airbag (abs) - på flyget?

Bananskydd

Ny medlem
Man får ha med ryggan med gaspatronen och handtaget in i kabinen men då ska man ha ringt flygbolaget innan och förvarnat detta. :)

Gammel_Dansk

Ny medlem
Jag har varit iväg en del gånga nu med min. Har aldrig haft problem. Ryggan har jag som handbaggage. Patronen och handtaget i min incheckade baggade. I FRIGOLIT BOXEN MAN FÅR DEN I, tillsammans med beskrivningen av innehåll. Har beskrivningen på utsidan av frigolit boxen med ett gummiband. Har en kompis som inte fick med sin då han nämde för Norwegian att han hade en sån. Första gången sa jag till dom va jag hade med. tog en jävla tid, men den kom med. efter det har jag inte sagt nånting och inga problem.
Senaste resan ville dom dock kolla ryggan i security båda på vägen ner och hem.
Sen se till inte att ha patronen och handtaget i handbaggaget. OCH, se till att ha skruvkorgen på patronen. Den gör att om patronen utlösas pysar luften ut på sidorna så den inte kan fara framåt.

axlhell

Ny medlem
Flyger ni med SAS är det inga problem, de har godkänt ABS-ryggorna officiellt (ingen aning om Snowpuls osv..), Easyjet fungerar bra det med vad som är VIKTIGT! är att man har med det papper vilket går att skriva ut från ABS hemsida, där det står att ryggan är godkänd att flyga med osv. Utan detta papper är det smått kört...

Flög nyligen till Schweitz, SAS ner, inga problem, Easyjet hem inga större problem. Båda gångerna granskade de papperna ordentligt vid incheckning, jag hade då kvävgaspatronen i min "stora väska" och ryggan som handbagage. SAS godkände allt direkt, med Easyjet fick jag checka in mina stora som farligt gods men med hjälp av mitt papper var det inget problem där heller. Däremot fastnade ryggsäcken i säkerhetskontrollen utan patronen i (!) och jag fick förklarar vad det va för mystiska väska men genom att jag hade mitt magiska papper flöt jag igenom den kontrollen utan problem med.

Så slutligen, det går att flyga med väskan både om handbagage och incheckad. Vart ni har patronen är upp till er, tror att den skulle kunna gå som handbagage den med, iaf om man lusläser pappret (http://www.abssystem.com/, finns under kategorin "Facts") men jag har för säkerhets skull checkat in patronen i mitt stora bagage med lyckat resultat 2 ggr.

Det är lite meckigt att flyga med en ABS men det går och är helt klart värt det!

Nojlas

Ny medlem
http://www.abssystem.com/abs-Dateien/main-Dateien/downloads/IATA2003.pdf
Där har vi pappret minsann!
(Tydligen får man både ta den ombord i kabinen och checka in den. I båda fallen under förutsättnin att flaskan ligger i förvaringslådan med hatten på och att handtaget inte sitter i systemet.
Själv tar jag nog det säkra före det osäkra och checkar in flaskan och handtaget i mitt bagage. )

Nu ska jag ut och flyga med min ABS... :D

Senast ändrad:
A

andreasbj

Guest
Ska man flyga med British airways ska man ringa innan och informera om att man ska ha med en ABS så att de kan godkänna det och lägga in det i bokningen.

tarifa08

Ny medlem
Tjenare!
Tänkte bara meddela mina senaste erfarenheter av att flyga med ABS. Tog med ryggan som handbagage ner till milano ( feb 2012). På arlanda höjde security på ögonbrynen, kollade ryggan och patronen, läste iata pappret samt ringde till SAS som sa ok. Alltså inga probs. Hem från malpensa var det värre. italienarna hade aldrig sett en sådan, och trots iata dokument etc sa dom först nej. Skickade upp oss till check- in disken där 2 damer såg väldigt frågande ut när vi talade om vad vi ville ta ombord. Dom läste iata dokumenten, ringde supervisor och fick ett ok av denne. fick sedan gå in i security bakvägen för att där agrumentera en gg till men slutligen ok. ( tog 1 h extra detta...) Fick just nu en rapport där 4 grabbar reste till st anton. Oklart om dom flög till Innsbruck eller Mûnchen. Ut Inga problem på alrlanda efter att ha redovisat dokumenten etc. Hem TVÄRSTOPP. Security tog allas patroner. Värt att veta där är att 3 st togs när man försökte ta dom somn handbagage. 1 st lyftes ur en incheckad väska. Samtliga hade både rygga och patron ihop. Summa summarum. Det är lotteri att flyga med ABS hur man en gör. Checka in i väskan är kanske bäst men du har då ingen kontroll på om man plockar bort grejjorna eller ej, det blir en överrasknijg vid ankomst. Ett tips är att alla som ska flyga med Abs bör ha minst en timma extra för att kunna redogöra etc med security.

Lycka till

//ERIK

Mr_Kvick

Ny medlem
Erik:

Hade du meddelat SAS på förhand? Jag har fått skriftlig bekräftelse från just SAS att det är ok att flyga med iata-godkänd patron till "lavinryggsäck". Vet ej vilka andra flygbolag som gått ut med samma policy. Frågan är då om SAS ersätter en omhändertagen patron eftersom dom trots allt uppmuntrat att ta med den. Vore inte det mer än rätt?

Snowjunkie

Ny medlem
Jag vill bara lägga till att dokumenten räcker inte, man alltid ska informera flygbolaget innan och få OK. Annars blir det som sagt lotteri. Patronen lägger man i incheckat bagage med dokument.

Senast ändrad:

tarifa08

Ny medlem
Jo det är nog en bra väg att gå. Frågan är ju bara hur man gör om man då får ett nej?? Någon som vet hur Ryan Air ser på saken? Ska ut å flaxa med dom snart.

Gammel_Dansk

Ny medlem
jag har nu varit på ca 15 flygresor med min ABS. Har alltid ryggan som handbagage och patronen, samt handtag i min incheckade baggage. har ALDRIG haft problem och jag har aldrig ringd flygbolaget innan. Det känns som att då börjar dom bara kolla närmare och ställa till problem. Flög hem från Munchen i januari. Där lå där en lapp att väskan hade varit öppnat för check, men allt låg kvar. Alltså inga problem där heller. Har också altid lappen från ABS på kartongen med patronen.
Det ända är att dom ibland kollar lite extra på ryggan i security.

johan345

Ny medlem
Abs inga prolem att flyga med ring först och förvarna bara men godkänt så länge handtag och patron checkas in och max 1 patron! mamutpuls måste tömmas på gas(i patronen) och tror det är samma med BCA uppblås bara ryggsäck. trots att det är godkänt så får man problem hade det själv när jag flög till kanad ringe och vara och dom sa inga problem. när jag chevka in så blev det helt plötsligt ett problem och pilot va tvunge att ta ett beslut. tog dock beslutet att det va ok som dom sa på telefon. ha en härlig resa!

Rose_N

Ny medlem
Såja. Första flygresan med ABS'n genomförd och jag hade inga problem alls. Lade patron & handtag i frigolitlådan och häftade fast dokumenten på den (På både tyska & engelska) och jag hade inga problem alls.

Körde säcken som handbagage och det var inga problem där heller!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
johan345 sa:
Abs inga prolem att flyga med ring först och förvarna bara men godkänt så länge handtag och patron checkas in och max 1 patron! mamutpuls måste tömmas på gas(i patronen) och tror det är samma med BCA uppblås bara ryggsäck. trots att det är godkänt så får man problem hade det själv när jag flög till kanad ringe och vara och dom sa inga problem. när jag chevka in så blev det helt plötsligt ett problem och pilot va tvunge att ta ett beslut. tog dock beslutet att det va ok som dom sa på telefon. ha en härlig resa!
Tömma den på gas? Har haft min Mammut både i alperna och till japan utan att behöva tömma den. Vad har du fått det ifrån?

Pillard

Aktiv medlem
Har nu åkt på två resor med Norwegian. Från Arlanda inte ett ljud och i Grenoble blev det lite problem för en kompis på väg hem första resan. Scannern reagerade troligtvis på krutrester från testutlösningen och han fick sin väska genomgången i security. Bara de fått kolla i väskan var de nöjda. Senare blev han uppropad och ombedd att anmäla sig till security. Konversationen där lyder som följer "Have you got a avalanche airbag?" "yes" "ok". Sen var det inget mer. På samma flygning hade jag två patroner i mitt incheckade och utlösningshandtaget i ryggsäcken som handbaggage, inga problem. Innan första flygningen mailade jag Norwegian och frågade vad som gäller och fick till svar att jag får flyga med den hur jag vill, så länge den inte är apterad så är de nöjda. De sket även i ifall patron och handtag är i handbaggage, bara inte inkopplade. På sista hemflygningen från Grenoble i helgen gick de igenom min och snodde spadhandtag och probe men trots att de gick igenom hela väskan och såg utlösningsmekanism och allt så var det inga som helst problem med väskan som sådan.

