Völkl, Deacon 80 vs 84 vs v-werks?

Dea944t

Medlem
Började åka igen för 6-7 år sedan, i princip bara pist, efter ett drygt 15-årigt uppehåll. Har hittills hyrt och testat mig igenom lite olika skidtyper, från rena pistskidor till all-mountain som Kore 93. Roligast har "cross-over" typen, ex RTM från Völkl varit.

Nu har det nu blivit dags att köpa och har lite svårt att hittar rätt i Völkl's Deacon serie.
Är 184cm/87kg och ligger nog i undre intervallet av avancerad åkare.

Deacon 80 - för mjuka för min vikt?

Deacon 84 - lite osäker på om jag har rätta styrkan för att utnyttja dom rätt, steget från 80 verkar vara ganska stort

Deacon V-werks - har jag förstått rätt att dessa är lite snällare är 84orna, isåfall skulle dom kunna vara rätt

Prisskillnaden spelar ingen roll, utslaget på 4-5 år försvinner den i alla andra kostnader för skidresorna...

Ja du verkar iofs redan ha viss koll på alternativen!

Tror inte Deacon80 (som är de enda av dessa som jag testat) är för mjuka oavsett någons kroppsvikt och absolut inte för din vikt. Jag har precis dina mått plus 2 cm längd, ungefär samma bakgrund, åker på Deacon 80 i 182 cm. De är jättebra men ibland funderar jag på om 177 skulle ha varit bättre för mig, kanske lättare att hantera i lägre farter.
Tror inte att du kommer att "ångra att jag inte valde 84:an". Det gör inte jag. Även D80 kräver en viss entusiasm för att bli riktigt glada!

Har läst att de dyrare Deacon V-Werks liksom kombinerar det bästa och har en stor "sweetspot" dvs lättåkta och mkt kompetenta samtidigt. Dock frågetecken om det är värt priset ändå, om alternativet är D80/D84 som båda är riktiga premiumskidor. Hade nog inte lagt ut så mycket utan att provåka.

Men om inte priset spelar roll så kanske fundera på Stöckli Laser AX, brukar nämnas i dessa sammanhang. Har dock inte testat dem heller.

Jag rekommenderar som alltid att försöka testa innan köp
Men
Om jag skall rekommendera någon utav de ovanstående så blir det Deacon 80
Jag har tillgång till alla völkls modeller och skulle nog nog säga att deacon 80 är den modell jag åker mest på
Jag bor i Åre och åker rätt mycket skidor, väger nog tresiffrigt med, så näe, de kommer inte vara för klena.
Så du kan utan problem gå ner ett hack i längd om du vill ha en kvickare skida…

Samma åsikt som de två innan, Deacon 80 alla dagar i veckan. De bästa skidor jag haft och det har passerat några par under åren.
Mina skidkompisar sade att jag aldrig åkt så bra som de två senaste säsongerna.
Har även ett par Stöckli SX men gillar Deacon mer. Hade Völkl RTM 86 innan.

Säker på att båda Deacon-modellerna är bra val men har faktiskt inte testat dem. Körde dock ca 50 skiddagar på den sista årsmodellen av RTM84 (föregångaren). Var grymt nöjd och tänkte att jag inte skulle byta skidor på några år tills jag testade Deacon 84 V-Werks i mars och köpte ett par direkt. Helt såld åk 1! Jämförde med bl.a. Stöckli SR88 och i pist är V-Werks bättre i min smak. Hursomhelst så är rådet precis som zerode's & fredw's att försöka hitta en möjlighet att testa innan köp. Lycka till.

Tack för all feedback!

Låter som 80orna är rätt. Har hittat lite fler tester och som ni säger är det tveksamt om V-werks är värda de extra tusenlapparna... och ännu mera tveksamt om jag kommer kunna utnyttja den skillnaden 😁

Snödjup

Tillbaka
Topp