Afterski-dryck världen över!

Daniella

Ny medlem
Kära skidåkare!
Jag har en blogg där jag skriver om dryck för tidningen Allt om Vin. Är gammal säsongare i Verbier och har nu skrivit ett kort inlägg om vad man dricker, och INTE dricker på afterskin på olika platser. Men, nu blev jag sugen på att utveckla detta inlägg ordentligt och vill ha hjälp utav er som är beresta.

Hur gör man på afterskin i Japan, Nya Zeeland, Canada, Rysslan, Finland, Chile... Ja, you name it! Varsomhelst! Ramundberget, Norge...

Gärna tips på var man bör infinna sig och vad man dricker. Samt vad man bör undvika att dricka.

Komigen, det här blir kul!

Du kan se nuvarande inlägget här:
http://www.wownews.se/bloggar/stjarnsommelieren/ratt-dryck-pa-afterskin/

Bärs och järn är ju the name of the game här va...

Bärs och järn (Genepi) i valfri bar i Italien, Frankrike.
Bärs och järn (Jäger) i valfri bar i Österrike.
Bärs och järn (Hot Shot) på Dahlboms i Åre.
Bärs, järn (Genepi) och/eller Lumumba(varm chocklad, rom, grädde) på Rifugio Guide del Cervino.

Te och nada alkohol (iran)
Öl ur jugs/pitchers (helst ipa eller ale) samt whiskey (bourbon) (Kanada och USA)

Jonny_hardcore sa:

Bärs, järn (Genepi) och/eller Lumumba(varm chocklad, rom, grädde) på Rifugio Guide del Cervino.
Något man Inte bör beställa? Kan vara kul att ha med. Stort tack för tips för övrigt!

Fler kan, det vet jag! :)

Jonny_hardcore sa:

Génépi dricker man innan afterskin.

la_grave sa:
Jonny_hardcore sa:

Génépi dricker man innan afterskin.
Före - Under - Efter. För att vara exakt.

Daniella sa:
Jonny_hardcore sa:

Något man Inte bör beställa? Kan vara kul att ha med. Stort tack för tips för övrigt!

Man får beställa vad man vill.

Jonny_hardcore sa:
Daniella sa:
Jonny_hardcore sa:

Man får beställa vad man vill.
Om man vill se ut som en idiot ja. Undvik tutti-frutti-cider.

Nu vill jag inte nödvändigtvis slå ett slag för detta men varenda Italienare jag åkt med i Italien dricker Aperol (spritz) innan de tar första ölen. Detta har inträffat i Cervinia / Livigno / Cortina / Sulden am Ortler / Alagna / Gressoney. Vill även minnas en kastanjlikör-blandning i Aosta nånstans...

Smurfen sa:
Nu vill jag inte nödvändigtvis slå ett slag för detta men varenda Italienare jag åkt med i Italien dricker Aperol (spritz) innan de tar första ölen. Detta har inträffat i Cervinia / Livigno / Cortina / Sulden am Ortler / Alagna / Gressoney. Vill även minnas en kastanjlikör-blandning i Aosta nånstans...
Det händer även att Chartreuse serveras på after skin (på gott och ont) i på barerna i Les 3 vallées.

Jonny_hardcore sa:
Smurfen sa:
Det händer även att Chartreuse serveras på after skin (på gott och ont) i på barerna i Les 3 vallées.
Kanske lite mer ont...

Snyggt! Fortsätt så! Finns det någon som varit i Japan eller Ryssland månne? Alperna kan jag hyffsat bra.. :)

Vore kul att veta vad som dricks där!

Tack till er som skrivit hittills!

Daniella sa:
Snyggt! Fortsätt så! Finns det någon som varit i Japan eller Ryssland månne?

Vore kul att veta vad som dricks där!
Rysk "Military shot" är en höjdare, vet dock inte hur populär det är på just after ski ;)

Kingfisher (only for sale in Jammu & Kashmir) som man kan dricka i Gulmarg.
Allt mellan 3,5-9% alkoholhalt. (lite som Chang var(?) i Thailand).
Kingfisher

Ska inte förväxlas med Kingfisher man kan köpa i övriga världen där alkoholhalten stämmer med vad som står på flaskan.

i revelstoke drack alla locals ceasras. Typ en bloody mary fast med mussel smak. (den va inte god) Alla andra drack öl. Sen i östrerrike måste ju jaerger te, gluwine, wiesse beir och nån konsig drink med varmvodka och ett inlagt päron vara med

CLarsson sa:
i revelstoke drack alla locals ceasras. Typ en bloody mary fast med mussel smak. (den va inte god) Alla andra drack öl. Sen i östrerrike måste ju jaerger te, gluwine, wiesse beir och nån konsig drink med varmvodka och ett inlagt päron vara med
I BC kallar det den vidriga drycken för Clamato. Hade det varit varmt hade det gått under "skaldjursfond".

Williamspäron, fyfan... Jaegertee är riktigt fint däremot :)

Man skall självklart inte förakta ett hederligt flak Radler man köpt på M-preis i tron om att det var en väldigt billig öl. När man väl tagit sig igenom det första flaket år man hooked, och kommer aldrig mer att lämna denna gudarnas nektar. Dricks gärna i Österrike. (Eller i Schweiz under namnet Panaché).

Torio sa:
Man skall självklart inte förakta ett hederligt flak Radler man köpt på M-preis i tron om att det var en väldigt billig öl. När man väl tagit sig igenom det första flaket år man hooked, och kommer aldrig mer att lämna denna gudarnas nektar. Dricks gärna i Österrike. (Eller i Schweiz under namnet Panaché).
Hahaha M-preis. Där har man köpt mången platta fulöl.

Kalla mig gärna gammalmodig, ute, stenålders, förlegad eller bara lätt retarded, men jag anser att en hederlig Vintoddy med sockrad glaskant bara måste finnas med på den där listan!

Om den inte dricks nånstans längre i afterskisammanhang är det enligt mig galet, ja för att inte säga helt uppåt väggarna!!1

vctr sa:
CLarsson sa:
I BC kallar det den vidriga drycken för Clamato. Hade det varit varmt hade det gått under "skaldjursfond".

Williamspäron, fyfan... Jaegertee är riktigt fint däremot :)
Ceasars är ju guld ju, Canadas nationaldryck. Heinz har en helt OK mix som man kan få på Air Canada redan innan man landar. Vuxendrink dock då den inte är full med socker.

snorkel sa:
Ceasars är ju guld ju, Canadas nationaldryck. Heinz har en helt OK mix som man kan få på Air Canada redan innan man landar. Vuxendrink dock då den inte är full med socker.
Haha alright, antar att det är något som man får lära sig att gilla liksom poutine. Allt har sin charm på plats, bombardino t.ex. som inte smakar fullt så gött när man är på hemmaplan :)

Tillbaka
Topp