Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åka rakt (snowboard)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="86" data-source="post: 487215" data-attributes="member: 89223"><p>gott att du frågare raaz, väcker svunna minnen. hade glömt bort hur jag brottades med Just detta problem som liten. hade svårt att förklara för vänner, och svaret jag fick blev bara - som någon nämnde ovan - de ba å åk. det var frustrerande.</p><p></p><p>Nu skär jag lite hela tiden, de allra flesta raksträckor har ändå en liten lutning i sidled, vilket möjliggör detta. de få som är helt plana i både x- o y-led zickzackar du på sedvanlig vis. här kan du vila någon sekund i övergången mellan höger- och vänstersvängarna, vilket gör att mjölksyran fördröjs. </p><p>exempel: </p><p>skär på tåsidan (goofy för min del _vänstersväng) släpp ner hälen för att övergå till en högersväng, men precis innan du kliver up på hälkanten pausar du i en sekund och slappnar av, för att i nästa sekund fullfölja rörelsen. i takt med att du blir tryggare med brädan kommer paus sekvenserna bli längre. har du har farten med dig kan du hålla på i en evighet innan mjölksyran slår in.</p><p>på detta vis arbetar du in en reflex system. börjar det plötsligt hacka under en paus efter en vänstersväng, kommer du direkt hoppa up på hälsidan. det är som i bilen, en förare reagerar snabbare om det bara finns ett alternativ att välja mellan, ska man överväga alternativ innan man handlar blir reaktioen långsammare.</p><p>vana åkare tänker inte när sånt här händer, därav "de bar å åk!</p><p>hoppas det hjälpte! trevlig säsong</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="86, post: 487215, member: 89223"] gott att du frågare raaz, väcker svunna minnen. hade glömt bort hur jag brottades med Just detta problem som liten. hade svårt att förklara för vänner, och svaret jag fick blev bara - som någon nämnde ovan - de ba å åk. det var frustrerande. Nu skär jag lite hela tiden, de allra flesta raksträckor har ändå en liten lutning i sidled, vilket möjliggör detta. de få som är helt plana i både x- o y-led zickzackar du på sedvanlig vis. här kan du vila någon sekund i övergången mellan höger- och vänstersvängarna, vilket gör att mjölksyran fördröjs. exempel: skär på tåsidan (goofy för min del _vänstersväng) släpp ner hälen för att övergå till en högersväng, men precis innan du kliver up på hälkanten pausar du i en sekund och slappnar av, för att i nästa sekund fullfölja rörelsen. i takt med att du blir tryggare med brädan kommer paus sekvenserna bli längre. har du har farten med dig kan du hålla på i en evighet innan mjölksyran slår in. på detta vis arbetar du in en reflex system. börjar det plötsligt hacka under en paus efter en vänstersväng, kommer du direkt hoppa up på hälsidan. det är som i bilen, en förare reagerar snabbare om det bara finns ett alternativ att välja mellan, ska man överväga alternativ innan man handlar blir reaktioen långsammare. vana åkare tänker inte när sånt här händer, därav "de bar å åk! hoppas det hjälpte! trevlig säsong [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åka rakt (snowboard)
Tillbaka
Topp