Åkt pistskida i 18 år, dags för off-pistskida

NP96

Ny medlem
Tjena! Jag och polaren har precis fått boende och jobb i Bad Gastein kommande säsongen - nu är det dags att börja köra off-pist!

Jag har kört rena pistskidor i hela mitt liv. För tillfället åker jag på ett par Atomic Race GS, en väldigt hård och aggressiv skida. Det är inga skidor man slöåker på, sätter man inte emot i svängarna så svänger man inte. Sätter man däremot emot och satsar/carvar i svängen kommer man dit man vill med en ruskig fart.

Nackdelen är att skidorna blir väldigt svåråkta utanför pisten där det ofta inte finns så mycket mer än puder och lössnö att sätta emot. Nu har jag blivit väldigt sugen på att börja köra off-pist och vill helt enkelt ha tips på bra off-pist-skidor. Jag anser mig själv vara en duktig åkare och har åkt skidor sen jag var två, 18 år sen. Jag är 189 lång och väger ca 80kg. Har också tänkt prova bräda under vintern, men det blir en annan historia! Tacksam för svar! :)

Simma lugnt!

Alla skidor som tillverkas är bra. Om ingen gillade dem skulle de ju aldrig sättas i produktion. Så du får nog säga vad de ska ha för egenskap och hur du vill åka med dem.

Google for ski test days - there is tons of choice. You also need to decide if you want a pure off-piste ski to build your "quiver", or an all-mountain ski focused slightly more on the frontside, or one focused more on the backside but will still handle the piste/crud well.

Its exciting to think about which fat ski to buy, but the first thing to think about is safety. Transceiver, shovel and probe are the minimum to carry off-piste. Learn how to use them, ideally on a course.

Utan att veta några specifika detaljer kring vad du vill ha rekommenderar jag Line Sick Day 110. En väldigt allsidig skida med backside-fokus som även presterar riktigt bra när det gäller pistcarving.

Brexit sa:
Google for ski test days - there is tons of choice. You also need to decide if you want a pure off-piste ski to build your "quiver", or an all-mountain ski focused slightly more on the frontside, or one focused more on the backside but will still handle the piste/crud well.

Its exciting to think about which fat ski to buy, but the first thing to think about is safety. Transceiver, shovel and probe are the minimum to carry off-piste. Learn how to use them, ideally on a course.
I'm gonna do that, thanks! And I'm gonna think about which ski I'm looking for.
The equipment you mentioned is on my fix-list, I've also been looking for some ABS-bags on E-bay, some not so expensive actually! :)

Thank you!

telemarkus sa:
Utan att veta några specifika detaljer kring vad du vill ha rekommenderar jag Line Sick Day 110. En väldigt allsidig skida med backside-fokus som även presterar riktigt bra när det gäller pistcarving.
Den ska jag kolla upp. Eftersom att jag aldrig åkt så mycket off-pist så är det svårt att veta vad jag är ute efter. Att åka och hoppa är ingenting som någonsin lockat mig, då är jag hellre ute och bränner korta, snabba svängar i djup puder :)

Tackar!

telemarkus sa:
Tror även att Extrem Opinion 108 eller 118 skulle kunna funka för dig. De har dock något längre radie om du vill köra korta svängar.

PS. Tysken (Sport-Conrad) har f.ö. bra pris på Sick Day 110 för tillfället.
Skulle du säga att det är en bra skida att börja åka off-pist med, men att den samtidigt inte är för "lättåkt" om man redan åkt mycket? Isf är det inte omöjligt att jag slår till! Tack för tipset! :D

NP96 sa:
telemarkus sa:
Tror även att Extrem Opinion 108 eller 118 skulle kunna funka för dig. De har dock något längre radie om du vill köra korta svängar.

PS. Tysken (Sport-Conrad) har f.ö. bra pris på Sick Day 110 för tillfället.
Skulle du säga att det är en bra skida att börja åka off-pist med, men att den samtidigt inte är för "lättåkt" om man redan åkt mycket? Isf är det inte omöjligt att jag slår till! Tack för tipset! :D
Jag skulle säga att det är en klockren skida att börja åka offpist med. Den är lättåkt och flyter riktigt bra i puder. Sedan finns det ju förstås ännu fetare och mer renodlade puderskidor men då får man offra pistprestanda om man vill åka med dem i pisten också emellanåt. När det gäller "nivån" på skidan i allmänhet anser jag att det är en mellansvår skida. Inget jag skulle rekommendera för en nybörjare men samtidigt finns det definitivt mer utmanande skidor också. Själv gillar jag skidor som är lite utmanande men där man inte behöver lägga allt krut på att kontrollera dem. Älskar mina Sick Day :D

Jag var lite som du innan tror jag.
Köpte för några år sen Salomon shogun, riktigt tråkiga enligt mig, osköna offpist , tunga å inte så lekfulla.

Till förra året köpte jag K2 Hellbent. Aldrig varit mer nöjd! Köpte begagnade då de inte finns någon ny tillverkning och renoverade sedan.

Jäkligt mycket rocker både tip å tail. Riktigt breda , så 1,3m i Chamonix var inga problem å surfa i. 180, 90kg skidornas långf har jag för mig enbart är typ 169. Men kontra mina Salomon på 183 så älskar jag dem. Kvicka i skogen, lätt å få bra flyt, lekfulla i pisten , åker ifrån vännerna i pisten med dom också, de går men ovant , å lite obehagligt ;)

Lite off-topic men hellbent är verkligen inget du vill nämna i denna tråden till den här killen.

Jag förstår att om du kommer från det kattpiss som är shogun så är hellbent en dröm. Dock är skidan hopplöst omodern i dag och kommer från när man bara körde bredd och rocker för att få flyt. Den är onödigt bred för flytet den erbjuder, är tung, sladdrig och fladdrar på hårt underlag.

Jag är ledsen om jag rackar ned på din favoritskida men jag gör det för att inte trådskaparen ska bli förvirrad med fel sorts skida för hans behov.

Line sick day 110 tror jag kan bli en kanonskida. Lik supernatural 108 men mer följsam och lätthanterlig för en som är lite nyare i pudret utan att för den delen bli ett hinder när man utvecklas.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2013-2014-line-sick-day

Senast ändrad:
Håller med Havreboll här. Lätt att kasta ur sig att "dessa har jag. BEST SKIS EVVAH!" och sedan så har man inte samma åkstil, terrängval etc etc som gör att den inte passar den andra.

Nu är jag lite partisk i det här med Extrem Opinion men det är faktiskt en riktigt bra skida som togs fram för att kunna vara den enda skida man behöver på en typisk alpdag. Den ska, mer eller mindre, hantera puder, pucklar och pist. Jag har generation 1 och haft ca 30-40 dagar på de (plus en del på prototyper samt några åk på 2.0) och jag har verkligen haft kul på den i all slags före. Det är den enda skidan, under 120mm bredd, som jag har landra riktigt framtung på och INTE gått över styret NÅGONSIN. Den söker sig otroligt fint upp till ytan. Har monterat mina ca -4,5cm från mitten vilket anses vara "gubbmonterat" jämfört med andra som har dessa :P

Det ända föret som jag tycker att det saknades lite på var när det var RIKTIGT uppkört i slutet av en puderdag och man bara ville rakt ner i fall-linjen. Generation 1 hade en lite för tunn kärna och det märktes när det gick undan.
Generation 2 (som man kan köpa nu) har en tjockare och styvare kärna som ger en tryggare upplevelse i sådant före.

Jag slår ett slag för Opinion då det är en skida som jag tycker är otroligt kul att åka på i olika typer av förhållanden.

Om jag ska förklara min åkstil så kan man väl kalla det för lekfull offpist-dundring med någon snurr här och var.

@havreboll
@telemarkus

Line Sick Day 110, som ni båda rekommenderade, låter passande gällande både nivå och åkstil. Det enda jag undrar över är radien, skidan har en radie på 18,1m vilket i mina öron låter lite mycket då jag hellre bränner korta snabba svängar? Eller är det jag som är oerfaren, är det mycket eller lite för en puderskida?

Skidan finns i både 179 och 186, vilken hade ni rekommenderat för mig på mina 189 cm och 80kg? Vet att en längre skida lämpar sig bättre för puder men det bör ju även inverka på den redan stora (?) svängradien?

Tackar för att ni tar er tid! :)

NP96 sa:
@havreboll
@telemarkus

Line Sick Day 110, som ni båda rekommenderade, låter passande gällande både nivå och åkstil. Det enda jag undrar över är radien, skidan har en radie på 18,1m vilket i mina öron låter lite mycket då jag hellre bränner korta snabba svängar? Eller är det jag som är oerfaren, är det mycket eller lite för en puderskida?

Skidan finns i både 179 och 186, vilken hade ni rekommenderat för mig på mina 189 cm och 80kg? Vet att en längre skida lämpar sig bättre för puder men det bör ju även inverka på den redan stora (?) svängradien?

18 m är kort för en offpistskida. Många ligger i spannet 25-40 meter och i puder svänger du inte med radien ändå. Med en modern skida bör du lägga om tekniken lite och inte pumpa kortsväng utan låta skidan flyta istället. Självklart blir en bredare skida långsammare kant till kant men det vänjer man sig vid snabbt. Gällande längden är det inte ens något att fundera på. 186 alla dagar i veckan.

NP96 sa:
@havreboll
@telemarkus

Line Sick Day 110, som ni båda rekommenderade, låter passande gällande både nivå och åkstil. Det enda jag undrar över är radien, skidan har en radie på 18,1m vilket i mina öron låter lite mycket då jag hellre bränner korta snabba svängar? Eller är det jag som är oerfaren, är det mycket eller lite för en puderskida.

Håller helt och hållet med i allt som
@NP96 säger. 18 m är väldigt kort för en offpistskida. Känner på rak arm inte till någon annan skida i kategorin som har kortare radie. Gällande längden är det inget snack om saken. Snarare är 186 i kortaste laget. Hade den funnits i en ännu längre variant borde du kanske övervägt den. Själv är jag 173 cm/75 kg och kör på 179 cm och de är definitivt inte för långa. Nu kör jag iofs telemark på dem men längdmässigt spelar det ingen roll.

Senast ändrad:

@havreboll
@telemarkus

Låter tipptopp! Såg att bindningar inte ingick och att det står "binding system free Choice". Har ett par bindningar över från ett par Rossignol, carvingskidor, tror ni att det funkar med de bindningarna? Är det stor skillnad på de och bindningar till off-pistskidor? Rean är fortfarande på, om jag inte behöver lägga ännu en tusing blir det att beställa de skidorna.

Hade skrivit ett sjukt långt inlägg om varför jag inte tycker att dom bindningarna passade för ett par offpistskidor men freeride bestämde sig för att radera det jag skrev när jag kollade mejlen... Har inte tid att skriva ett nytt inlägg men min rekommendation är att du skaffar ett par binidngar med gåfunktion t.ex Marker duke/baron/tour för att i framtiden kunna fullt utnyttja skidorna.

De binidngarna du har har troligen för smala skistoppers, olämplig elasticitet och DIN-tal samt försämrar kraftöverföringen.

Tänk också på i paketet bör också lavinutrustning, träning samt en kompis att åka med ingå :)

Jag är själv telisåkare som sagt så när det gäller alpinbindningar har jag inte så stor koll. Låter dock vettigt med en lite kraftigare bindning som klarar av att driva de bredare skidorna. Gåfunktion är ju inte heller fel om du vill tura. Även om du bara vill ta dig en bit från liften är det smidigt med gåläge.

Bra kommentar om lavinutrustning också
@havreboll. Skaffa en bra transceiver, spade och sond och försäkra dig om att både du själv och de du åker tillsammans med vet hur man använder prylarna.

@havreboll
@telemarkus

Okej, ni verkar rörande överens om det mesta, känns som ni har koll på läget. Då får jag se hur det blir då vi hamnar på en liten annan summa pengar, tack för era svar. Är kanske läge att kolla blocket också.

Jag har kollat på utrustning, har även hittat relativt billig lavinväska på e-bay, ett bra hack billigare än i affär och på andra sidor
http://m.ebay.com/itm/252488841962?_mwBanner=1

Hittade även den svarta väskan för 1500-ish :)

Mitt tips är först och främst att lavinrygga är det sista du tittar på. Först och främst är sond, spade och sändare det du måste ha. Sen om du ändå inte har en rygga att lägga dom i kan lavinryggor vara ett alternativ. Tänk på att dessa ryggor är känsliga saker och du bör fundera både en och två gånger varför vissa säljer dom så otroligt mycket billigare än alla andra.

Tre siter som är stora som säljer dessa grejer till rea-priser är:

https://www.sport-bittl.com/en/wintersports--avalanche-safety/
http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/avalanche-safety/airbag-backpacks/
https://www.glisshop.co.uk/accessories/mountain-safety/airbag/

Dom har även bra priser på lavinkit.

Sen när jag spontant tittar på ebay-länken ser det ut som att det bara är ryggan. Och då är 300 dollar rätt dyrt och du riskerar dessutom att få ett nätt påslag med moms och tull.

Sen måste jag bara få rätta
@havreboll En sändare vill du inte ha. Du vill ha en tranceiver (ordet betyder att det är både en sändare och mottagare ;)

Pillard sa:
@havreboll En sändare vill du inte ha. Du vill ha en tranceiver (ordet betyder att det är både en sändare och mottagare ;)
Vafasiken ska jag med mottagaren till. Då kan jag ju hitta andra som jag måste gräva upp... Verkar ju skitjobbigt. Spaden har man väl till att gräva en soffa för att dricka öl och sonden för att fiska upp ölen på avstånd från väskan ?

Lavinsäckar är utan tvekan en bra pryl men jag tycker också att du ska fokusera på den andra lavinutrustningen LÅNGT innan du ens funderar på en sådan. Det allra viktigaste är att lära dig om laviner, snöförhållanden och risker så att du kan undvika lavinfarlig terräng och aldrig behöva använda din utrustning. Om du övervägar att köpa begagnat, tänk på att under inga omständigheter köpa en gammal analog transceiver då de är mycket svårare att använda än moderna digitala. Om jag får komma med en rekommendation tycker jag att du ska köpa något i stil med en Mammut Element eller Arva Neo.

havreboll sa:
Pillard sa:
Vafasiken ska jag med mottagaren till. Då kan jag ju hitta andra som jag måste gräva upp... Verkar ju skitjobbigt. Spaden har man väl till att gräva en soffa för att dricka öl och sonden för att fiska upp ölen på avstånd från väskan ?
Nä du nej. Men TS får ju gärna ha en så hen kan hitta dig ;)

telemarkus sa:
Om du övervägar att köpa begagnat, tänk på att under inga omständigheter köpa en gammal analog transceiver då de är mycket svårare att använda än moderna digitala..
Förutom +1 på mammut element, så tänk på att om du köper en begagnad modern transceiver (inte tranceiver
@pillard ;) ) så måste du funktionstesta den. Om den blivit tappad så kan antennerna gå av så att räckvidden försämras väsentligt eller så kan den, vilket hände för min polare, bara gå att hitta men inte söka med. Så bäst i detta fallet är att du lånar en transceiver av en polare och att ni sedan går ut och testar att t.ex gå 70 meter från varandra och sedan närma er för att se när signalen plockas upp. och göra detta för både sök och sänd.

Min rekommendation är att du undviker begagnade transceivers och istället sparar in på ölen på after-ski eller liknande. Säkerhet är inget att snåla på och en transceiver är något man har många år framöver så det är väldigt värt att lägga några extra slantar på den.

ps. Pillard, du har helt rätt om att man bör använda korrekt terminologi när man pratar med relativa nybörjare, kunde bara inte låta bli ;)

Senast ändrad:
Så som jag fattar det är en rygga inte absolut nödvändig? Om man känner att man ekonomiskt inte klarar att införskaffa all utrustning till denna säsongen är det ryggan man ska vänta med till nästa säsong och åka utan denna säsongen?

Senast ändrad:
EmilFransson sa:
Så som jag fattar det är en rygga inte absolut nödvändig? Om man känner att man ekonomiskt inte klarar att införskaffa all utrustning till denna säsongen är det ryggan man ska vänta med till nästa säsong och åka utan denna säsongen?
Om du med ryggsäck menar en lavinryggsäck så tror jag att det allmänna konsensuset är att det är det sista man köper när man har resterande lavinutrustning. Skälet är att den inte garanterar att man hamnar på ytan utan kanske bara högre upp i snömassorna och oavsett om du är 1 meter eller 2 meter ner så hittar dina kompisar inte dig inte utan resterande utrustning.

EmilFransson sa:
Helt rätt! Eftersom ryggorna ändå bara har 5-10 år bakom sig såsom "standard"-utrustning för offpisten så kan man ju konstatera att folk klarade sig vettigt redan innan.

Visst ger ryggsäcken en viss fördel på marginalen men skillnaden i att ha eller inte ha transa, sond och spade (HA!
@havreboll, löste det med en förkortning :)) är helt enorm. Personer som hamnar i en lavin har rimligt goda förutsättningar att överleva (minns inte exakt andel men det är en klar majoritet) om man hittas och grävs fram inom 15 minuter. Efter 15 minuter sjunker överlevnadsgraden rejält.

Om du åker offpist utan utan att ha transa, sond och spade och kompisar med samma utrustning är chansen att nån ska gräva fram dig ur en lavin inom 15 minuter helt obefintlig. Jag lovar, även ett riktigt duktigt gäng kommer ta mer än en kvart på sig att hitta och gräva fram dig även om de skulle ha sond och spade. Och åker ni helt utan eller åker ensam utan utrustning kommer du med största sannolikhet vara död innan skidpatrullen ens börjar leta efter dig. Om du däremot har alla tre grejerna så bör ett duktigt gäng hinna under en kvart och med marginal. Allt beror förstås på hur stor lavinen är och hur överjävlig snön är att transportera sig och gräva i osv. Sen kan man förstås ha råkat hamna nedanför lavinen och behöva klättra uppför till den siste åkaren om nu denne råkar bli begravd men i grundfallet är oddsen rejält goda.

Vi har övat ganska mycket just på att använda sökprylarna och jag är bekväm med att mitt åkgäng normalt hittar och plockar fram en nedgrävd ryggsäck i ett genomsnittligt "lavin"-stort område på ca 5 minuter. När samma gäng nån gång fått lov att öva utan transa ökar den tiden till närmare en timme och slumpfaktorn ökar enormt. Det kan alltså gå på 3 timmar eller 5 minuter beroende på tur. Tur är dock en faktor jag vill eliminera när det gäller just detta.

För att exemplifiera för någon som aldrig använt utrustningen så kan man jämföra med att hitta en viss adress genom att använda google maps eller att åka runt systematiskt gata efter gata tills man hamnar på rätt. Vilket går snabbast?

När du har grundutrustningen på plats och kan hantera den kan man sen toppa med en ryggsäck för att på marginalen öka oddsen för att inte bli begravd alls.

havreboll sa:
EmilFransson sa:
Om du med ryggsäck menar en lavinryggsäck så tror jag att det allmänna konsensuset är att det är det sista man köper när man har resterande lavinutrustning. Skälet är att den inte garanterar att man hamnar på ytan utan kanske bara högre upp i snömassorna och oavsett om du är 1 meter eller 2 meter ner så hittar dina kompisar inte dig inte utan resterande utrustning.
Förutsatt att man hinner med att utlösa airbagen så ökar en lavinryggsäck överlevnadschanserna. En aspekt som däremot är lite problematisk är att man har sett att lavinryggsäcken tenderar att öka riskbenägenheten eftersom den ger en känsla av säkerhet så att man åker där man kanske inte skulle åkt utan ryggsäcken.

Helt klart en intressant diskussion men vi kanske börjar hamna lite off-topic...

Vad tror ni om Rossignol Sky 7 HD? Den är lite smalare än Sick Day 110, klassas som en All-Mountain-skida snarare än en Off-pist! Hur är det att åka puder på en 98mm skida? Någon som har erfarenhet?

Måtten på Sky 7 HD är 128/98/118
Måtten på Sick Day 110 är 135/110/125

Tacksam för svar även om jag gick AWOL i mitt letande :cool:

För övrigt så har
@EmilFransson fått hem sina Sick Day 110 nu! ;)

Senast ändrad:
NP96 sa:
Vad tror ni om Rossignol Sky 7 HD? Den är lite smalare än Sick Day 110, klassas som en All-Mountain-skida snarare än en Off-pist! Hur är det att åka puder på en 98mm skida? Någon som har erfarenhet?

Måtten på Sky 7 HD är 128/98/118
Måtten på Sick Day 110 är 135/110/125

Tacksam för svar även om jag gick AWOL i mitt letande :cool:

För övrigt så har
@EmilFransson fått hem sina Sick Day 110 nu! ;)
~100 fungerar absolut i puder, till en viss mängd såklart har själv kört väldigt mycket på ett par Rosi S3 inte för att det likheterna med seven serien är många.

Men en smalare skida än 110 hade jag inte funderat på om du ska ner till alperna och vill åka offpist speciellt inte över en säsong det kommer bli ett ångestframkallande val. Speciellt när du äger ett par riktiga pistskidor.

Tillbaka
Topp