Känns inte somm att du får så mycket mer för de extra 800 som tillkommer på Aos.

Alltså dead money är en lite enklare och billigare version av AoS d.v.s lite mindre dämpning under foten. men annars skiljer inte speciellt mycket så om du är mindre och lättare eller inte hoppar dom största hoppen i parken go for DM!

johan-d sa:
Daweee sa:
Ska man det? Snälla............Man ska helst inte röra något alls på en pjäxa, speciellt inte en jibbpjäxa, dom ska man låta va om man inte är tvungen till annat.

Jag har bara testat Dead Money i butik, och då satt den jävligt bra! Har ingen erfarenhet av AoS men jag har hört att DM är en sjukt bra, prisvärd pjuk! Känns inte somm att du får så mycket mer för de extra 800 som tillkommer på Aos.
Alltså nu får du ju ta å kamma dig johan-d, du ska inte hålla på å snacka om saker du inte har någon koll på, bara för nån snubbe i Sundsvall har sagt till dig att det är dåligt.
Finns otroligt många trådar och guider om hur bra intuition är att baka, tycker det inte känns speciellt troligt att du vet bättre än tillverkaren och dom flesta bootfitters som rekommenderar att baka dom. Och om jag inte minns fel så har du inte ens bakat dina så snacka inte skit om nånting du inte ens har erfarenhet av.
Om det nu är så att du har provat och upplevt det som dåligt så hade det vart super om man fick lite mer information än "Snälla............"
http://www.intuitionliners.com/fitting_page.htm

Det är klart man inte ska pilla med pjäxorna, hade ju vart förjävligt om man får dom att sitta bättre.

Kör med AOS själv, jag är riktigt nöjd rekommenderar dem starkt.
Hade stora benhinne problem i mina spk men det har jag inte i Nordica pjäxan dessutom tycker jag dom sitter mycket bättre och angående flexet så är det hårdare än booters.
Har ingen erfarenhet av dead money men det är en "enklare" pjäxa som också har något mjukare flex.

om du är "rädd" för för mjukt flex så tycker jag du ska satsa på AoS!
Hur som hellst så blir du nog nöjd med Nordica pjux!

Jag har köpt ett par AoS från snow-how.de för ca:3200kr årets modell riktigt bra pris måste ja säga!
Känns som rätta valet eftersom dead money är lite mjukare och jag väger 75kg och kör "kraftfullt" så tror nog
AoS blir bra :D
Blir kul att se hur dom är!

excellentswordfight sa:
johan-d sa:
Daweee sa:

Alltså nu får du ju ta å kamma dig johan-d, du ska inte hålla på å snacka om saker du inte har någon koll på, bara för nån snubbe i Sundsvall har sagt till dig att det är dåligt.
Finns otroligt många trådar och guider om hur bra intuition är att baka, tycker det inte känns speciellt troligt att du vet bättre än tillverkaren och dom flesta bootfitters som rekommenderar att baka dom. Och om jag inte minns fel så har du inte ens bakat dina så snacka inte skit om nånting du inte ens har erfarenhet av.
Om det nu är så att du har provat och upplevt det som dåligt så hade det vart super om man fick lite mer information än "Snälla............"
http://www.intuitionliners.com/fitting_page.htm

Det är klart man inte ska pilla med pjäxorna, hade ju vart förjävligt om man får dom att sitta bättre.
Yeeaaaah, ännu ett tuff kille bakom en dataskärm...Saken som kan hända är att de inte blir lika stabila som i orginalskick. Det är väl bättre att köpa en pjäxa som sitter bra från första början? Eller hur? Försök nu hålla dina inlägg på en lagom nivå istället för att komma och vara överdriven.

Med tanke på att du endast fokuserade på att göra ett "hat-inlägg" så kanske du borde skriva något vettigt och försöka hjälpa killen, eftersom du nu klagade på mig. :)

Att trycka en pjäxa gör inte pjäxan ostabil! Om det blir dåligt är det bara och värma så går det tillbaka. verkar inte som om du vet vad du snackar om johan-d..

johan-d sa:
Yeeaaaah, ännu ett tuff kille bakom en dataskärm...Saken som kan hända är att de inte blir lika stabila som i orginalskick. Det är väl bättre att köpa en pjäxa som sitter bra från första början? Eller hur? Försök nu hålla dina inlägg på en lagom nivå istället för att komma och vara överdriven.

Med tanke på att du endast fokuserade på att göra ett "hat-inlägg" så kanske du borde skriva något vettigt och försöka hjälpa killen, eftersom du nu klagade på mig. :)
Förklara för mig vad som kan hända då om du "pillar" på pjäxorna? Jag har jobbat som bootfitter i 6 år men har aldrig hört att något kan hända om du fixar till pjäxorna....

Ja om du väger 90 panner och värmer hela innerskon så finns det risk att dom blir för mjuk och därmed ostabil. Eller är det helt fel? Mr. Bootfitter...

Ja det är helt fel. Kan man värma inneskon så är det inga problem om du så väger 200 kg att värma upp de och forma de efter din fot.

Vad har du fått det ifrån att det inte är okey att göra det?

har sponsor av nordica å jag fick hem ett par ace of spades och dom var hur sköna som helst! perfekta park pjäxan!

Tillbaka
Topp