åka skidor och studera=sant???

fakiedropdude

Ny medlem
nån som har tips om hur man får åkt så mycket skidåkning som möjligt om man läser till civilingenjör i Lund????nån i samma sits?
ska lätt till BC i fyran men det är ju tre år dit...

Jepp du bör åka till Nancy. D har mest ekonomi men man kan säkert läsa teknink eller likande oxå.
Ligger nära Chamonix och Val D"Isere och bussar går varje helg. Sägs vara ett bra.

Steg ett är att snåla in på onödiga utgifter under resten av året, så att man har råd att göra många skidresor. Oftast är det största problemet att man inte har pengar nog att sticka iväg när en lucka i schemat uppenbarar sig. Jag pluggar Norrköping och åker ändå ganska mycket. Nu ligger ju iofs Nkg betydligt närmare fjällen, så det är ju enklare att bara dra upp till exempelvis Sälen eller Vemdalen en to-sö.

Se till att samla ihop en rejäl hög med skiddagar innan och under jullovet. Börja med två eller tre försäsongshelger i de södraste fjällen. Sälens to-sö-paket under nov-dec brukar vara billiga och Vemdalen har riktigt billigt boende innan jul. Kör sedan en vecka precis innan jul och en efter. Och en rest-alpvecka v3. Där har du runt 25 skiddagar.

När terminen väl drar igång runt den 20/1 är det svårt att få in några resor. Då får man hålla tillgodo med lokala låglandsbackar för att hålla igång tekniken. Åk ett par dar i veckan i Vallåsen. De har väl oftast öppet i januari. Dessa dagar gör mer än man tror för att vara i toppform när påsklovet närmar sig.
Se för bövelen till att ta alla tentor på första försöket så att du kan vara ledig hela påsken. Här i Norrköping (LiTH) har vi nästan en hel månads påsklov om man klarar alla tentor. Då är det bara att dra ner tre veckor till någon alport med glaciär. Jag brukar åka till Sölden, Ö-rike för att avsluta säsongen.

Sammantaget bör du kunna komma upp i 45-50 dagar med ovanstående planering och det får väl sägas vara godkänt om man pluggar heltid. Jag har inte kommit upp i över 50 dagar/säsong sen jag började plugga. Men runt 45 är inga problem.

Det är ju superenkelt oavsett var du studerar. Skit i föreläsningarna hela vårterminerna (varje vårtermin) och dra nånstans och bränn lagg. Tentorna gör du när du kommer hem i maj - under tiden studerar du LHS (Livets Hårda Skola) med lagom distans till Lund.

Väldigt festligt med tentafester på någon bizarr skidort.

Redan när du gjort första vändan kommer dina forna kurskamrater hemmavid att ha purknat till ordentligt efter att ha gått runt i Sverige i grådassigt vinter-vårväder. Antagligen så till den milda grad att du i fortsättnignen bara har kursare, inga kurskamrater.

Lycka till - och glöm inte att tentor kommer alltid tebax, lössnödagar/fester gör det inte. Valet är därmed solklart.

/JCM
"Fd distansstudent under ett antal år!"

Problemet är bara att tiderna har förändrats sedan JCM studerade. Nuförtiden är det inte tentor längre, utan grupparbeten som sträcker sig över hela terminerna. Dock är det inte oöjligt att lyckas få fyra-fem veckor i början av vårterminen, och kanske två-tre veckor under påsk om man ligger i ordentligt i mellantiden. Lycka till!

Det finns ett skitenkelt svar på din fråga. Skit i prestigen och välj studieort pga läge inte pga utbildning. Sveriges bästa skidhögskolor är Östersund och Sundsvall. Östersund ligger en halmiss ifrån både Vemdalen å Åre. Sundsvall ligger inte så jäkla långt bort, plus en bra stadsbacke. Med gångavstånd till backen kvällstid. Möjliga dagsutflykter till Sveriges bästa skidåkning. Då är det inga problem att både plugga och skrapa ihop 70-100 skiddagar. Då högskolan i S-vall är liten så blir konkurrensen om utbytesplatser ringa -> stor chans att få åka till bra ort.

Pokemonraketen läser Industriell ekonomi utan civ.ing titel i Sundsvall.

Tjena! Jag brottas med exakt samma problem som skaparen av detta ämne (pluggar till civ.ing. i Lund). Som vi vet så går det inte att sticka iväg hur som helst under terminen. Mycket beroende på alla dessa jä*** labbar (han som hittade på labbar borde tas bort från jordens yta). Man får helt enkelt ta och åka på loven och det är ju inga problem. Det är ju bara det att det kostar så SATANS mycket då. V. 3 (första veckan i läsperioden gör det inget om man missar) är annars en klassisk vecka att åka under. i år drar vi faktiskt till Åre med TIGO. 1195 spänn för sön-tors, liftkort, frukost och lunch. Minst sagt billigt. Om man ligger i och sparar sina sommarjobbspengar så ska man iaf kunna få ihop minst 3 skidveckor per säsong. Mitt nästa projekt är dock att studera ett år i Grenoble, Frankrike. Grenobles universitet är ett av de mest framstående teknikuniversiteten i Europa. Sen blir det ju inte sämre av att det ligger max 1 h med bil från La Grave...Ska förresten till La Grave under påsklovet. Åker med Langley Travels, guide och helpension hela vecka. Fruktansvärt dyrt (+9000 spänn..) men värt varenda slant!! Plugga hårt...säkert...

Jepp, har samma skit här. Är det inte labbar så är det projektkurser, grupparbeten ellr programmeringsuppgifter. Nä jag har inte kommit fram till någon annan lösning än att åka under jul o påsk!

Tradigt men sant!!

tja!
det var jag som frågade. tack för alla tips. så här ser min vinter förhoppningsvis ut:
jullov tre veckor + att jag kan nog lägga till en halv vecka före och efter. samma sak i påsk + att jag ska försöka klämma in 2 veckor i jan/feb.
totalt 2 1/2 månad, resten av säsongen får man väl försöka intala sig att det är värt att offra en halv säsong per år för ett liv efter 30.
det blir svårt men det är ju bara i tre år sen i fyran blir e ju naturligtvis Brtish columbia och sen e det bara exjobbet kvar och man kan åka skidor resten av livet.

men visst ere surt att 4h obligatoriska lektioner(labbar)/vecka ska hindra en från att åka skidor så pass mycket.

Ett enkelt svar... Prioritera.
Man kan ta studieuppehåll. Allt handlar om att prioritera. Själv har jag hunnit med nåt år jobb 3 terminer studier och 4 vintrar i Alperna och Kanada och är bara 25. I vinter blir det nog nr 5 menmen som sagt. Prioritera! Vill du verkligen åka skidor är det bara att göra det.

P.S iofs får man leva som en råtta resten av året för att ha råd med det, men återigen... (ja gissa själv) D.S.

Problemet är att du studerar till civ.ingenjör med massa labbar. Våga vidga dina vyer och läs tex. ekonomi under en vårtermin (finns som distanskurs) då man har väldigt få labbar eller obligatoriska föreläsningar (i vart fall i U-sala).

Kan vara svårt att läsa på distans men med lite vilja och god självdisciplin funkar det, och man kan fokusera på pluggandet då snön är dålig, och på skidåkningen då det är lössnö.

Läs i Luleå. Nära till både dundret och framförallt Riksgränsen. Det är bara att hoppa på tåget i centrala Lule och gå av vid hotellet i Gränsen. Om man vill kan man sitta kvar på tåget några timmar till och komma till Narvik, en av nordens bättre utförsåkarorter.

Den största fördelen är att säsongen i Dundret oftast drar igång redan i December.

ok, luleå universitet är en sak, sen finns mitthögskolan i Östersund oxå, kanske lite sent om du redan pluggar i lund, men dom har en backe på frösön man åker i på kvällarna och på helgerna är det bara att åka till åre. Dessutom finns sjuksköterskeutbildning där oxå med maassssor med tjejer, men det kan ju bara ses som ett plus till skidåkningen. hmm, undra om dom har några civilingejörsutbildningar..

/Christian

Tillbaka
Topp