RickePuff: Hur ´mycket känner du till om dessa program egentligen? Premiere, Final cut och dom där är bara "hobbyprogram". Inget av dom är riktigt bra för att kunna användas för så att säga "seriösa" filmskapare. Jag ställer höga krav på min utrustning och tollererar inte att programet ska hänga sig av sig själv. Vi satt på 1st 2,4ghz p4 med 512ddr ram, och den andra athlon xp 1800 768ddr ram användes enbart för animering. Inga andra program kördes utan bara redigering. Så datorerna var aldrig något problem. Var aldrig med om att datorerna hängde sig. Däremot så var programet så pass instabilt att det hängde sig kanske en gång var 2:a-3:e timme. Så jag ger inte premiere mycket i stabilitet. Däremot i funktioner och användarvänlighet.
Och den som vill redigera seriöst sitter alltid på mac. Det är långt överlägset pc. Har man dock en sjysst pc ska Avid Xpress DV fungera bra har jag hört. Men då är ju det ett riktigt bra program. Mycket bättre än premiere. Som synd är så har jag aldrig kunnat sitta så mycket på Avid.
Det här projektet vi gjorde var ett 25poängs projekt som tog oss 75timmar att slutföra. Väldigt mycket pga programkrascher. Nästa gång till 100poängs projektet vi ska göra är det jag som sitter framför en mac.