Köpråd: Deacon 80 vs Fischer RC One GT 78

Henki

Medlem
Hej!

Jag ska investera i ett par skidor som klarar alla förhållanden inom pist (is, uppkört, slask). Har förstått att Deacon 80 verkar vara det främsta valet i denna kategori. Förra våren hyrde jag ett par Fischer RC One 78 GT som jag upplevde som otroligt roliga att åka på. Fick till bra carvingsvängar även i mindre branta blåa backar med dessa och tyckte de var lättåkta. Givet att båda skidorna kostar lika mycket, är det något av alternativen som är bättre än det andra? Gör jag rätt som jämför dessa? Efter att ha läst massa tester lutar det åt Deacon 80 på grund av mångsidighet och popularitet, men dessa har jag alltså inte åkt på.

Om mig: vikt 80 kg, längd 180 cm, småbarnspappa med några år av pistade lättåkta backar framför mig. Vill tro att jag är medelavancerad åkare som ”åker alla backar” men är ingen expert rent tekniskt.

//Henki

Jag provåkte bl.a dessa två skidor under en och samma dag, alltså under samma förhållanden. Jag föll direkt för Deacon 80 och köpte den samma dag. Fischerskidan gav mig inga känslosvall öht. Deacon 80 är väl en tyngre skida också, vilket jag också är. Väger 86 kg / 183 cm. Köpte 177 cm-skidan.

Tycker du ska provåka innan du köper. Kan hända att du tycker den är för tung. Skistar har/hade den som testskida i bl.a Vemdalen.

Helnöjd med mina Deacon 80, hade ett par Stöckli Laser SX förra säsongen med blev aldrig riktigt överens med dem.
Så detta år står det ett par Dynastar Speed Omeglas i boden.
IMG_4660.jpeg

Senast ändrad:
Hej igen!

Okej, det blev ett impulsköp av Deacon 80 efter era inspel. Blev 172 cm-skidan som kanske, nu när jag är efterklok, är i kortaste laget Å andra sidan tror jag Fischerskidan jag testade var 173 cm. Vad tror ni?

Grattis till ett bra köp, du kommer få riktigt kul på dem, lovar

Tror inte 172cm kommer bli för kort för dig, utan den kommer bli kvickare och roligare när du går ner lite i längd. Skidan är tillräckligt stabil för att palla rejält med fart, vilket gör att du kommer både kunna svänga i låg eller hög hastighet med dem, vilket gör dem till riktigt roliga allround skidor.

Hej igen!

Okej, det blev ett impulsköp av Deacon 80 efter era inspel. Blev 172 cm-skidan som kanske, nu när jag är efterklok, är i kortaste laget Å andra sidan tror jag Fischerskidan jag testade var 173 cm. Vad tror ni?
Jag tror säkert 172:an kan funka för dig. En kortare skida trasslar inte in sig i barnen lika lätt.

Gör det inte det finns det antagligen någon som vill byta storlek, Deacon 80 är en storsäljare 🙂

Lånar tråden då jag också har samma fråga och önskemål om pistegenskaper/plogning bakom kids, men där jag har 95 kg på mina 179 cm. Är det 172 cm eller 177 cm jag borde satsa på?

Det är många aspekter som man kan ta i anspråk till när det kommer till att välja längd på skidor, men om vi ska ta Deacon80 som är en stabil med bra isgrepp och tål fart bra, men ändå är relativt lättåkt, så skulle jag som är 175cm och typ 100kg välja en 177cm skida när jag typ är i Åre eller liknande backar, medans om jag skulle köra mer i Sälen eller Järvsö där det är lite kortare backar och inte lika brant, så skulle jag utan tvekan köra 172cm skidan. Men jag skulle inte ha tråkigt med en 177skida i Järvsö eller en 172skida i Åre, båda funkar bra.

Jag är emot att rekommendera saker här då jag inte har en endaste aning om vem det är man rekommenderar till. Allt blir bara en gissning och spekulation.
Men om jag personligen skulle välja en skida för att åka med barn ett par dagar-veckor/år i Sverige så skulle jag nog satsa på 172cm
Den är riktigt rolig även i låga hastigheter vilket inte alla "bra" skidor är, oftast behöver man lite fart för att de ska vakna till liv, men den är ändå så pass stabil att om man får lite utrymme att köra på utan problem kan ge järnet på dem.

Personligen kör jag dock mycket på 177cm längd, den passar min åkning bra
Jag åker sällan med barn dock...

Det är många aspekter som man kan ta i anspråk till när det kommer till att välja längd på skidor, men om vi ska ta Deacon80 som är en stabil med bra isgrepp och tål fart bra, men ändå är relativt lättåkt, så skulle jag som är 175cm och typ 100kg välja en 177cm skida när jag typ är i Åre eller liknande backar, medans om jag skulle köra mer i Sälen eller Järvsö där det är lite kortare backar och inte lika brant, så skulle jag utan tvekan köra 172cm skidan. Men jag skulle inte ha tråkigt med en 177skida i Järvsö eller en 172skida i Åre, båda funkar bra.

Jag är emot att rekommendera saker här då jag inte har en endaste aning om vem det är man rekommenderar till. Allt blir bara en gissning och spekulation.
Men om jag personligen skulle välja en skida för att åka med barn ett par dagar-veckor/år i Sverige så skulle jag nog satsa på 172cm
Den är riktigt rolig även i låga hastigheter vilket inte alla "bra" skidor är, oftast behöver man lite fart för att de ska vakna till liv, men den är ändå så pass stabil att om man får lite utrymme att köra på utan problem kan ge järnet på dem.

Personligen kör jag dock mycket på 177cm längd, den passar min åkning bra
Jag åker sällan med barn dock...
Tack! Självfallet förstår jag att det är svårt att ge specifik rekommendation på ett forum men uppskattar ditt detaljerade svar :-) Som referens borde jag nämnt att jag har ett par gamla Line Prophet 90 179 cm som "go to"-skidor i Sverige och BC Atris 184 cm vid åkning i Alperna/lössnö. Söker dock något som ger möjlighet till tightare svängar i pist och ffa bättre isgrepp.

Lånar tråden lite.

Jag har idag Fischer Ranger 94 FR som smalaste skida och även om jag älskar den så är den lite för bred där jag åker mest: pist med småbarn.

Jag provåkte Völkl Deacon 80 och Fischer RC One 78 GT förra året och när jag inte alls föll för Fischern (tråkiga och sega) så tycker jag Völkln både var lätt att få in i sväng och klarade av ett bra tryck.

Dock så undrar jag om ni har förslag på andra skidor som liknar Deacon 80 i karaktär, vill gärna jämföra innan jag slår till. Kanske något smalare kan vara relevant, men inte bredare. Något ”snällare” är också okej, de behöver inte vara styvare/tyngre.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Okej, nu har jag kört med skidorna (Deacon 80) en vecka och är helnöjd! Tycker längden på 172 cm funkade fint för mig på 180 cm och ca 80 kg i Sälenbackarna. Precis som Zerode skrev är nog den längden bra för kortare och inte så branta backar. Kul även i låga hastigheter! Rekommenderar Deacon 80 framför Fischer 78 GT.

//Henki

Okej, nu har jag kört med skidorna (Deacon 80) en vecka och är helnöjd! Tycker längden på 172 cm funkade fint för mig på 180 cm och ca 80 kg i Sälenbackarna. Precis som Zerode skrev är nog den längden bra för kortare och inte så branta backar. Kul även i låga hastigheter! Rekommenderar Deacon 80 framför Fischer 78 GT.

//Henki
Vad tycker du skiljer dem åt?

Tillbaka
Topp