Akut resetips/snörapport alperna?

Tonton

Medlem
Hej

Jag har en vecka ledigt här innan jul och tänkte ta med mig sonen på skidresa. Tänkte ta en tur till Hemsedal men inte velat boka då vi gick på en riktig vädernit förra året. Nu ser det ut att vara dåligt med snö i större delen av Skandinavien. Ska regna i Hemsedal söndag-tisdag typ.

Så till frågan: Var ska vi ta vägen? Finns det något ställe alls i Europa som har en bra bas med snö just nu? (Tycker det ser halvdant ut nästan överallt).

Och vad är ert bästa tips på hyfsat reguljärt flyg till alperna?

Finns snö i pisterna i hela Dolomiterna och solen skiner. Se nedan. Flyg och hyrbil från München, Innsbruck, Verona eller Bergamo funkar bra. Eller bil hela vägen, knappt 2 timmar söder om Innsbruck.

Cervinia! Nästan allt öppet på italienska sidan och en hel del i zermatt. Kan inget om åk utanför pisten där dock.

Flyg till Turin, Milano eller Bergamo. Buss eller hyrbil därifrån. Eller bil hela vägen ner såklart.

Vädret ser inte fullt lika illa ut närmare gränsen till Sverige. Veckan är lång och snön kommer falla. Höjdskillnaden i hemsedal gör sitt. Även i alperna kommer värmen och solen in och gör mjukt till hårt mot högsta topparna.

nu ska vi till Limone om några dagar, annars hade jag åkt till Kappl/See där det ser fantastiskt ut (enligt deras Instagram)

I Limone ser det mer ut att bli piståkning, sitta på uteserveringar och kanske en liten topptur ☀️🍷🇮🇹
Kappl är en toppenrekommendation för en resa kring Jul/Nyår.
Skidområdet ligger högt och sydvänt och badar i sol även den tiden på året. Är bara solen framme så sitter man på uteterasserna både på lunch och eftermiddagsfika☀️.
Här en bild från Kappl när jag var där den 3:e jan 2023:
1734188097366.jpeg

Ett annat bra tips kring Jul/Nyår är att precis som Ivo söka sig långt söderut i Alperna.

Senast ändrad:
Kappl är en toppenrekommendation för en resa kring Jul/Nyår.
Skidområdet ligger högt och sydvänt och badar i sol även den tiden på året. Är bara solen framme så sitter man på uteterasserna både på lunch och eftermiddagsfika☀️.
Här en bild från Kappl när jag var där den 3:e jan 2023:
Visa bilaga 35728
Ett annat bra tips kring Jul/Nyår är att precis som Ivo söka sig långt söderut i Alperna.
På tal om Kappl/See, vi är ett gäng börjar planera för en Österrike-tur. Först var tanken Zillertal med bas i Kaltenbach, men sen såg vi riktigt bra priser på just Kappl. Håller systemet för en hel vecka? Det ser ju inte superstort ut på pappret…

På tal om Kappl/See, vi är ett gäng börjar planera för en Österrike-tur. Först var tanken Zillertal med bas i Kaltenbach, men sen såg vi riktigt bra priser på just Kappl. Håller systemet för en hel vecka? Det ser ju inte superstort ut på pappret…

Kanske inte håller ensamt för en hel vecka (även om jag absolut skulle stå ut…) men Ischgl finns ju inom nära räckhåll om man lägger till litet på liftkortet. Och då ingår även See och Galtür som båda är värda minst en dag vardera. Skidbuss mellan alla dessa orter finns i dalen (och upp till Kappl vars centrum ligger en bit upp från dalen). Den kombinationen är verkligen toppen om man bor i Kappl, talar av erfarenhet.

Detta sagt är Kappl själv ett system som kan ”punch above its weight” dvs har mer att erbjuda än man kan tro. Mkt trevlig ort med en sorts ”hemmafaktor”.

Jag tycker Les Arcs ser bra ut för så här tidigt på säsongen. Såg klipp från deras öppningshelg och det såg väldigt fint ut tyckte jag.

