Åldersgräns UCPA

• Trådstartare Trådstartare Andrewa
  • Start datum Start datum
A

Andrewa

Guest
Åldersgräns UCPA
På deras hemsida står det ju att man måste vara 18 år, men jag läste om någon här i forumet som bara hade varit 17 då han reste. Finns det då möjlighet att min kompis som är 17 får följa med? vad gäller egentligen?

Åldersgräns UCPA
Jag reste för några år sedan som 18åring tillsammans med två 17åriga polare, det var inget problem, efter att jag pratat med någon form av kundtjänst och de skickat en blankett som gav föräldrarnas medhåll.

Åldersgräns UCPA
skulle det skita sig kan du säkert boka genom franska UCPA. Trams med restriktioner på åldern låter som ett svenskt påhitt.

Åldersgräns UCPA
Det är 18-års gräns som gäller på UCPA. Om man inte har åldern inne har direktören på centret rätt att skicka hem dej, eller be dej hitta annat boende på orten. Detta beror på fransk lagstiftning och är abslout inte ett svenskt påhitt. Svenska kontoret skiter ibland i detta bara för att de vill sälja resor vilket leder till stora problem för dej som gäst på plats, den svenska platsguiden och den franska center-ledningen.
Du har ej rätt att åka med i grupperna p.g.a försäkringsfrågor och skidläraren kan bli av med sitt diplom. Att det står från 16 på den franska sidan beror på att det även finns andra franska center från 7 år och uppåt och ibland "juniorveckor" som i Val Thorens.
Gör inte dej själv, din kompis eller alla andra som blir involverade denna otjänst att boka om du inte är 18 år. Jag vet, för jag har varit med om detta och det är inget kul...

Åldersgräns UCPA
reste till franska serre åver nyår som 17åring, men jag fyllde 18 andra dan jag var där, mina päron var oxå mä och de är båda över 50. Den övre åldersgränsen låg nånstans runt 40 - 45, men det gick hur bra som helst ändå.

Åldersgräns UCPA
hm... fått för mig att det är ett svenskt påhitt -alltså tvärt emot vad Powdergirl säger.
Har liksom ett minne av att det för några år sedan fanns ett kryphål i UCPA-resorna som gick ut på att om du bokade din resa från t,ex Frankrike hos Franska UCPA var det inga problem att vara under 18 år.

Vet inte varför jag fått för mig det, kan vara fel men även FF är ju lite inne på samma banor!

Åldersgräns UCPA
Nej, detta är inget svenskt påhitt. Åldersgränsen för att åka på UCPA som "vuxen" är mellan 18-40. Detta står rätt tydligt på den franska hemsidan oxå.

Jag har jobbat för dem så jag vet rätt säkert att det är svenska Ucpa kontoret som inte alls bryr sej om detta med åldersgränser, vilket gör att alla som får ta problemet på plats blir rätt frusterade...

Åldersgräns UCPA
Jag fick det roliga beskedet om att de inte vågar låta mig och mina kompisar resa, som fyller 18 mindre än en månad före avfärd. De sa att de tyvärr inte kunde riskera att skicka ner oss eftersom det skulle skita sig BIGTIME om vi skadade oss, så JO åldersgränserna gäller.

Åldersgräns UCPA
Vet inte exakt vad reglerna säger. Men åkte med några polare till Val Thorens med UCPA när jag var 17. Alla utom en av oss var 17. När vi bokade resan sa de att vissa center tillät folk som fyller 18 samma år. Men väl nere i Val thorens var det nån på centret som sa att vi inte skulle skylta alltför mycket med att vi inte var 18.

Åldersgräns UCPA
Om man är under 18 år och reser utan vårdnadshavarna i Frankrike så måste man ha med sig en speciell blankett där föräldrarna intygar att de godkänner resan. Min kompis och jag blev nekade att hyra hotellrum i Paris pga han inte hade en sådan blankett och därmed reste "illegalt". Non! sa de "...och inget annat hotell kommer att ta emot er heller.". Efter ett tags diskuterande fick vi tillslut en adress till ett skumt, skabbigt hotell på någon bakgata långt utanför centrum som drevs av mindre nogräknanda algerierer.

I Frankrike har jag för mig att utlänningar är skyldiga att underätta den lokala polisstationen om man skall bo över och att det är därför i första hand hotellen/UCPA alltid kräver att få ditt pass, de skickar dessa uppgifterna till polisen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp