åka skidor och studera=sant???

fakiedropdude

Ny medlem
nån som har tips om hur man får åkt så mycket skidåkning som möjligt om man läser till civilingenjör i Lund????nån i samma sits?
ska lätt till BC i fyran men det är ju tre år dit...

Jepp du bör åka till Nancy. D har mest ekonomi men man kan säkert läsa teknink eller likande oxå.
Ligger nära Chamonix och Val D"Isere och bussar går varje helg. Sägs vara ett bra.

Steg ett är att snåla in på onödiga utgifter under resten av året, så att man har råd att göra många skidresor. Oftast är det största problemet att man inte har pengar nog att sticka iväg när en lucka i schemat uppenbarar sig. Jag pluggar Norrköping och åker ändå ganska mycket. Nu ligger ju iofs Nkg betydligt närmare fjällen, så det är ju enklare att bara dra upp till exempelvis Sälen eller Vemdalen en to-sö.

Se till att samla ihop en rejäl hög med skiddagar innan och under jullovet. Börja med två eller tre försäsongshelger i de södraste fjällen. Sälens to-sö-paket under nov-dec brukar vara billiga och Vemdalen har riktigt billigt boende innan jul. Kör sedan en vecka precis innan jul och en efter. Och en rest-alpvecka v3. Där har du runt 25 skiddagar.

När terminen väl drar igång runt den 20/1 är det svårt att få in några resor. Då får man hålla tillgodo med lokala låglandsbackar för att hålla igång tekniken. Åk ett par dar i veckan i Vallåsen. De har väl oftast öppet i januari. Dessa dagar gör mer än man tror för att vara i toppform när påsklovet närmar sig.
Se för bövelen till att ta alla tentor på första försöket så att du kan vara ledig hela påsken. Här i Norrköping (LiTH) har vi nästan en hel månads påsklov om man klarar alla tentor. Då är det bara att dra ner tre veckor till någon alport med glaciär. Jag brukar åka till Sölden, Ö-rike för att avsluta säsongen.