SSyk

Ny medlem
När jag skulle hem från Japan så ansåg de först att ABS-en skulle vara apterad för att få åka med flyget! Jag tyckte inte att det var någon bra ide, och efter några telefonsamtal så fick patronen och handtaget vara lösa.

lavinkotten

Ny medlem
Jag jobbar med ABS i Sverige och vill gärna förmedla ett par tips.
Normalt sett så skall det gå bra om man (i) informerar flygbolaget innan och (ii) skriver ut IATA dokument och ABS specifikation.

Men ett par tips:
-Be flygbolaget att notera i passagerarlistan om att du skall flyga med en ABS Lavinryggsäck

Anledningen:
Vid incheckning på andra flygplatser där SAS INTE sköter incheckningen så kan det uppstå problem. Flygbolagen har olika policies gällande "Farligt Gods". Men om det står på passagerarlista att du skall flyga med en ABS Lavinryggsäck så kan det bli lättare att få med den, utan alla telefonsamtal och påföljande diskussioner. Dvs utgående flygbolag, i detta fallet SAS, har då godkänt att du kan ta med ABS som undantag till "Farligt Gods", enligt IATA 2.3.A.
Det är också bra att få ett skriftligt ok, via mail, för att ytterligare påvisa att t.ex. SAS har godkänt ABS Lavinryggsäck.

Bra att veta:
Det finns vissa "hinder" man ibland måste överkomma för att ta med saker som är undantagna "Farligt Gods".
Det första är givetvis flygbolagen.
Det andra är säkerhetspersonalen på de olika flygplatserna, både vid incheckning och säkerhetskontrollen.
Det tredje är piloten, som är ytterst ansvarig för säkerheten ombord.

johan345

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
johan345 sa:
Tömma den på gas? Har haft min Mammut både i alperna och till japan utan att behöva tömma den. Vad har du fått det ifrån?
Förlåt när jag skrev var jag inte medveten om att det finns två olika patroner för mammut en återfylningsbara(nordamerika tror jag) erupeisk som fylls en gång som abs. Infon jag sätt är att den återfylnings bara som kan fyllas från en vanlig dykar tub måste tömmas innan flyg resa. Vet dock inte om det ändrats eller om jag missförstod

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
johan345 sa:
Hasse_Lindborg sa:
johan345 sa:
Förlåt när jag skrev var jag inte medveten om att det finns två olika patroner för mammut en återfylningsbara(nordamerika tror jag) erupeisk som fylls en gång som abs. Infon jag sätt är att den återfylnings bara som kan fyllas från en vanlig dykar tub måste tömmas innan flyg resa. Vet dock inte om det ändrats eller om jag missförstod
Du har nog missförstått det...

albinpb

Ny medlem
Upp med denna tråd igen!

Har någon erfarenhet eller kunskap om att flyga med ABS-rygga via USA? Skall till Revelstoke och mellanlandar i Seattle. Det står på ABS's hemsida att USA inte tillåter laddade tryckpatroner överhuvudtaget och att man måste ladda ur den, även om man bara mellanlandar (man blir ju trött på amerikanarna ibland asså..). Ser inte riktigt poängen med detta och funderar på att göra som de flesta göra annars när det inte gäller USA, checka in handtag och tub tillsammans med papper och hoppas att det går bra. Någon som testat eller har andra åsikter om hur man skall gå tillväga?

ABadHabit

Ny medlem
Det verkar som en bra business att börja hyra ut dessa ABS ryggor (och övrig utrustning) på sidorterna. Hoppas skiduthyrarna/butikerna har fattat det. Jag skulle iaf gärna lägga några hundra för att slippa ovanstående krångel och risker med flyget samt slippa kostnaden att köpa en ABS-rygga för 2v åkning/år.

Men ska man göra en hel säsong så kanske det är värt besväret ifall man inte orkar köpa en på plats.

kuben

Ny medlem
Man ska ringa flygbolaget helst 2 veckor innan, för de skickar sen en ansökan om "farligt gods" till sin säkerhetsavdelning och det tar ett par dagar.

Man ska gå in på abs hemsida och skriva ut blanketten från IATA
http://abs-airbag.de/en/service/abs-in-planes/
Den blanketten ska man ha med och visa upp och sedan typ sättas fast på patronen med gummiband.
Vissa flygbolag vill att man ska lägga patronen i incheckat bagage. Andra vill att man ska visa upp den i säkerhetskontrollen. Lättast är att ringa till flygblaget för att få reda på vad som gäller.

Vissa flygbolag vill att patronerna ska vara tömda och isärskruvade. Andra inte.

det är enklare att flyga med ABS inom europa. Där verkar det bara vara att meddela flygblaget och checka in patronen. Till usa ska man ta den som handbagage och den fick vara påfylld och ihopskruvad.

