Åksällskap sökes i påsk! Topptur Storulvån.

perkan

Medlem
Är en erfaren åkare som söker åksällskap under påskhelgen för en topptur med utgångspunkt från Storulvån. Det har kommit en del nysnö och hoppas på att kunna testa en splitboard då dess finns att hyra i Storulvån.

Vid vettiga förhållanden mellan lörd-tisd (7-10/4) blir det en topptur till Getryggen eller Sönner-Tväråklumpen alt. Sylarna. Spelar ingen roll om du åker skidor eller bräda!

Någon intresserad?

/ P

Brukar ju vara knökfullt i påsk och mer sällskap än man vill ha. Gick upp till Sadeln på Geten i lördags, kom inte upp de sista metrarna då krönet var blankpolerad is som hudar, stålkanter och pjäxor inte bet på . Ta med skarjärn/stegjärn. Kanske jag dyker upp men har ingen fast planering, beror av väder och annat. I övrigt så var det OK snö och säkert 3-4 dm nysnö/lös drivsnö nedanför trädgränsen.

Skrev några rader här just av den anledningen att det borde vara en hel del folk i området kring påsk. Borde finnas någon man kan hänga på, vill ju undvika att ge sig upp på egen hand.

Stort tack för upplysningen kring förhållandena! :) Äger tyvärr inga stegjärn, får försöka utan så långt det går.

Har hört att det varit ganska tufft väder kring sylarna. Vet du om det kommit mycket mer snö, eller har det bara varit i mindre mängder?

Har ingen koll på Sylarna. Det har snöat en del efter helgen så snöläget är nog ganska bra generellt. Frågan är om det har blåst bort på kalfjället eller ej. Eftersom det var varmt och regnade tidigare kan det hända att det är isigt på vindutsatta ställen där nysnön inte fastnat. Var som sagt OK på Geten i helgen och borde bara blivit bättre.

Jag är super sugen på att åka skidor nu över påsk, är bra skidåkare men inte så rutinerad på toppturer, så har inte någon randonné utrustning :( kanske kan man hyra någonstans? Hur gammal är du?

Hairminator sa:
Jag är super sugen på att åka skidor nu över påsk, är bra skidåkare men inte så rutinerad på toppturer, så har inte någon randonné utrustning :( kanske kan man hyra någonstans? Hur gammal är du?
Finns dels att hyra på åre skidsport, åre äventyrsbutik eller ute på storulvån, med risk att utrustningen tar slut på just storulvån.

Erfarenhet behöver man inte om det är bra förhållanden, whiteout kan det vara bra att ha koll på karta, kompass och hur man själv fungerar när man inte ser vad som är upp eller ner.

Hej
Jag är sugen på att testa splitboard , jag har dock ingen erfarenhet av toppturer så har du överseende med de är jag på.
Finns i Åre tom måndag em.

Tillbaka
Topp