Åka baklänges?

MattiasJak

Ny medlem
Åka baklänges?
Hej, jag får väl börja med att be om ursäkt ifall denna fråga har ställts. Hittade ingen avancerad sökfunktion och de sökord jag testade resulterade i ca 50 sidor inlägg. Vet heller inte de rätta termerna.

I alla fall... Har införskaffat ett par K2 Silencers 07/08. Mest för att jag behövde nya skidor men även för att ha lite extra roligt i pisten. För att få använding av twintipen så vill jag förstås lära mig åka baklänges(switch?), och med det även vända från framåt till bakåt och vice versa. Finns det någon instruktionsvideo i ämnet? Har ni några tips? Kommer gå ett tag till jag kan åka på riktigt då jag kan få lite tips av min flickvän och hennes far, men dessa två kanske inte är världens mest pedagogiska personer. Tänkte ta mig nån kväll och gå till lokala minibacken, praktiskt taget en pulkbacke, och träna lite. Men vill inte gå dit tomhänt, så jag tänkte kolla med er först.
Hoppas ni kan ge mig nå tips
Tack på förhand!

Åka baklänges?
Det är inte alls så avancerat som du tror, kanske kan vara lite svårt i början men att bara vända sig och gå upp till fakie är inte svårt, bara hoppa runt, typ.
ibörjan gjorde man en snabb sladd runt så man åkte baklänges för man trodde det var omöjligt att sätta 180 på marken, men det är bara o göra det så kommer det med tiden.

Åka baklänges?
Ok, tack så mycket. Ska testa lägga lite stuns i vändningen och se hur det går. Har dock större problem med att komma tillbaka till framåtåkning. De få gånger jag testat har skidorna särat på sig så man nästan kommer ned i spagat. Är det "bara" att hoppa runt där också?

Åka baklänges?
MattiasJak sa:
Ok, tack så mycket. Ska testa lägga lite stuns i vändningen och se hur det går. Har dock större problem med att komma tillbaka till framåtåkning. De få gånger jag testat har skidorna särat på sig så man nästan kommer ned i spagat. Är det "bara" att hoppa runt där också?
nja.. där hoppar du inte runt direkt, bara vänd dig, typ:P det kommer med tiden att du bara glider runt.
När du går ner i spagat, hade du dina K2 då? eller vanliga skidor, jag kör nämligen också på k2 silencer och har aldrig haft problem med att vända mig...

Sen när du kan det så är det kul att göra det i liften också :P

Åka baklänges?
Nä, det var faktiskt med mina gamla 190nånting skidor, så det kanske är en av anledningarna... Tack för dina svar. Har faktiskt inte åkt på K2orna än, så det kanske är som natt och dag. Spännande :)

Åka baklänges?
MattiasJak sa:
Nä, det var faktiskt med mina gamla 190nånting skidor, så det kanske är en av anledningarna... Tack för dina svar. Har faktiskt inte åkt på K2orna än, så det kanske är som natt och dag. Spännande :)
jaa, et är som natt och dag ;)

Notera att jag absolut inte är någon avancerad åkare så det är inte svårt att hoppa runt ;=)

Ha de!

Åka baklänges?
För att lära dig att vända från switch till fram så kan du åka sakta i en relativt brant backe och trycka till med staven lite lätt för att hjälpa rotationen, använd dock bara staven när det går sakta.

Åka baklänges?
MattiasJak sa:
testa att att dra bak den ena foten så att din tå är i höjd med anrd afotens häl ungefär. fast du särar så långt att det känns som att du har kvar balansen. detta kommer göra att du svänger och då kommer kroppen automatiskt att sladda runt helt. det är även på detta viset du lär dej svänga. dvs sära på benen för att svänga. dock inte i den omfattningen att du sladdar runt.

Åka baklänges?
Det är jäkligt stor skildnad på om de är mittmonterade eller inte. Om de inte är det kommer det bli sjukt mycket lättare att åka switch om du mittmonterar dom. Sen tror jag inte riktigt man kan förklara hur man gör utan övning ger färdighet helt enkelt. Ett tips är att inte stå raklång och försöka åka baklänges utan att verkligen böja på knäna och stå lite bredbent. På så sätt kan du lättare kolla bakåt och ha mer koll på läget.

Åka baklänges?
icemann sa:
Varför ska man åka baklänges? Det är både långsamt och ostabilt och ser dessutom löjligt ut. Idiotiskt. Lär er åka ordentligt framåt istället, lama jibbers.
Klart han ska lära sig åka baklänges eller? vad gör du på freeride om du bara klagar på alla jibbers?? Jibbingen har ett överläge över Big Mountain på freeride och du behöver inte komma och försöka ställa allting till rätta!! Du lär ju inte träffa honom så mycket i backarna och jag tror du har blivit utpekad ganska många gånger i backarna! varför ska du på andra då bara för att dom vill åka baklänges?
Det är knappast ostabilt när man kan det och långsamt går det inte heller!
Jämför med folk som kan och inte med dig!

Åka baklänges?
Du kanske har lärt dig redan men ett tips är iallafall att göra en vanlig sladd ca 90 grader utan att sakta in allt för mycket sen vrida sig lite mer. Och sen om du ska tillbaka framåt igen kan du testa ungefär samma sak. Kan vara lite lättare att komma tillbaka igen om du tar hjälp av en stav och skjuter på. Sen är det bara att träna!

Åka baklänges?
TheFibretech sa:
Jibbingen har ett överläge över Big Mountain på freeride och du behöver inte komma och försöka ställa allting till rätta!!
I antal kanske men inte i storlek...
...och bara för att tusentals tonåringar inte har insett vad som är viktigt än betyder inte att de har rätt. Jag är för jibbing egentligen , åk i parken ni så finns det mer puder över. Vill du slå ihjäl dig baklänges och göra genpoolen en tjänst så go for it, människor finns det gott om!

Åka baklänges?
balanselius sa:
TheFibretech sa:
Jibbingen har ett överläge över Big Mountain på freeride och du behöver inte komma och försöka ställa allting till rätta!!
Vill du slå ihjäl dig baklänges och göra genpoolen en tjänst så go for it, människor finns det gott om!
...Problemet är att det är vi andra skattebetalare som får betala dyra sjukhusräkningar för dessa idioter som måste flyga fram i hopp höga som trevåningshus.

Åka baklänges?
christian_L sa:
Det är jäkligt stor skildnad på om de är mittmonterade eller inte. Om de inte är det kommer det bli sjukt mycket lättare att åka switch om du mittmonterar dom.
Skulle vilja säga både jag och nej där. Ett par skidor med symetrisk skärning och flex ska mittmonteras för att dom är gjorda för att mittmonteras. Skidor som inte är symetriska ska man hålla sig kring core center. Kollar man på de "stora" grabbarna så är det mest core center mount. Skidorna fungerar ju som bäst då.
Sj har jag iofs ett par mittmonterade EP Pro som jag trivs med som fan. De har blivit lite mer nervösa och vill svänga sjukt mkt mer och lättare med den nya monteringen. Men dom tas mest fram på bakfyllan eller om det riktigt mkt puder i backarna, och då är dom bara +2cm från core center....

Åka baklänges?
PNyberg sa:
christian_L sa:
Det är jäkligt stor skildnad på om de är mittmonterade eller inte. Om de inte är det kommer det bli sjukt mycket lättare att åka switch om du mittmonterar dom.
Skulle vilja säga både jag och nej där. Ett par skidor med symetrisk skärning och flex ska mittmonteras för att dom är gjorda för att mittmonteras. Skidor som inte är symetriska ska man hålla sig kring core center. Kollar man på de "stora" grabbarna så är det mest core center mount. Skidorna fungerar ju som bäst då.
Sj har jag iofs ett par mittmonterade EP Pro som jag trivs med som fan. De har blivit lite mer nervösa och vill svänga sjukt mkt mer och lättare med den nya monteringen. Men dom tas mest fram på bakfyllan eller om det riktigt mkt puder i backarna, och då är dom bara +2cm från core center....
Chord Center, kanske?
Eller har det dykt upp något nytt jibbersätt att montera som kallas "core"?

Åka baklänges?
balanselius sa:
TheFibretech sa:
...och bara för att tusentals tonåringar inte har insett vad som är viktigt än betyder inte att de har rätt. Jag är för jibbing egentligen , åk i parken ni så finns det mer puder över. Vill du slå ihjäl dig baklänges och göra genpoolen en tjänst så go for it, människor finns det gott om!
känner du många som dött av att åka baklänges?

Åka baklänges?
icemann sa:
balanselius sa:
TheFibretech sa:
Vill du slå ihjäl dig baklänges och göra genpoolen en tjänst så go for it, människor finns det gott om!
...Problemet är att det är vi andra skattebetalare som får betala dyra sjukhusräkningar för dessa idioter som måste flyga fram i hopp höga som trevåningshus.
Man kan skada sig ganska relält ute i offpisten också. dom skadorna är också mer dödshotliga, bättre att rammla när man ska vända runt till switch än att bli begravd under en lavin eller?

Åka baklänges?
TheFibretech sa:
balanselius sa:
TheFibretech sa:
iof så klagar han nog inte på att någon dör för då går det ju inte så mkt av skattepengar. antagligen menar han nog brutna ben, armar osv... men visst ska man åka baklänges, det är ju skitkul!

Åka baklänges?
v-larsson sa:
TheFibretech sa:
balanselius sa:
iof så klagar han nog inte på att någon dör för då går det ju inte så mkt av skattepengar. antagligen menar han nog brutna ben, armar osv... men visst ska man åka baklänges, det är ju skitkul!
Det var iceman som tyckte av någon konstig andledning att skatten var för dyr för jibbers rammlar, det var balanselius jag citerade.

Åka baklänges?
(tillbaka till ämnet) :)

jag kan hoppa vanlig till switch mkt lätt men jag kan fan ta mej inte hoppa tillbaka, bara sladda!

är det bara att hoppa eller? :) kanske låter som en knäpp fråga.... :)

Åka baklänges?
bra fråga. jag tror att det möjligtvis är rädslan att det är baklänges med tanke på att jag kan göra 3:or. visserligen så är jag inte någon park-person, utan freerider, så det är inte så att det är nödvändig....bara en rolig grej :)

men om det är rädsla så är där inget o göra åt det :(

Tillbaka
Topp