alkoholkonsumtionen i sverige

Ibell

Ny medlem
läs och begrunda...

Alkoholkosumtionen har med skrämmande fart skjutit i höjden de senaste 10 åren. Om dryckesvanorna fortsätter i den här takten kommer alkoholpsykoser att öka, fullbordade självmord och andra självdestruktiva handlingar bli mer vanliga. Vart är vi påväg?! Mellan 1996 och 2003 har alkoholkonsumtionen ökat med 29 procent och de senaste tio åren med 33 procent. Dryckestillfällena har ökat bland både kvinnor och män, och det dricks i allmänhet mer vid varje dryckestillfälle idag än för 10 år sedan. Bland männen mellan 15-27 år har antalet som vårdas för alkoholförgifting fördubblats och så gott som tredubblats bland kvinnorna i samma ålder. Alkoholkonsumtionen är som allra störst för både kvinnor och män i åldrarna 18-30. Att dricka sig rejält berusad blir mer och mer vanligt bland ungdomar, och även bland vuxna, då dricker man i genomsnitt motsvarande minst en halvflaska sprit, en helflaska vin, fyra burkar starköl eller sex burkar öl klass II vid samma tillfälle.

Senast ändrad:
hm...

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Mobiltelefonanvändandet har också ökat. Fetman likaså, folk blir fetare och fetare.

Senast ändrad:
Härligt!
Så skönt att läsa detta, visar att svensken inte är så hurtig ändå. Vi kanske äter nyttigt, eller nyttigare än många andra, men super gör vi så det står härliga till! Jag bor i Australien och jag kan meddela att även om de är törstiga här, så är det få som står pall för en riktig helkväll, särskilt när man börjar shotta...

Muppetstyle!

Levern är ond och måste straffas!

Senast ändrad:
Gotland;

Har upplevt det där också. En trodde att de kunde slänga i sej sprit med stil där nere. Menar dom gör ju sken av att va så jäävla macho. Men icke! Samma sak med amerikanska college studenter. Framåt morgonen sitter man där sjäv med en avslagen bud light i näven och undrar vart faan festen tog vägen.

Jibberisch;

Ja amerikaner är dumma i huvet. senast jag var där och introducerade Fernet för mina nyblivna vänner blev det kö till toaletten och diskhon på en gång. Dessutom får man "chasers", typ cola eller nåt om man beställer ett järn på krogen...

Jarle; Det är vi gotlänningar som dricker mest, om man ska tro statistiken, i själva verket är det turisterna som super. Alla gutar är absolutister, eller bränner eget.

Jibberisch sa:
hm...

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Mobiltelefonanvändandet har också ökat. Fetman likaså, folk blir fetare och fetare.
skriver just nu ett arbete om levandvanor och hälsa i sverige... absolut, fetma och övervikt blir allt vanligare....
men just det här me alkoholen gjorde mig riktigt upprörd... vad jag vill ha sagt? ja det är upp till dig att tolka...

Senast ändrad:
Tycker Ibell ska göra sig en användare på alkoholforum.nu eller hurssvenskenlever.se.

Hmm.. statistik.. läste härom veckan lite statistik i aftonbladet.. då vann dalsalnd iaf..

Ibell: Det är en svensk tradition att bli dyngrak... Fetma och övervikt oroar mig långt mycket mer än att vi dricker mycket, vilket vi alltid gjort... Problemet med sveriges alkoholkonsumtion idag tror jag beror mest på att vi börjar ta till oss mer "europeiska" vanor, dvs "ta en öl efter jobbet", men vi svenskar kan inte ta en eller två (möjligvis tre) öl utan det slutar i en våt vardagsdröm där man vaknar och inser att man fortfarande är full och ska jobba.

"...en svensk tradition att bli dyngrak.." sikken tradition sen...
visst jag moralpredikar i allra högsta grad här... men det är mer inställningen till alkohol och mentaliteten bland oss ungdomar i sverige som är skrämmande... även ute i europa där det är ännu värre...

Senast ändrad:
men va fan det där spelar väl fan ingen roll dte är bara att dricka och sluyta tänka på den där skiten hah..

