Åka Wakeboard, behöver bra tips å råd!

ullis-zeb

Ny medlem
Börjat åka wakeboard i helgen, totalt slut i kroppen. kan behöva lite bra tips och råd. vad ska man tänka på! Tacksam för svar! :)

började själv i somras, men försök slappna av och åker du du lite nu så bygger du ju upp dom musklerna som krävs, blir nog bra vet du! :)

Hej!

Har själv åkt lite wakeboard de senaste åren. Kan väl inte direkt säga att jag lämnat nybörjarstadiet än dock. Tiden har en tendens att inte riktigt räcka till!

Ett fel som iaf jag gjorde i början och som jag tror är vanligt är att man spänner sig och lutar sig väldigt mycket bakåt. Detta av rädsla för att doppa nosen och stå på näsan. Det blir lättare om man rätar upp sig och fördelar vikten lite mer jämt på brädan så att den ligger mer plant i vattnet.

Annars är det bara att åka på! Det jag hade störst problem med var att överhuvudtaget komma upp ur vattnet!!! När jag väl lyckats med det för första gången gick det betydligt lättare!! :)

Mvh

Christian

Det finns bara ett stance å det e det fetaste som gäller, böjda ben och jämt fördelad vikt ger dig en relaxad åkning.
Försök även att hålla handtaget klistrat på höften detta underlättar alla trick, det e sjukt jobbigt i början men i augusti kör du 40min lätt.

Men även om man e rutinerad så får du träningsvärk, speciellt i stjärten och ryggen.

Bara ut å nöta.

hej.. jag har stora problem med wakeboard.. jag kommer inte ens upp.. är det musklerna som spelar roll lr e det tekniken för jag tror jag har musklerna till de

Senast ändrad:
Jag tror att det främst är tekniken som är problemet! Jag hade själv ruskiga problem med att komma upp och jag har kompisar som fortfarande inte har lyckats!

Helt plötsligt stod jag bara där och när jag väl lyckats en gång är det inga problem längre!

Vet inte riktigt om jag är kvalificerad att ge råd men jag kan ju försöka! Jag tror det är viktigt att ha böjda ben så att man liksom sitter i vattnet och är kompakt så att man blir starkare. När båten sedan börjar dra på och man känner bärighet i brädan vrider man upp fronten i åkriktningen och sträcker ut!

Har någon något mer smart eller någon patenterad lösning är jag idel öra så jag kan dela med mig till mina vänner som fortfarande släpare efter båten med vitnande knogar!!

Mvh

Christian

Jo allt det där kan jag redan men det är bara jag får inte runt brädan och sen försöker jag dra mig upp när ajg inte får runt den och då klämmer jag händer på bena

det e bara att kålla i linan och härda uttttttt. om du inte har ett wakeboard-handtag så kan det bero på det, jag bytte handtag så gick det lättare framförallt när man hoppar.

//lycka till

Jag hade jäkla problem med att lära ut wake förut men nu har man förfinat tekniken och då är det en baggis.

om du ligger i vattnet som en köttbulle, dra upp knäna i bröstet (det går inte att dra upp knäna för högt) armarna utanför knäna och raka (ej böjda i starten). Håll i handtaget och be en kompis stå på bryggan/badbryggan, om kompisen drar i linan hårt en armlängd mot sig så skall det räcka för att komma upp på brädan.

Du behöver ingen direkt styrka för att komma upp utan bara teknik öva med en kompis några gånger till du kommer upp ur vattnet med ett armdrag.

Om du har en pylon/stolpe för att få upp dragpunkten är ett bra tips att börja med kort lina typ 7m bakom båten.

Till sist, köttbullen kan du åka hur långt som helst. Sitt gärna kvar i börja tills båten fått upp farten lite och res dig försiktigt. Se till att du håller ner handtaget vid höften och till den höften som leder (regular/vänsterhöft) detta underlättar både åkningen och trickmöjligheten

Försök att få tag på Detention. Är en bra instruktions film.

Senast ändrad:
tänkte lägga upp ett litet filmklipp på google men är det någon som vet om man kan välja filformat i windowsmoviemaker för googles program gillar inte det format som moviemaker sparar i????

Snödjup

Tillbaka
Topp