Bananskydd
Ny medlem
airbag (abs) - på flyget?
Man får ha med ryggan med gaspatronen och handtaget in i kabinen men då ska man ha ringt flygbolaget innan och förvarnat detta. 
Tömma den på gas? Har haft min Mammut både i alperna och till japan utan att behöva tömma den. Vad har du fått det ifrån?johan345 sa:Abs inga prolem att flyga med ring först och förvarna bara men godkänt så länge handtag och patron checkas in och max 1 patron! mamutpuls måste tömmas på gas(i patronen) och tror det är samma med BCA uppblås bara ryggsäck. trots att det är godkänt så får man problem hade det själv när jag flög till kanad ringe och vara och dom sa inga problem. när jag chevka in så blev det helt plötsligt ett problem och pilot va tvunge att ta ett beslut. tog dock beslutet att det va ok som dom sa på telefon. ha en härlig resa!
Förlåt när jag skrev var jag inte medveten om att det finns två olika patroner för mammut en återfylningsbara(nordamerika tror jag) erupeisk som fylls en gång som abs. Infon jag sätt är att den återfylnings bara som kan fyllas från en vanlig dykar tub måste tömmas innan flyg resa. Vet dock inte om det ändrats eller om jag missförstodHasse_Lindborg sa:Tömma den på gas? Har haft min Mammut både i alperna och till japan utan att behöva tömma den. Vad har du fått det ifrån?johan345 sa:Abs inga prolem att flyga med ring först och förvarna bara men godkänt så länge handtag och patron checkas in och max 1 patron! mamutpuls måste tömmas på gas(i patronen) och tror det är samma med BCA uppblås bara ryggsäck. trots att det är godkänt så får man problem hade det själv när jag flög till kanad ringe och vara och dom sa inga problem. när jag chevka in så blev det helt plötsligt ett problem och pilot va tvunge att ta ett beslut. tog dock beslutet att det va ok som dom sa på telefon. ha en härlig resa!
Du har nog missförstått det...johan345 sa:Förlåt när jag skrev var jag inte medveten om att det finns två olika patroner för mammut en återfylningsbara(nordamerika tror jag) erupeisk som fylls en gång som abs. Infon jag sätt är att den återfylnings bara som kan fyllas från en vanlig dykar tub måste tömmas innan flyg resa. Vet dock inte om det ändrats eller om jag missförstodHasse_Lindborg sa:Tömma den på gas? Har haft min Mammut både i alperna och till japan utan att behöva tömma den. Vad har du fått det ifrån?johan345 sa:Abs inga prolem att flyga med ring först och förvarna bara men godkänt så länge handtag och patron checkas in och max 1 patron! mamutpuls måste tömmas på gas(i patronen) och tror det är samma med BCA uppblås bara ryggsäck. trots att det är godkänt så får man problem hade det själv när jag flög till kanad ringe och vara och dom sa inga problem. när jag chevka in så blev det helt plötsligt ett problem och pilot va tvunge att ta ett beslut. tog dock beslutet att det va ok som dom sa på telefon. ha en härlig resa!
När jag flugit med min ABS har jag packat den i incheckat bagage, med IATA- samt ABS-dokumenten (de som talar om vad och hur mycket som finns i tub och handtag) virade runt tuben. Ej anmält till varken flygbolag eller flygplats (Lufthansa/Arlanda-München) att lavinryggan varit med (vilket man egentligen ska göra, i alla fall till flygbolaget). och har inte haft något problem eller öppnad väska. Däremot är det mer regel än undantag att det sitter en gul "security check"-lapp på skidbagen (där jag, förutom skidor och stavar, packar ned spade och sond) när jag plockar upp den från bagagebandet.AdamClaeson sa:Vad gör man?!? Låter ju sjukt märkligt det här... Eller? Skall man chansa eller vad gör man?
Har du läst detta?sharkattack sa:Ska flyga med min Snowpulse om ett par veckor med SAS. Har varit i kontakt med supporten och de påstår att jag ska betala 1850kr och checka in väskan som specialbagage. Hon kunde inte hänvisa till någon som helst policy eller dylikt... Försökte förklara att den är godkänd enligt IATA och att det SKA gå att flyga med den i incheckat bagage. Vad ska jag göra? Skita i vad kvinnan sa och försöka lösa det på flygplatsen?
Tacksam för svar.
Nu har jag, men förstår inte riktigt hur den hjälper mig ur situationen? Den hänvisar ju till IATA men problemet är att i slutändan är det upp till flygbolaget om de godkänner eller ej. Har läst om flera som har rest med SAS utan problem och jag kan inte tänka mig att de har betalat 1850kr och dessutom låtit idioterna på flygplatsen kasta runt deras ryggsäckar som de vanligtvis gör när de ska lasta planen.mholm sa:Har du läst detta?sharkattack sa:Ska flyga med min Snowpulse om ett par veckor med SAS. Har varit i kontakt med supporten och de påstår att jag ska betala 1850kr och checka in väskan som specialbagage. Hon kunde inte hänvisa till någon som helst policy eller dylikt... Försökte förklara att den är godkänd enligt IATA och att det SKA gå att flyga med den i incheckat bagage. Vad ska jag göra? Skita i vad kvinnan sa och försöka lösa det på flygplatsen?
Tacksam för svar.
Montera av patronen(antar att snowpulse har patron?), lagg den i pjaxan(som du checkar in) tillsammans med IATA pappret. Anvand ryggan som handbaggage. Funkat for mig med min ABS utan problem inom europa, US och Japan.sharkattack sa:Nu har jag, men förstår inte riktigt hur den hjälper mig ur situationen? Den hänvisar ju till IATA men problemet är att i slutändan är det upp till flygbolaget om de godkänner eller ej. Har läst om flera som har rest med SAS utan problem och jag kan inte tänka mig att de har betalat 1850kr och dessutom låtit idioterna på flygplatsen kasta runt deras ryggsäckar som de vanligtvis gör när de ska lasta planen.mholm sa:Har du läst detta?sharkattack sa:Ska flyga med min Snowpulse om ett par veckor med SAS. Har varit i kontakt med supporten och de påstår att jag ska betala 1850kr och checka in väskan som specialbagage. Hon kunde inte hänvisa till någon som helst policy eller dylikt... Försökte förklara att den är godkänd enligt IATA och att det SKA gå att flyga med den i incheckat bagage. Vad ska jag göra? Skita i vad kvinnan sa och försöka lösa det på flygplatsen?
Tacksam för svar.
Tack för länken dock, stod en del annat nyttigt.
Checka in pjäxan???? De checkar man aldrig in!!!josh sa:Montera av patronen(antar att snowpulse har patron?), lagg den i pjaxan(som du checkar in) tillsammans med IATA pappret. Anvand ryggan som handbaggage. Funkat for mig med min ABS utan problem inom europa, US och Japan.sharkattack sa:Nu har jag, men förstår inte riktigt hur den hjälper mig ur situationen? Den hänvisar ju till IATA men problemet är att i slutändan är det upp till flygbolaget om de godkänner eller ej. Har läst om flera som har rest med SAS utan problem och jag kan inte tänka mig att de har betalat 1850kr och dessutom låtit idioterna på flygplatsen kasta runt deras ryggsäckar som de vanligtvis gör när de ska lasta planen.mholm sa:Har du läst detta?
Har du en bra lufthansa badge pa din vaska sa ar det inga problem Hans. Aldrig nagonsin haft forsenat baggage pa utresan.Hasse_Lindborg sa:Checka in pjäxan???? De checkar man aldrig in!!!josh sa:Montera av patronen(antar att snowpulse har patron?), lagg den i pjaxan(som du checkar in) tillsammans med IATA pappret. Anvand ryggan som handbaggage. Funkat for mig med min ABS utan problem inom europa, US och Japan.sharkattack sa:Nu har jag, men förstår inte riktigt hur den hjälper mig ur situationen? Den hänvisar ju till IATA men problemet är att i slutändan är det upp till flygbolaget om de godkänner eller ej. Har läst om flera som har rest med SAS utan problem och jag kan inte tänka mig att de har betalat 1850kr och dessutom låtit idioterna på flygplatsen kasta runt deras ryggsäckar som de vanligtvis gör när de ska lasta planen.
Tack!! Idioten på SAS hänvisade mig dessutom till transportstyrelsen när jag frågade ännu en gång. Nu blir det väskan som handbagage och patron + handtag i det incheckade bagaget. Precis som jag tänkte från början!worldcup sa:Om du går in på Transportstyrelsen hemsida och söker på 1. luftfart 2. flygresenär 3. bagage 4. vad får jag ta med ombord här finns olika artiklar o välja klicka på camping sport och friluftsutrustning så får du svar på din fråga jag vet att man kan ha ryggsäcken båd som handbag o incheckatbag men utlösningsmekanismen skall säkras så den inte kan utlösas under flygresan SAS godkänner detta du skall tala om att du har en avalance rygga när du checkar in
sen finns det andra bolag som du måste kolla med innan du tar med den lucka till
Din Mammut?????robRhino sa:Meddelade i god tid till KLM om min Mammut när vi drog till japan!!!
Jo och då går allt som en dans, för det bagaget kollas aldrig.la_grave sa:Jag förstår inte den här tråden, kan man inte ta loss patronen och lägga den i det incheckade bagaget?