AdamClaeson

Ny medlem
Okej, man blir ju gött förvirrad i frågan!!!

Verkar vara lite av ett roulettspel om man får med sig grejorna eller inte. Har precis köpt en ABS säck och flyger ner till Salzburg om några veckor. Har koll på IATA-papprena och läst på hur man skall flyga med sin ABS-säck.

Ringde till Fly nikki som flyger vilka sa att det var ok med dom att ta med sig sin ABS-ryggsäck.

Men så slog det mig, eller snarare min kompis. Det är ju själva flygplatsen som sköter säkerhetskontrollen (i detta fallet Landvetter/Salzburg) då borde det väl vara dom man stämmer av med? Ringde i alla fall Landvetter flygplats för att få svar. Svaret var ett blankt NEJ. Han var benhård. Sa att alternativet var att köpa patron på plats.

Vad gör man?!? Låter ju sjukt märkligt det här... Eller? Skall man chansa eller vad gör man?

mholm

Ny medlem
AdamClaeson sa:
Vad gör man?!? Låter ju sjukt märkligt det här... Eller? Skall man chansa eller vad gör man?
När jag flugit med min ABS har jag packat den i incheckat bagage, med IATA- samt ABS-dokumenten (de som talar om vad och hur mycket som finns i tub och handtag) virade runt tuben. Ej anmält till varken flygbolag eller flygplats (Lufthansa/Arlanda-München) att lavinryggan varit med (vilket man egentligen ska göra, i alla fall till flygbolaget). och har inte haft något problem eller öppnad väska. Däremot är det mer regel än undantag att det sitter en gul "security check"-lapp på skidbagen (där jag, förutom skidor och stavar, packar ned spade och sond) när jag plockar upp den från bagagebandet.

Senast ändrad:

sharkattack

Ny medlem
Ska flyga med min Snowpulse om ett par veckor med SAS. Har varit i kontakt med supporten och de påstår att jag ska betala 1850kr och checka in väskan som specialbagage. Hon kunde inte hänvisa till någon som helst policy eller dylikt... Försökte förklara att den är godkänd enligt IATA och att det SKA gå att flyga med den i incheckat bagage. Vad ska jag göra? Skita i vad kvinnan sa och försöka lösa det på flygplatsen?

Tacksam för svar.

mholm

Ny medlem
sharkattack sa:
Ska flyga med min Snowpulse om ett par veckor med SAS. Har varit i kontakt med supporten och de påstår att jag ska betala 1850kr och checka in väskan som specialbagage. Hon kunde inte hänvisa till någon som helst policy eller dylikt... Försökte förklara att den är godkänd enligt IATA och att det SKA gå att flyga med den i incheckat bagage. Vad ska jag göra? Skita i vad kvinnan sa och försöka lösa det på flygplatsen?

Tacksam för svar.
Har du läst detta?

sharkattack

Ny medlem
mholm sa:
sharkattack sa:

Tacksam för svar.
Har du läst detta?
Nu har jag, men förstår inte riktigt hur den hjälper mig ur situationen? Den hänvisar ju till IATA men problemet är att i slutändan är det upp till flygbolaget om de godkänner eller ej. Har läst om flera som har rest med SAS utan problem och jag kan inte tänka mig att de har betalat 1850kr och dessutom låtit idioterna på flygplatsen kasta runt deras ryggsäckar som de vanligtvis gör när de ska lasta planen.

Tack för länken dock, stod en del annat nyttigt.

josh

Ny medlem
sharkattack sa:
mholm sa:
sharkattack sa:

Tacksam för svar.
Har du läst detta?
Nu har jag, men förstår inte riktigt hur den hjälper mig ur situationen? Den hänvisar ju till IATA men problemet är att i slutändan är det upp till flygbolaget om de godkänner eller ej. Har läst om flera som har rest med SAS utan problem och jag kan inte tänka mig att de har betalat 1850kr och dessutom låtit idioterna på flygplatsen kasta runt deras ryggsäckar som de vanligtvis gör när de ska lasta planen.

