Skadad shift-bindning och skida. Reparera, kassera eller fortsätt åka? (Video på krasch)

Filiparen

Medlem
Skadad shift-bindning och skida. Reparera, kassera eller fortsätt åka? (Video på krasch)
Tjena! Ena skidan inkl. bindning tog lite skada idag i samband med att jag försökte jibba lite (trots insikt om min oförmåga i parken).

Kör salomon shift-bindning, och en mindre bit av tådelen har lossnat. Uppfattar det som att plasten har spruckit, så jag bedömer att det blir svårt att montera tillbaka samma bit. Någon som vet om det går köpa en reservdel och reparera? Eller måste hela tådelen bytas ut? Ska tillägga att pjäxan sitter som den ska och det går att åka i bindningens nuvarande skick.
20220315_154645.jpg
20220315_154928.jpg

Även skidan tog sig en smäll. Uppstod en rejäl snöfylld glipa mellan skidans nedre och övre skikt. Nu när skidan har fått komma in och tina så ser den mer normal ut. Är det möjligt att limma ihop skidan på något sätt?
20220315_155047.jpg

Och har är videon som utlovat! Är otroligt tacksam för alla svar! Mvh, Filip

Skidorna bör limmas med något långsamt härdande epoxi, och gärna under tryck, två brädbitar och massa tvingar som kan fördela trycket.

Bindingen ser ju mindre bra ut, vet dock det finns tådelar att köpa löst, iallfall i norge på vpg.no..https://www.vpg.no/salomon/319551/salomon-s-lab-shift-mnc-13-toe-piece-frontbinding-salomon-shift vet dock att de inte skickar till Sverige, men borde finnas hos någon svensk återförsäljare också..

Hört andra använda lamineringsepoxy till liknande men mindre skador. Just för att få en lättflytande epoxy som tränger in långt i sprickan och är långsamhärdande. Självklart gått om tvingar som får sitta hela härdningstiden (24h oftast som minimum) längre är ingen nackdel.

Bindningen är nog bara att byta tådelen om du inte lyckas jaga rätt på just en sån del... Kolla hur skidan ser ut om du kan återanvända hålen, annars lär det behövas en flytt alternativt inserts.
Generellt kolla med lokala butiken eller där du köpt bindning så kanske dom kan hjälpa att jaga rätt på reservdel för annars är det få som annonserar lösa delar via hemsida.

Pröva att värma 24h/långsamt härdande epoxy, blir ganska lättflytande då.

Bra laddhatt!
Har plastbiten nån funktion mer än när man fipplar mellan gåläge och åkläge? Minns inte hur det ser ut på mina.
Om den inte har nåt för åkningen/när man går har du bantat vikten på vägen upp.
Men hör av dig till butiken/Salomon. Man kan ju tycka att den inte ska spricka när bindningen löser.
Du kanske får förklara att du laddade på som Salomons PRO-åkare som marknadsför bindningen.

Tack för tipsen! Jag var förbi team sportia och passade på att rådfråga han i verkstaden. Han var inte så optimistisk till att limma ihop skidan precis vid bindningen. Detta eftersom han trodde att skidans flex skulle göra så att limningen gick upp.

Har inget att förlora så jag planerar att ge det ett försök att limma ihop skidan i helgen. Uppdaterar med resultat!

Bra laddhatt!
Har plastbiten nån funktion mer än när man fipplar mellan gåläge och åkläge? Minns inte hur det ser ut på mina.
Om den inte har nåt för åkningen/när man går har du bantat vikten på vägen upp.
Men hör av dig till butiken/Salomon. Man kan ju tycka att den inte ska spricka när bindningen löser.
Du kanske får förklara att du laddade på som Salomons PRO-åkare som marknadsför bindningen.

Hahaha! Får ta och skicka iväg ett mail och förklara. Håller med om att den borde klarat mer, var ju ingen supervåldsam krasch. Speciellt med tanke på att bindningen knappt är använd.

Osäker hur viktig plastbiten egentligen är. Tror den ska bidra med att hålla kvar pjäxan vid åkläge, men pjäxan sitter ju hårt ändå. Verkar alltså inte vara vital, men vore ju trist om det började strula ute på fjället!

Viktigt med rätt typ av epoxi när du limmar skidor. Ett som är flexibelt när det härdat klart. THS i Östersund använder detta lim och han kan laga ALLT i skidväg…:-)! Se till att limmet kommer in ordentligt och överallt, anv t ex en spruta. Lycka till!

Bilagor

• D1DE93D5-153B-4C87-B764-EB422A7FAE10.jpeg
    D1DE93D5-153B-4C87-B764-EB422A7FAE10.jpeg
    107.2 KB · Besök: 162
Biltemas lamineringsepoxy har funkat bra för mig, dock vid mindre skador. Se också till att du värmer upp skidan, inte själva limmet! För att tvinga ihop skulle jag nog använda flera tvärgående ribbor på en så lång skada, så att limmet får härda i shapen skidan vill ha och inte helt flat. Och ja, låt torka ur riktigt länge innan, att låda skidan stå inomhus i värmen till helgen är nog lagom.

...
Håller med om att den borde klarat mer, var ju ingen supervåldsam krasch.
...

Jag tycker att det är skandalöst att skidorna går sönder såpass av den, förhållandevis, milda kraschen. (bra laddhatt iofs men ändå...)
Vad är det för skidor?

#hejabräntberget

Tackar för alla goda råd! Har nu gjort ett försäkringsärende och ska även kontakta butiken. Väntar med att börja limma tills jag fått återkoppling, men det sker förhoppningsvis i dagarna.

Vad är det för skidor?
Sir francis bacon 18/19 av LINE. Otroligt roligt skida. Går ju dock att utvärdera kvalitén. Vet att min kusin hade samma modell och att även den gick sönder, dock oklart hur.

Tillbaka
Topp