Ägglift vs fetingar!?

Robert10

Ny medlem
Ägglift vs fetingar!?
Liftkön har långsamt slingrat sig i labyrinter, uppför trappor och igenom elektroniska spärrar. Väl längst fram glider ägget sakta emot dig. Ett sista lyft och och din nya Sugar Daddy sitter säkert utanpå och du kan hoppa in och kura...trodde du ja!

Hur ofta händer det att era skidor inte får plats i liftens skidhållare? Och vad gör ni då? Smyger ni ner skidorna i brädfacket trots att de då lutar 45 grader och riskerar falla av vid första stolpen.

Nu när nya skidor ska införskaffas (inte nödvändigtvis Sugar Daddys) gäller det att veta hur man ska tackla situationen.

Eller de kanske har byggt om skidhållarna på äggliftarna numer?
Förra året såg jag en liftgubbe bli utskälld pga detta problem, på tyska dessutom, den franske liftmannen tog det hårt... stackarn.
Det är inget man vill se igen.

/Robert

Ägglift vs fetingar!?
Du tar helt enkelt med planken in i ägget!

En snubbe som jag snackade med hade ne rätt ball lösninge med en slinga och karbin som han fäste fast det hela med... Men det ska man nog ha lite koll på innan man provar :-)

Ägglift vs fetingar!?
Det kan ju vara lite svårt att ta med laggen in i ägget om man tänker på vilket standardstorlek som råder i t ex. Frankrike. Lösningen med karbinhake var ju inte dum.
Det enda tipset jag kan ge är väl att luta laggen uppför backen då du använder snowboard-facket. Alltså, luta dom i liftens färdriktning.

Ägglift vs fetingar!?
Ta in dom i ägget och låt spetsarna sticka ut. När ägghalvorna klämmer ihop håller dom fast skidorna. Jag gjorde såhär på den tiden jag åkte bräda och den var för bred för snowboard hållaren.

Ägglift vs fetingar!?
om alla har feta skidor så blir det sjukt trångt i ägget. hur gör ni då?
satt 4 brädåkare med brädor i ett ägg i vintras det var trångt vill jag lova

Ägglift vs fetingar!?
Ofta går det att hitta något sätt att få fast skidorna på utsidan av ägget. En vanlig lösning är att dela på skidorna och sätta dom sida vid sida i snowboardhållaren. Ibland (tex många Doppelmayr-ägg) går det att sätta en skida bakom varje skid/bräd-ställ. Det funkar dock inte så bra med Atomics betaskidor, eftersom de är så pass tjocka.

Ägglift vs fetingar!?
Twintips kan vara ett rent helvete att få i, speciellt om tippen där bak är för bred. Pocket Rockets kan man glömma, 1080 brukar funka, men då MÅSTE man ta isär skidorna och sätta de en och en gärna med undersidan ut, det brukar göra att tippen där nere "klämmer" fast i hållaren och skidan står rakt upp mot liften, istället för att böjjas ut som saaatan om man sätter de på andra hållet...

Men vanliga sånna här liftar har nog 2 hållare, en på var seida av dörren, och jag tror de är 6 fack för skidor och 2 för bräda. Inte så svårt att räkna ut att de kan bli strul om man åker 4 eller hur måna man nu kan vara i de...

Tillbaka
Topp