Alagna

freeride_nu

Aktiv medlem
Alagna
Hejsan
Jag undrar om det är någon som har varit i Alagna,Italien, och åkt skidor. Jag funderar på att dra ihop en resa dit nästa år, så det skulle vara bra om man fick lite info från någon som har varit där.

Alagna

Lägg tre Åreskutor ovanpå varandra. Plocka bort alla liftar förutom tre släpliftar och kabinbanan. Krymp byn till 60-talsstorlek. Konsum, fyra hotell och ett hundratal fast boeende... Alagna!

Alagna är en mycket speciell ort. En liten stad långt upp i en dalgång där vägen tar slut. En kabinbana som via två kabinbyten och en släplift lyfter en upp till 3550 möh och vilket direkt ger över 2200 fallhöjdsmeter ner till byn... Men storheten ligger inte i fallhöjden utan i avsaknaden av pister, lifter och folk. Till skillnad från tex: Grand Monté i Chamonix blir inte berget uppåkt på en förmiddag utan du kan i lugn och ro lägga dina spår längs bergsluttningarna. Eftersom kabinbanan uppskattningsvis inte kan transportera upp mer än ca: 100 personer i timmen blir det aldrig trångt på berget...

All skidåkning sker i högalpin miljö, därför är lavinsändare, spade och sond en självklar utrustning. Utan lokalkännedom kan det bli svårt att hitta, ja rent av mycket farligt, så bergsguide rekommenderas varmt.

Jag var i Alagna i slutet av januari. Tyvärr var det mer stenar än snö i backen och offpiståkningen var därför begränsad. Eftersom Alagna ligger på sydsidan av Alperna kan det tydligen vara problem med snömängden tidvis och solen värmer varmt även i Januari. Men jag kan verkligen rekommendera ett besök i Alagna.

Nöjeslivet är ungefär lika häftigt som i liten svensk landsortsstad. Dvs. i det närmaste obefintligt... men det är inte därför man åker till Alagna.

MVH/ :-) MM

Alagna
Alagna ingår i samma skidområde som Champoluc ocg gressony. I Champoluc finns det ganska många liftar och pistade backar. Vi var i Champoluc men åkte till Alagna en dag. Det går att åka skidor mellan byarna men det tar lite tid. Vi insåg när vi var i Gressony (mittenbyn) på hemvägen att vi inte skulle hinna tillbaka till Champoluc innan liftarna stängde och tänkte att vi skulle ta skidbussen tillbaka, men vi var i en helt annan dalgång. Det blev en mycket dyr hotellnatt istället, det var omöjligt att ta sig till Champoluc,så tänk på att inte bli för sen om du åker mellan byarna.
Champoluc var annars ett kanonställe(kan bero på att det snöade konstant i 3 dygn när vi var där). Nästan folktomt i backarna förrutom på helgen, då alla italienare åker dit. Där finns bara ett disco som bara har öppet fredag och lördag, så det är inget ställ att åka till om man vill festa varje kväll (det finns några pubar också) Eftersom det nästan är tomt i backarna på veckorna så tar det lång tid innan lössnön blir uppåkt.
Om du bara vill åka off-pist så åk till Alagna, vill du även åka lite pist ibland så välj Champoluc.

Alagna
Tips Alagna
jag var där vintern 96 och då var vi 20 st svenskar som säsongade där. Jag kan varmt rekomendera Alagna, bara om det är gott om snö. Vi hade flyt och fick ett par bra dump varje vecka under feb. FÖrdelen med Alagna är att det inte går åt några pengar för det finns INGET att göra när liftarna stängt. Men som sagt skaffa ett billigt boende och hoppas du får gott om snö, så är Alagna ett guld ställe. Här får du numret till bergsguiden Sergio Gabio. Han vet säkert någon du kan hyra av. Om du frågar efter hans fru så kan du lättare förstå vad de säger för hon är skotska. tel. 00939-0163-922888. Hör av dig hur det går.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp