jovisst du har rätt till viss del liam, och som telissamuraj säger så lite längre fram är positivt, raceåkare står relativt långt fram på skidan, är man stark och duktig så klarar man av det och kan dra nytta av de positiva effekterna. Samma gäller i offpist. Men jag r mer tveksam eftersom det mjuka underlaget gör att ifall nosen dyker på skidorna går det åt fanders. På åttiotalet när de flesta åkte 45mm:s lagg i offpisten gick det inte så fort som när Hugo harrison tar sig nerför ett berg på synnerligen bakmonterade Bsq. Det var för att inte skidorna var gjorda för åkning på mjuka underlag och hade ingen bärighet därför måste man för att få upp nosen på skidan luta sig bakåt. Samma sak händer när du mittmonterar ett par skidor, för att inte riskera att störtdyka måste du lägga på bakvikt och då går det långsammare och du förlorar kontroll.
men skidtillverkarna jobbar febrilt på att aldrig låta nosen sjunka samtidigt som du vill ha åkaren att stå längre fram alltså försöker man designa skidor med dubbelt så mycket tipp som tail, early rise, pintail mm och på tex EPpro står du rätt nära centrum och det går bra för att du har en enorm plattform och rocker mm.
Alla skidor har en sweetspot som är skidans centrum som man skall stå över, och på de allra flesta freerideorienterade skidor så sitter den bakom truecenter. parkskidor finns det som är helt symmetriska och då skall man ha mittmonterat men de allra flesta twintips är gjorda för att vara lite bakmonterade för att ha bättre pistegenskaper, sen kan man flytta fram bindningarna ändå för det gör inte så mycket om man mest åker park men i offpisten så bör man låta bli eftersom att till skillnad från i pist där nosen inte kan dyka så måste man i offpisten alltid se till att nosen pekar uppåt hur bra du än är, och därmed luta dig mer bakåt och få sämre åkegenskaper.
Förutom det så är jag lugn som en filbunke, sitter med datorn i sängen och funderar på att sova nu, ja rentav lite trött är jag.. jag tycker att det är jättekul att diskutera sådana här saker så basha mig gärna för att jag har fel, liam och presentera motargument. Alltid kul att lära sig något nytt