Montera av patronen(antar att snowpulse har patron?), lagg den i pjaxan(som du checkar in) tillsammans med IATA pappret. Anvand ryggan som handbaggage. Funkat for mig med min ABS utan problem inom europa, US och Japan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
josh sa:
sharkattack sa:
mholm sa:

Montera av patronen(antar att snowpulse har patron?), lagg den i pjaxan(som du checkar in) tillsammans med IATA pappret. Anvand ryggan som handbaggage. Funkat for mig med min ABS utan problem inom europa, US och Japan.
Checka in pjäxan???? De checkar man aldrig in!!!

josh

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
josh sa:
sharkattack sa:

Checka in pjäxan???? De checkar man aldrig in!!!
Har du en bra lufthansa badge pa din vaska sa ar det inga problem Hans. Aldrig nagonsin haft forsenat baggage pa utresan.

worldcup

Ny medlem
Om du går in på Transportstyrelsen hemsida och söker på 1. luftfart 2. flygresenär 3. bagage 4. vad får jag ta med ombord här finns olika artiklar o välja klicka på camping sport och friluftsutrustning så får du svar på din fråga jag vet att man kan ha ryggsäcken båd som handbag o incheckatbag men utlösningsmekanismen skall säkras så den inte kan utlösas under flygresan SAS godkänner detta du skall tala om att du har en avalance rygga när du checkar in
sen finns det andra bolag som du måste kolla med innan du tar med den lucka till

sharkattack

Ny medlem
worldcup sa:
Om du går in på Transportstyrelsen hemsida och söker på 1. luftfart 2. flygresenär 3. bagage 4. vad får jag ta med ombord här finns olika artiklar o välja klicka på camping sport och friluftsutrustning så får du svar på din fråga jag vet att man kan ha ryggsäcken båd som handbag o incheckatbag men utlösningsmekanismen skall säkras så den inte kan utlösas under flygresan SAS godkänner detta du skall tala om att du har en avalance rygga när du checkar in
sen finns det andra bolag som du måste kolla med innan du tar med den lucka till
Tack!! Idioten på SAS hänvisade mig dessutom till transportstyrelsen när jag frågade ännu en gång. Nu blir det väskan som handbagage och patron + handtag i det incheckade bagaget. Precis som jag tänkte från början!

lavinkotten

Ny medlem
Som nämnt tidigare i tråden så jobbar jag med ABS i Sverige (för objektivitets skull. Snow Pulse använder nästan likadan patron).

Av alla svenskar som resor, för det gör vi ganska mycket, så är det en promille som "fastnar" på flygplatsen med en patron. Inga av de professionella (T.ex. fotografen, skidåkaren, osv) som "flyger hit-o-dit och kors-o-tvärs", har problem. I tillägg med all oss vanliga skidåkare, så det är i grunden inga problem...

Men om man flyger med "Fly Nikki", som för övrigt är ett österrikiskt bolag, så borde de om några känna till lavinryggsäckar. Men som Sharkattack skriver:
"Försökte förklara att den är godkänd enligt IATA och att det SKA gå att flyga med den i incheckat bagage"...
...är dock fel.

Här kommer en viktig sak:
IATA är inget beslutande organ, bara rekommenderande.
Ergo, "SKA gå att flyga med den i incheckat bagage" stämmer inte. (Versaler "SKA")
Var observant på att patronerna är FARLIGT GODS (!), men rekommendationerna från IATA är att patronerna är UNDANTAG från regeln, dvs det är upp till varje flygbolag att bestämma. Det är upp till varje säkerhetsbolag på flygplatsen att bestämma, osv...

Men om man pratar med flygbolaget och hänvisar till dokument 2.3.A Dangerous Goods, så finns där en rekommendation från IATA om att man skall kunna ta med en lavinryggsäck på flyget.

Vissa flygplatser, men dess säkerhetspersonal, godkänner patroner/lavinryggsäckar och då är det inga problem.

Var ute i god tid, prata med incheckningen, visa dokument, fråga om "hens" chef, gå vidare..., och vips så kan är det större chans att du får med patronen.

robRhino

Medlem
Meddelade i god tid till KLM om min Mammut när vi drog till japan! Anmälde och hade alla papper när jag fick den godkänd på Arlanda som handbagage! Men när jag skulle gå genom säkerhetskontrollen på Schiphol vart jag stoppad men som tur var kom en riktigt schyst flygvärdinna som sprang med min rygga till kapten för godkännande!!... Senare sa dom att den vart godkänd och var med på planet "I säkerhet"!!. Känns jävligt osäker vad som gäller och vissa bolag/ flygplatser är sjukt jobbiga! Förra året vart den kvar hemma då Delta vägrade ta den ombord!! Jävla US.......
Som sagt är det sjukt osäker....ibland bättre och inte säga något och bara hoppas även om det inte känns som rätt väg att gå!!
LYCKA TILL!!

Nikolaj

Ny medlem
Senast jag kollade med Canada air så krävde de att de gamla patronerna (alla baserat på kolsyra) måste checkas in som farligt baggade.

la_grave

Ny medlem
Jag förstår inte den här tråden, kan man inte ta loss patronen och lägga den i det incheckade bagaget?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp