åkteknik-vänstersväng.(telemark)

Vargaas

Ny medlem
Tjenare, sitter i backen nu och vilar och har kommit på att mina vänstersvängar blir sämst (böjer vänster knä)

Därför behöver jag tips.
När jag går ner börjar skidan bli ostabil och får gärna felskär. Mina högersvängar är det inga problem med, carvar hur lätt som helst.

Har tidigare skadat mitt vänstra knä så det kanske ligger undermedvetet.
Jag har helt ny utrustning och det är också min första, kan det vara en inställningsfråga på pjäxan, canting?(scarpa T1)
Alla tips är välkommna..

Mvh
Johan Olsson

Edit: såg att jag placerat tråden fel, så om det är någon mod som vill flytta, gör det

Senast ändrad:
Du lägger väl kanske för lite eller inget tryck på den utan håller fortfarande tyngd och balans med höger........

my 10 cents

Det kan kanske stämma, Trycket blir inte lika mycket på det benet. Det är mina hjärnspöken som är igång..
Har under två dagar övat mina vänstersvängar "från början" och märkt lite skillnad. Dock inte helt bra än.
Tror även jag haft blicken för nära skidorna.

Har fått några fina åk och varit nöjd med mig själv, problemet nu är träningsvärk. Det är relativt jobbigt att åka lift numera, mina pjäxor har en ganska grov forward lean jämfört med mina förra... Men det får gå ändå!

Vargaas sa:
Det kan kanske stämma, Trycket blir inte lika mycket på det benet. Det är mina hjärnspöken som är igång..
Har under två dagar övat mina vänstersvängar "från början" och märkt lite skillnad. Dock inte helt bra än.
Tror även jag haft blicken för nära skidorna.

Har fått några fina åk och varit nöjd med mig själv, problemet nu är träningsvärk. Det är relativt jobbigt att åka lift numera, mina pjäxor har en ganska grov forward lean jämfört med mina förra... Men det får gå ändå!
Tänkte på problemet med Forward lean. Du har ju promenad läge bak på pjäxan, bara att ställa om när du åker lift.

Tillbaka
Topp