Alagna - Zermatt åket?

Alagna - Zermatt åket?
Denna tur utgår så vitt jag förstår oftast från Gugliemina-refugen varifrån man kan gå eller åka helikopter första biten. Riktigt ambitiösa åkare kan tydligen åka Refugen-Zermatt-Champoluc-Alagna på en dag men det verkar jävligt tufft om du frågar mig.
I tidningen Brant dec-04 finns en beskrivning av åket.
Jag har varit lite i området och det är hur som helst riktigt fin terräng. Go for it!

Alagna - Zermatt åket?
Skall ner till Gressoney om 2 veckor så man har sneglat lite på denna tur! Vad rör det sig om för lutningar, är det ibland väldigt brant eller klarar en medelgod åkare att hänga på?

/Peter

Alagna - Zermatt åket?
Tag chansen! :)
För några år sedan var jag och kompisar påväg på turen men vi kom bara upp till ca 4100 m innan vi fick vända. Vi gick hela vägen från liften som går upp från Alagna. Man kan ta en helikopter upp till toppen men vad blir det för kul upplevelse :)

Tyvärr kom vi inte till toppen som sagt var för det var för lite snö på glaciären! Vi skulle sovit över i Zermatt och sedan dagen efter åkt genom olika liftsystem tillbaks till Alagna.

Om man inte åkt skidor i några dgr på hög höjd så är alternativet med att sova i Gugliemina bra, den höga höjden måste man ju vänja sig vid.

En bra guide i Alagna och som är duktig på engelska är Paolo.

Som sagt, tycker man om lugna byar med underbart landskap så tag chansen och häng med. Du kommer inte ångra dig.

Vi var även där något år senare för att bestiga berget på sommaren men det var värsta snöstormen på 30 år så jag med kassa knän och asmatiker orkade inte till toppen men grabbarna gick upp hela vägen och sa att det var underbart!!

En tjejkompis (+ familj) till mig åkte helikopter upp till toppen och åkte ner till Zermatt. Hon sa att det var en annolunda upplevelse, riktigt långt åk, stor glaciär och toppen utsikt!

Hoppas du hänger på och får en upplevelse du aldrig glömmer! :)
/Anneli

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp