Åka skidor halva dagar, vad rekommenderas

Helle73

Medlem
Vi har en dotter som är snart 3 och vi vill gärna komma iväg och åka skidor, men vi kan som sagt vad bara åka halv dag var, våran dotter åker inte ännu. Kan någon rekommendera ett bra ställe där man inte behöver åka tex en timme för att komma upp till toppen. Saalbach har vi varit några gånger och ett sådant system är ju bra när man kan komma ner i dalen då och då lätt att bytas av efter någon timme. Vi vill testa något nytt, vi är duktiga skidåkare. Inte norden.

Senast ändrad:
Om man inte fokuserar på att just toppen ska var nära byn utan mer att det fungerar bra att byta mellan förälrdarna så fungerar Zermatt väldigt bra. Finns två bra mellanstationer att åka upp till där den ena kan hänga med barnen. Den ena (Sunnegga) har ett bra barnområde med både massa blandade börjaåkaskidor"backar" där åtminstone åkbandet brukar vara poppis hos de små. Där finns även en lekplats med. Eftersom området ligger på en plattå mitt i solen och har lite bord och bänkar är det klockrent även för vuxna som har barnen då.

Det andra området, Riffelberg, är liknande men saknar själva lekplatsen och har enbart restaurang inga bord och sådant för picnic. Men det funkar ju bra att sitta direkt i snödrivorna!

Från båda områdena når ni bra åkning på 10-15 minuter och det är enkelt att ta sig upp dit från byn. Vill man sedan variera sig så funkar det även att hänga med barn på ngn av mellanstationerna i det tredje systemet också om än inte lika kul för barnen kanske.

Bara att höra av er om ni vill veta mer, vi har hängt i Zermatt de senaste 10-12 åren och de senaste tre vintrarna med barn, i år med två små. Funkar utmärkt!

Tack för tipset, du kanske även har ett bra tips på boende. Vi ska köra bil ner. Jag tänkte i första hand på Zermatt.

Val Thorens funkar bra. Man kan ses nere i byn, äta lunch och byta. Det finns också lite möjligheter at åka pulka etc inne i byn.

Det kan vara trist att hänga med junioren uppe i systemet om det är trist väder eller så. Och treåringar kan ju ha svårt att uppskatta häng i en barnbacke mer än nån halvtimme.

Vi har varit iväg med vår dotter varje år från att hon var 10 månader. Och det är skönt om det finns mer att göra än att bara sitta i en värmestuga och vänta.

Helle73 sa:
Tack för tipset, du kanske även har ett bra tips på boende. Vi ska köra bil ner. Jag tänkte i första hand på Zermatt.
När ska ni åka och hur länge?

Vad gäller dåligt väder, så kan man givetvis stanna kvar i byn där det finns bra lekplatser och sportområde. Till den närmaste toppen med bra åkning i pist och offpist tar det ca 20-30 minuter så det funkar också bra.

//Patrick

Hej
skall man resa med bil med icke skidåkande barn skall man naturligtvis välja ett ställe där det finns en parkering och ett längdåkningsspår i anslutning till liften. Kanske för att kunna tillgång ha en pulka ett par längdskidor osv.
Då faller ju både Zermatt och Val Thorens bort.
Välj en mindre ort utan en massa hallabalo och där en fika eller en lunch inte kostar en förmögenhet. Österrike och Italien har massor av småställen som platsar i den kategorin. Sen är det ju ca 30 mil kortare väg.
Beträffand offpist så är den betydligt varaktigare på en liten ort.
Varför inte Serfaus, Montafondalen. Och vill man köra bil en kvart till skidåkningen bor man med halvpension till samm pris som en frukostpension mitt i smeten.
Lycka till

Senast ändrad:
gubbfan sa:
Hej
skall man resa med bil med icke skidåkande barn skall man naturligtvis välja ett ställe där det finns en parkering och ett längdåkningsspår i anslutning till liften. Kanske för att kunna tillgång ha en pulka ett par längdskidor osv.
Då faller ju både Zermatt och Val Thorens bort.
Välj en mindre ort utan en massa hallabalo och där en fika eller en lunch inte kostar en förmögenhet. Österrike och Italien har massor av småställen som platsar i den kategorin. Sen är det ju ca 30 mil kortare väg.
Beträffand offpist så är den betydligt varaktigare på en liten ort.
Varför inte Serfaus, Montafondalen. Och vill man köra bil en kvart till skidåkningen bor man med halvpension till samm pris som en frukostpension mitt i smeten.
Lycka till
??? Har som sagt varit i Zermatt tre år i rad med icke skidåkamde barn och kam garantera att det inte går bort. Däremot är det precis som allt annat en smaksak. En sak som vi tycker är viktigt är att hitta balansen i en ort som ger mckt för både barnen och vuxna. Längdspår är oväsentligt för oss, men pulka, kälke enklare turer med hudar och barn på ryggen är perfekt när man inte åker skidor eller leker med barnen i snön. Att byn sedan är bra balanserad mellan att vara lugn och bilfri men samtidigt fylld
med bra restauranger och även familjevänliga afterskiställen gör det inte sämre. Men som sagt det finns antagligen massa bra ställen att välja på. Väljer nu Zermatt är ni välkomna att maila mig så ger jag gärna lite mer tips.

Tack för alla tips, jag hör kanske av mig. Vi har som sagt vad lite tidsbris och vill åka nästa helg den 13 feb och vara där en vecka.

Hej! Vi åker till Disentis, Schweiz i mars m en 1,5 och 4-åring. Bor på Acletta (googla) där det finns en barnbacke i direkt anslutning till lägenhetshotellet. 200 m till liften. Det finns pool i huset. Mkt barnvänligt, men en bit utanför byn...

Vi flyger till zurich och tar tåget till Disentis. Två byten, tror jag.
Bra skogsåkning om man vill hålla sig i de nedre regionerna.

Vi är tre familjer som åker. Hör av er om ni åker senare och vill ha sällskap...
Lycka till!

Tillbaka
Topp