All mountain - Olika besked olika butik

• Trådstartare Trådstartare sparksykkel
  • Start datum Start datum
S

sparksykkel

Guest
Halloj, hoppas på lite orientering av de man litar mest på!

Jag har sökt och försökt sammanställa de olika trådarna men blir ändå inte riktigt klok ut efter vad jag vill veta, det som är mest förvirrande är när man går till de olika skidbutikerna och svaren man får varierar grovt och känslan att personalen vill sälja upp är väldigt påtaglig.

173cm 76kg, över medel åkning.

Testade nyligen Armada TST 183 i Engelberg och tyckte de var en riktig härlig skida både utanför i 20-40cm lössnö och i pisten gick de som tåget men har nu också fått upp ögonen för Rocker2 108 182.

Har ett par pist/park skidor som skall brukas där men söker ett par all mountain skidor som är roliga/lekfulla i lössnö/puder och utanför pist.
Köpte nyligen ett par Tour F12 som jag skall slänga på ett par sådana lagg för att kunna ha möjlighet att gå någon tur ibland, inte största prio.
De skall brukas till 1-3 alpresor / år och annars i nordiska fjäll, så önskan är att de är lekfulla utanför men att de också inte är så oroliga i pist eftersom det blir några spontanturer till närliggande anläggningar sverige/norge.

Är Rocker2 så oroliga i pist som vissa säger?

Vilka andra lagg rekommenderas som har liknande typ av uppbyggnad, 100+ midja, twintip, rocker fram och någorlunda positiv camber?

Finns väl rätt många men om du gillade TST så varför inte köpa dom? Annars testa rocker 2, bacon, gunsmoke, pb&j mfl, finns ju hur många som helst. Har du inte möjlighet att testa fler skidor innan köp så ta TST som du vet att du gillar, den är väl dessutom en rätt lätt skida, bra vid turande.

klämt en del på salo q-105. verkar vara en väldigt trevlig skida som är lika rocker2 108 men utan tail rocker och styvare flex. annars kör på tst om du gillade den

Har själv kollat på TST, rocker2 108 och SFB, men Rocker2 108 och SFB har väl montering närmre mitten (tror recommended på R2an är -3 och på SFB Erics choice är -2) medan TST har en mer traditionell skärning?
Stämmer det?

Ska själv köpa rocker 2 108. Testade den uppe i Lindvallen på skidtestarhelgen och måste säga att jag var sjukt imponerad av hur stabila dem var i pisten. Så länge man står mitt på skidan och inte lutar sig jätte mycket bakåt så skär dem i pisten riktigt bra. Med tanke på att dem har rocker både fram och bak blir dem väldigt lekfulla och funkar sjukt bra i pudret. Testade också Lines Sir Francis Bacon och det är typ samma känsla från skidorna. Kanske var Linen ännu mera lekfulla men ingen stor skillnad. 108:an är definitiv en bra skida för hela berget. Antingen kör du på 182 cm eller 190 cm. Skillnaden är att 190 är lite mera stabila och lättare att hantera i hög fart i pist medans 182 är mer lekfulla. Det är bara att välja vad man vill ha.

Snödjup

Tillbaka
Topp