Köpråd t.ex Völkl Deacon 80 vs 79

• Trådstartare Trådstartare Taz
  • Start datum Start datum

Taz

Medlem
Hej!
Lite nybörjare på detta eller inte haft intresset, men det börjar vara dags att köpa nya skidor och strävar efter att finna några bättre och mer utmanande skidor än den jag har.
Läst här en del och tycker det verkar som Deacon 80 är bra, för det som jag skulle behöva de till.
Men vet någon skillnaden på dessa modeller 80 vs 79, hur de presterar i pisten?

Söker ett par som är stabila oavsett före, isigt, lösåkt osv. Befinner mig oftast i pisten, 90% av tiden.

Har ett par K2 ikonic 80 som jag upplever tappa greppet, samt mjuka vid högre fart. Absolut ska kolla över kanterna.

/T

Min lokala butik hade Deacon 80 samt Kendo 88 inne.
Dock hade de "bara" Deacon 80 i 177cm och Kendo 88 i 170cm & 177cm.
Jag är 175cm och är "bara" medelgod åkare.
Skulle ni säga att Deacon skidorna är för långa?

Ja de är nog för långa om du är ”bara medelåkare”. Såvida du inte väger minst 105 kg. Deacon80 kräver viss fart/vikt/teknik för att fungera bra.
Återkommer om Deacon80, litet trött nu och ska köra 115 mil imorgon..,

Tack för snabbt svar.
Lycka till med körningen 115mil är en bra bit och tar sin stund, bra att vara pigg. Jag tyckte att 60mil till Åre i veckan var tillräckligt långt i vinterföre.
Nej väger "bara" cirka 80pannor och förstår att 177cm är en anings för långa, men de verkar vara grymma skidor enligt vad jag har läst mig till.
Får fundera om Kendo kan vara ett alternativ för mig att börja med som nya skidor.

Min lokala butik hade Deacon 80 samt Kendo 88 inne.
Dock hade de "bara" Deacon 80 i 177cm och Kendo 88 i 170cm & 177cm.
Jag är 175cm och är "bara" medelgod åkare.
Skulle ni säga att Deacon skidorna är för långa?
Jag har ett par Ikonic 80 som jag har åkt en del på, och om du är medelgod åkare som du skriver, så är det alldeles utmärkta skidor. Med reservation för att du väger väldigt mycket?

Du skriver att du kanske borde se över kanterna, har du aldrig slipat dem?

Jag har ett par Ikonic 80 som jag har åkt en del på, och om du är medelgod åkare som du skriver, så är det alldeles utmärkta skidor. Med reservation för att du väger väldigt mycket?

Du skriver att du kanske borde se över kanterna, har du aldrig slipat dem?

Jo jag har slipat dem, förra säsongen. Det blev såklart skillnad mot innan men tycker att det släpper i isiga backar.

Jag var tvungen att kolla jag har inte Ikonic tydligen, lite pinsamt, det är K2 Rictor

Senast ändrad:
Hur mycket väger du?
Ikonic 80 är inte skidor med supergrepp men de är väldigt lättåkta generellt för medelgoda åkare.
Jag var tvungen att kolla jag har inte Ikonic tydligen, lite pinsamt, det är är K2 Rictor 80 xti från 2016/17

Jag väger ca:80kg

Senast ändrad:
För att svara på din fråga angående Deacon 79 vs 80 så har 80 tajtare svängradie dvs kan göra kvickare svängar. Båda verkar vara förstärkta med glasfiber istället för titanal. Jag har ett par Deacon 80 och tycker det är en superkul skida som nog passar väldigt många.

I övrigt vet jag inte riktigt, är Deacon 79 en mer nybörjarbetonad modell?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp