All mountain och telemark

albin_h

Ny medlem
Hejsan!

Nu är det så att jag åkte sönder mitt första par tele skidor som jag köpte på begagnade på blocket för ett år sedan.

Dessa var väldigt långa och smala och visade sig vara extremt svåråkta på allt annat än nypistat underlag. När jag nu behöver fixa nya skidor tänkte jag mig några av ”all mountain” modell, framförallt då de flesta av mina polare använder sådana, dock ej med tele-bindning. Åker främst pist men skulle även vilja ha möjligheten att gå på någon topptur.

Är det bara att köpa ett par godtyckliga all-mountain skidor, dra dit telebindningar (kanske också risers m. hälhöjarfunktion) o tuta och köra?
Eller finns det några särskilda punkter man bör vara uppmärksam på när man köper all-mountainskidor för telemarks-bruk?

//Albin

norly

Aktiv medlem
Köp inget med typ balsa /superlättvikt kärna, dvs topptursskidor för alpenister. Risken är att man drar ur bindningen.
annars är det bara att tuta och köra. Jag kör lite kortare Line Sir Francis Bacon sen flera år. Funkar toppen. Snabb, lekfull, lätt och go skida. Funkar bra för lite jibbande i pisten, snabba svängar och offpist.. Typ 104 i midja, det är mitt max för att dom skall va kul. Nån 1-2 centimeter fram monterad binindgar om jag minns rätt.

Är 184cm långa, och jag är typ 198 cm lång. Så typ till näsan tycker jag är en bra längd på telisar.

Men det finns nog oändligt många olika skidor att välja på.

Kör du NTN kanske du borde ha nått med metallplatta i för att inte bindningarna skall slitas ur.

Du kan ju kolla vad telemarkbutiker säljer:

albin_h

Ny medlem
Vilket utvecklat svar, tack! Är 197cm lång så kul att höra vilken längd du valt. Bara att fortsätta kika då! :)

Topp