Håller Kappl en vecka? Well, det beror på.
Vill du åka nya pister varje dag i en vecka så håller det inte. Vill du ha bra skidåkning i en vecka så håller det. Och som Fredw sa, det är nära till See, Ischgl och Galtur, så alternativ finns..
Skulle det dessutom komma lite färskt tror jag ni kan ha hur kul som helst i en vecka i Kappl.. Nattlivet är väl kanske inte det bästa, men det finns barer både över, och under jord. Och taxin över till Ischgl går snabbt.
1734340076732.png

Sedan det här om en skidort håller eller inte....jag vet från säker källa, hur märkligt det än låter, att det finns folk som år ut och år in (typ 40 i rad) spenderar 2-3 veckor per vinter i Kläppen. Och tydligen så.......håller Kläppen måttet? @Hawk100

Vill du åka nya pister varje dag i en vecka så håller det inte. Vill du ha bra skidåkning i en vecka så håller det. Och som Fredw sa, det är nära till See, Ischgl och Galtur, så alternativ finns..
Skulle det dessutom komma lite färskt tror jag ni kan ha hur kul som helst i en vecka i Kappl.. Nattlivet är väl kanske inte det bästa, men det finns barer både över, och under jord. Och taxin över till Ischgl går snabbt.
Visa bilaga 35777

Sedan det här om en skidort håller eller inte....jag vet från säker källa, hur märkligt det än låter, att det finns folk som år ut och år in (typ 40 i rad) spenderar 2-3 veckor per vinter i Kläppen. Och tydligen så.......håller Kläppen måttet? @Hawk100
Får jag välja mellan en vecka i Kappl eller i Kläppen så blir det nog ändå……..Kappl!!
Men om valet står mellan jul/nyår i en Stockholmsförort eller i Kläppen så…..
Eller hur tänker du @STORPOTATEN ?
Blir det några dagars åkning i Hammarbybacken för dig under kommande långhelger…??? 😉
Ser ju rätt lovande ut…🤔
1734341219251.png

Visa bilaga 35777

Kanske inte håller ensamt för en hel vecka (även om jag absolut skulle stå ut…) men Ischgl finns ju inom nära räckhåll om man lägger till litet på liftkortet. Och då ingår även See och Galtür som båda är värda minst en dag vardera. Skidbuss mellan alla dessa orter finns i dalen (och upp till Kappl vars centrum ligger en bit upp från dalen). Den kombinationen är verkligen toppen om man bor i Kappl, talar av erfarenhet.

Detta sagt är Kappl själv ett system som kan ”punch above its weight” dvs har mer att erbjuda än man kan tro. Mkt trevlig ort med en sorts ”hemmafaktor”.

Tack för tips och råd :)

Får jag välja mellan en vecka i Kappl eller i Kläppen så blir det nog ändå……..Kappl!!
Men om valet står mellan jul/nyår i en Stockholmsförort eller i Kläppen så…..
Eller hur tänker du @STORPOTATEN ?
Blir det några dagars åkning i Hammarbybacken för dig under kommande långhelger…??? 😉
Ser ju rätt lovande ut…🤔
Visa bilaga 35778
Just nu ser det inte mycket ut för världen, men Wepowder lovar fett dump kommande dagarna, ca 60 cm, så vi klarar oss nog. Puder och utsikt över fjorden där nere blir synnerligen trevligt över jul! :cool:
1734347629917.png

Kapar tråden lite, då det blev snack om Kappl. Ska ner dit i februari och bor i Galtur. Förutom Ischgl där jag varit tidigare vilket rekommenderar ni att lägga tid på av See, Kappl och Galtur eller något annat? Har bil.

Kapar tråden lite, då det blev snack om Kappl. Ska ner dit i februari och bor i Galtur. Förutom Ischgl där jag varit tidigare vilket rekommenderar ni att lägga tid på av See, Kappl och Galtur eller något annat? Har bil.

Ta dem en i taget och kolla själv! Jag sätter Kappl först utan tvekan. See och Galtür är så olika att det är svårt att välja mellan dem på det sättet. Eftersom det är längre att åka så kanske See blir trea i ditt fall. See har nog en del spännande offpist om sådant gillas.
Gillar Galtür som boplats, liten by i en vacker solig hög dal.

Efter tålmodig research och väntan samt en stor dos tur så hamnade vi till sist i Åre. Och här snöar det såvdet räcker och blir över. Galna förhållanden just nu faktiskt.

Tack alla ändå för råd och tips. Dem tar jag med mig vidare.

Bilden föreställer sonen som nosar lite på skogsterrängen 😊

Bilagor

• 8C3B1DEE-70EB-4DB2-8206-D7308C57F55D.jpeg
    8C3B1DEE-70EB-4DB2-8206-D7308C57F55D.jpeg
    1.8 MB · Besök: 93
Tillbaka
Topp