Låt folk göra vad dem vill och släpp kommunismen, ner men systembolaget! Sverige är det enda land förutom kommunistdiktaturerna som har monopol på varor. I alla andra länder som är demorkratier på riktigt skulle ett monopol på en vara slås ned med en sådan kraft att regeringen skulle störtats! Hoppar det blir bättre nu med borgerlighetern så sverige äntligen kan släppa all röd jävla vänsterskit som genomsyrar vårt samhälle!

först om det inte var monopol på spriten skulle svenskarna supa ihäl sig....fast nu fungerar ju inte monopolet eftersom vi fått eu och shengen jiipiii, det sjuka är att ändå ökar försäljningen på systemet det bevisar hur sjukt mycket mer vi dricker.
historien har ju som vanligt inte lärt oss... vi har vart nära 2-3 gånger och supit sönder hela sverige och trenden går vidare, ska bli nice och få uppleva framtiden.

och att de dricker mest i Dalsland!!! underligt. om någon har vart där mer än mig skulle ni förstå varför det dricker mest där... Ångest framkallande ställe...

Skantz sa:
först om det inte var monopol på spriten skulle svenskarna supa ihäl sig....fast nu fungerar ju inte monopolet eftersom vi fått eu och shengen jiipiii, det sjuka är att ändå ökar försäljningen på systemet det bevisar hur sjukt mycket mer vi dricker.
historien har ju som vanligt inte lärt oss... vi har vart nära 2-3 gånger och supit sönder hela sverige och trenden går vidare, ska bli nice och få uppleva framtiden.

och att de dricker mest i Dalsland!!! underligt. om någon har vart där mer än mig skulle ni förstå varför det dricker mest där... Ångest framkallande ställe...
Jaaaa monopol är svinbra! Om apoteket tvingades släppa sitt, skulle folk äta ihjäl på Ipren då? Jag älskar den där Staten-bestämmer-för-folket-vet-inte-vad-som-är-bäst-för-dem mentaliteten...AVGÅ!

det tror jag inte... men det är möjligvis om du jibberisch är den ända som lyckas med det....n hör av dig kan jag göra en film när du äter ihäl dig på ipren. du får 10% fårn avkastningen av filmen

ungdomen idag är inte så bildade..
Nej! Kräftor Kräva Dessa Drycker! Du måste avstå från kräftor om du röstar nej.
så löd Albert Engströms berömda valaffisch från folkomröstningen om att förbjuda alholdrycker i sverige från 1922.

Det väl ändå i slutändan upp till var och en om man vill supa ner sig eller inte. Vem kan säga emot att sitta en kväll med polare och supa och bara sjukt najs är fel. Det är väl ännu roligare om man gör det ofta=)

Slopa monopolet.

Kroppen lär säga till när den behöver lite vila och då låter man den vila en vecka eller nåt.

Ha en trevligt helg (Sup nu inte för mycket)

Skål

Peter

Skantz sa:
ungdomen idag är inte så bildade..
Nej! Kräftor Kräva Dessa Drycker! Du måste avstå från kräftor om du röstar nej.
så löd Albert Engströms berömda valaffisch från folkomröstningen om att förbjuda alholdrycker i sverige från 1922.
Men om vi nu är så obildade så vems är isåfall felet? Tanken kan ju knappast ha varit att vi skulle utbilda oss själva utan det ansvaret torde legat på föregående generation. Då kan man ju fråga om de var så bildade som inte ens kunde utbilda outbildade vilket i sig då skulle leva till att den så kallade bildade generationen de facto var outbildad? För övrigt så tror jag inte att man kan lösa en attitydsfråga med förbud.

so what? samhället ändras. det mesta dåligt har ökat, men antagligen det mesta bra också. chilla för fan, livet är en fest !

De senaste åren har svenskarnas stavningskunskaper kraftigt försämrats, enkla ord som "skrämmande" och "takten" felstavas ofta i dessa dagar av grammatisk degeneration.

Samhället faller sönder för att tas om hand om kommunistiskt styre följt av ökad konsumtion igen. Det går i cykler :P
Men man kan iaf uttrycka det som om vi cyklar är i en brand nedförsbacka nu och kommer närmare och närmare den stora betongmuren som väntar i slutet av backen...

livet e en fest
håll me om det folk och fä
och om livet e pest
fyllan värmer bäst

Senast ändrad:
haha en halv flarra sprit blir man ju lagom dragen på!
nej men jag har dragit i mig 6 öl klass två nu mår toppen! :D

sprit och öl är det enda som gör att jag klarar mig till den första snön :)
jag tycker svenskar super för lite !!
det är väl det enda man kan göra när det inte finns snö?

ännu en fredag har gått och snart kommer första snön:)
ont i huvet som vanligt men thats life
<3 ski 4 life

Tillbaka
Topp