Åka ensam?

skigirl91

Ny medlem
Åka ensam?
Är det bra att ge sig ut ensam i backen och åka skidor??

Visst det finns ju andra i backen också men alltså åka utan någon man ens känner?

Åka ensam?
Vet inte om du är seriös men om du åker i pistad backe så är det nog inga problem. Ska du åka utanför pistat område så bör du inte åka ensam.

Åka ensam?
Vet iaf att det bara är du som lägger upp såhär många trådar som ingen annan kan "svara" på då det är dina egna åsikter som avgör (syftar inte spec mkt på denna tråden)

Åka ensam?
@ skigirl91
jag har åkt mono 2 hela vintrar i åre/trillevallen. även gjort solo-resor till gränsen samt borgafjäll. det finns flera saker att säga kring detta. givetvis finns en säkerhetsaspekt om du beger dig ut i för dig ny/okänd terräng. dvs risken finns att ingen hör dig skrika då olyckan/oturen är framme. men om man vänder på det så finns även där en positiv aspekt. nämligen att du enbart går efter egen hjärna å riktigt får stanna upp å tänka till innan div. åk-projekt offpist. jag åker ju hellre själv än att åka med ett gäng galna tonåringar/22-åringar på fatskies från södra delen av landet som har bråttom i att göra verklighet av sina åk-ambitioner inspirerade av ex. blaskan, å tillika skidåkarens kalle anka, "åka skidor". men man behöver ju inte hugga något i sten. det bästa e ju ifall man kan åka merparten i ett gott gäng men då å då köra en solorajd. men att enbart åka i pist själv är ingen fara, finns i 9 fall av 10 förbipasserande skidåkare som hjälper dig ifall du får problem. spontant skulle jag alltså vilja säga att det är bra att åka själv - men inte jämt. för upplevelsen delas ju som bekant bäst med andra (behöver ej vara "bästa vänner", men en fördel är att man på något sätt gillar/uppskattar de man åker med!). även om själva skidåkningen i sig inte är en lag-sport så är skidåkning en högst social syssla. om man är öppen/mottaglig så träffar man alltid trevliga människor i anslutning till en skidan-läggning. intressanta möten, om inte annat, utlovas för den modige!! jag träffade en flickvän en gång i liften. följande dagar var magiska, nästan som på film med goa dagar på fjället å mys i svettiga underställ kvällstid i avlägsna hytter.. :) du kommer att träffa nya vänner som delar ditt intresse. ett tips kan vara att följa med på chartrade skidresor eller gå på utbildning/upplevelsedagar genom organisationer, ex. friluftsfrämjandet. lycka till med skidåkningen!

Senast ändrad:
Åka ensam?
Jag åker ofta själv! Har kompisar som åker, men inte lika mkt, och inte på samma nivå om man kan säga så, så åker nästan alltid ifrån o åker själv. Det är helt enkelt en PERSONLIG sak! Och nu när jag har körkort, har jag planerat in gånger som jag åker upp själv o åker bara för att få åka! Vist kan det sociala vara kul ibland, men jag är där för att åka skidor! Inte bara chilla o glida runt, som mina kompisar gör när de åker:) Och det gäller i pisten, i off-pisten åker jag ej själv på grund av säkerheten! Men det e en annan sak, och som de innan sa, resor om man vill träffa folk o ej åka själv! Så ge dig bara ut! Jag ser då inge pinsamt eller nå med att åka själv! Ni åker ju ändå inte på samma skidor! och man tänker ju inte precis på vilka som hör te varandra när man är i backen o åker! Plus att på många ställen har de singel kö, vilket gör att 99% av tiden går det snabbare!

Tillbaka
Topp