All mountain RTM vs Deacon

Andreas___

Medlem
hej! är ute efter nya skidor efter en prov tur förra året på RTM 84 en dag i vemdalen förra säsongen och vart frälst. bestämde mig att de skulle jag ha tills i år men nu har ju den "utgått" prova Nya deacon 84 i romme igår och gilla inte den alls på samma vis. prova bägge skidorna i 182 längd tror jag. minnet sviktar, deacon var 182 iallfall.
Är 181-182 lång och ligger runt 90 stadiga kg. åkt i minst 13år och tycker väl att jag åker bra tar mig ner överallt utan problem åker rätt mycket på en säsong. mest pist och hela dagar från morgon manchester till eftermiddags strösocker

har ni nå ideer eller tips?

även kika på deacon 80. ej provåkt heller.

tack på förhand

Har inte åkt den men Deacon 84 är av vad jag förstått en riktigt krallig skida som vill åka snabbt och aggressivt på kant hela tiden. Utgående RTM lite snällare och mer allround.
Nya av samma typ Fischer RC One 86 och Salomon Bold, fast lite snällare än Deacon 84.

Har inte åkt den men Deacon 84 är av vad jag förstått en riktigt krallig skida som vill åka snabbt och aggressivt på kant hela tiden. Utgående RTM lite snällare och mer allround.
Nya av samma typ Fischer RC One 86 och Salomon Bold, fast lite snällare än Deacon 84.
okey! är nog så att de blev för hård för mig, var som du säger tvungen och trycka på konstant för att få fast den i backen.

men om jag förstått de rätt så är så är deacon 80 mjukare och mer lik RTM84 ska försöka hitta på ett par så jag får provåka dem.
Ingen som kört på alla 3 modellerna och har Fakta i fallet.

Jag har kört dem, och har rätt bra koll på dem.

Som du säger är Deacon84 en skida som är bra mycket kralligare än RTM84, de påminner mer om RTM86 då de båda innehåller titanal istället för "stål" som metall i skidorna. De är inte speciellt kvicka utan mer storslalom känsla i dem.

Deacon80 är då som sagt mer lik RTM84, skulle vilja säga att de är lite mer svängiga än 84orna, på ett positivt sätt.
Hade en av mina bästa skiddagar på länge när jag testade dem för första gången förra året, det var mitten på Mars, och de funkade perfekt i nypistad morgonmanchester, och på slutet utav dagen så lekte man med pucklarna, antingen åkte man rätt igenom dem eller så svängde man runt dem.

Jag fick Deacon84 skidorna ganska sent förra året, och första gången jag testade dem, så kände jag lite som dig, jag tyckte de var alldeles för hårda, hade kört en annan skida på förmiddagen, så var lite sliten, och hittade inte rätt.
Testade dem igen några dagar senare i nästan folktom backe, där man kunde köra på och då förstod jag dem, som sagt, de kräver mer fart och kraft.

Så försök testa ett par Deacon80 och se vad du tycker.
Längdmässigt så kör jag på 177cm i båda, tycker de är så stabila att jag inte behöver längre

För att göra det lite extra svårt för dig, så kastar jag in en till skida att kolla in
Kendo88
Den är otroligt allsidig och bra, inte lika kvicksvängd som Deacon80 och inte lika kralliga som Deacon84.

Jag har kört dem, och har rätt bra koll på dem.

Som du säger är Deacon84 en skida som är bra mycket kralligare än RTM84, de påminner mer om RTM86 då de båda innehåller titanal istället för "stål" som metall i skidorna. De är inte speciellt kvicka utan mer storslalom känsla i dem.

Deacon80 är då som sagt mer lik RTM84, skulle vilja säga att de är lite mer svängiga än 84orna, på ett positivt sätt.
Hade en av mina bästa skiddagar på länge när jag testade dem för första gången förra året, det var mitten på Mars, och de funkade perfekt i nypistad morgonmanchester, och på slutet utav dagen så lekte man med pucklarna, antingen åkte man rätt igenom dem eller så svängde man runt dem.

Jag fick Deacon84 skidorna ganska sent förra året, och första gången jag testade dem, så kände jag lite som dig, jag tyckte de var alldeles för hårda, hade kört en annan skida på förmiddagen, så var lite sliten, och hittade inte rätt.
Testade dem igen några dagar senare i nästan folktom backe, där man kunde köra på och då förstod jag dem, som sagt, de kräver mer fart och kraft.

Så försök testa ett par Deacon80 och se vad du tycker.
Längdmässigt så kör jag på 177cm i båda, tycker de är så stabila att jag inte behöver längre

För att göra det lite extra svårt för dig, så kastar jag in en till skida att kolla in
Kendo88
Den är otroligt allsidig och bra, inte lika kvicksvängd som Deacon80 och inte lika kralliga som Deacon84.
kanon tack för att du tog dig tid och skriva, men som de verkar är nog deacon 80 den skidan jag ska satsa på, ska försöka få tag på ett par och testa innan jag slår till.

tack och bock

Skulle säga att Deacon 80 blir mer lik Rtm84. En snällare och mer förlåtande konstruktion som fortfarande ger grym prestanda i pisten. Det i kombination med deras nya teknik 3d radius gör att du får en väldigt rolig och varierad skida som både går bra på kort och lång sväng. Kan starkt rekommendera den, vill man ha samma variation men ha lite mer power i skidan går man på Deacon 84

Tillbaka
Topp