All mountain skidor

Lundberg92

Medlem
All mountain skidor
Hej jag har nu bestämt mig för att köpa mina fösta skidor. Och jag har kommit fram till att jag vill ha ett par all mountain skidor. Jag skulle säga att jag åker ca 75% pist resten åker jag offpist.
Dom skidorna jag har tittat på är 4FRNT MSP och Head kore 93 men även Extrem Project 100.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Dom jag för tillfället är mest intresserad av är 4FRNT MSP skidan.
Jag är 191cm och jag funderar på att beställa ett par 187cm långa skidor, eller borde jag försöka köra på längre skidor? Eller har ni några andra förslag på ett par andra all mountain skidor förutom dom jag angivit ovan?
Vart brukar ni köpa era skidor, jag bor i Stockholm och där har jag förstått att Alpingaraget är en av dom bättre skidbutikerna i Stockholm jag ska köpa nya pjäxor där. Dessvärre har inte dom alla märken så som 4FRNT.

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
All mountain skidor
Bra om du talar om vilka egenskaper du söker hos skidorna mer än 75% pist och resten offpist.
Hur gillar du att åka och hur duktig är du?
Även var du har tänkt åka?
Då kommer du förhoppningsvis få fler och bättre svar.

Skidor finns massor av ställen att köpa från, t.ex:
Sport-bittl.com
Sport-conrad.com
Glisshop.co.uk
Absolutesnow.co.uk
Snowleader.com
Snowinn.com
Ekosport.eu
Blue-tomato.com
skibartlett.com
freezeproshop.com
m.fl

Pjäxor är ju bäst att köpa på hemmaplan.

Senast ändrad:
All mountain skidor
RWD sa:
Bra om du talar om vilka egenskaper du söker hos skidorna mer än 75% pist och resten offpist.
Hur gillar du att åka och hur duktig är du?
Även var du har tänkt åka?
Då kommer du förhoppningsvis få fler och bättre svar.

Skidor finns massor av ställen att köpa från, t.ex:
Sport-bittl.com
Sport-conrad.com
Glisshop.co.uk
Absolutesnow.co.uk
Snowleader.com
Snowinn.com
Ekosport.eu
Blue-tomato.com
skibartlett.com
freezeproshop.com
m.fl

Pjäxor är ju bäst att köpa på hemmaplan.
Tack för svar.

Jag gillar att ligga på och åka med fart. Men kan även uppskatta och kommer ha dagar som jag spenderar med sambon i backen under ”lungnare” förhållanden.
Att uppskatta sin egna förmåga att åka är inte alltid det lättaste. Men har åkt skidor till och från dom senare 15åren och skulle klassa mig som en god åkare.

Mestadels av tiden kommer spendera i dom svenska fjällen och i förstahand i Åre. Men kommer nog bli åtminstone en weekend eller två i sälen området. Men kommer även att klämma in några dagar i exempelvis Romme, då det är den bästa åkningen man kan få om man är bosatt i Stockholm. Vi kommer även åka skidor utomlands nästa år är planen. Antingen USA eller alperna ?

Jag ska kolla in sidorna du länkade tack för info ?

Senast ändrad:
All mountain skidor
jag kan egentligen inte tillföra ett skit mer än att jag har ungefär samma profil som dig och tittade på likande skidor, hade ganska länge siktet inställt på 4FRNT Devestator tills jag fick för mig att Dynastar X106 var min grej.. Väl i butik så landade jag på ett par helt andra skidor, ett par Faction Dictator 3.0 (Pablo Escobar).. Jag kör som du, 75/25, fast jag har med andra skidor n är jag kör med barnen och hustrun, mina diktator är till för att köra allt vad tyglarna håller :-) jag är långt från ett tekniskt underverk men jag är urstark och djävulskt uthållig så butiken och jag tror på en kärleksaffär med Pablo.. jag vet inte om det stämmer överens med dig..

All mountain skidor
Hur lång du är är helt oväsentligt, viktigare vad du väger. Längre skidor är styvare och stabilare. Jag själv är 192 cm och väger närmare 100kg med utrustning på. Köper därför dom längsta skidorna i kategorin. Mina nuvarande favoritskidor är K2 Pinnacle 105 191cm. Funkar skitbra i pist och även utanför.

/GC

Senast ändrad:
All mountain skidor
” ... och kommer ha dagar som jag spenderar med sambon i baken under lungbare förhållanden. ”

Hmm, är du på rätt forum nu?

Senast ändrad:
All mountain skidor
Har du testat nån av skidorna?

Jag har endast testat Project 100 av dessa (eller om det var 110) för 2-3 år sen.
Testade då även Line SD 95 och BC Atris.
Gillade då mest Line skidan då den kändes mest lekfull och lättare att varier svängen samt bra tryck/skjuss ut ur svängen. Köpte sen ett par SD110. Även Atris var bra med något mer bett och passade för lite större svängar. Har köpt dessa inför denna säsong. Tyckte Extreme Project var lite tråkig och lite väl dämpad för min smak.
Men det var lite dåligt glid/ valla på det exemplaret jag testade och inte direkt nyslipade kanter så det kan ha bidragit till den lite negativare känslan jag fick av dem.

Ett annat alternativ kan vara Line Supernatural som har fått bra omdömen i bl a åka skidors tester. Den är åckså lite mer dämpad med lite metall i konstruktionen om du tror stt det är den typen av skida du gillar.
Bäst är så klart att testa de skidor du är intresserad av innan köp.

90-100 är nog lagom bredd annars.

Lundberg92 sa:
Dom skidorna jag har tittat på är 4FRNT MSP och Head kore 93 men även Extrem Project 100.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Dom jag för tillfället är mest intresserad av är 4FRNT MSP skidan.

Senast ändrad:
All mountain skidor
FJS9091 sa:
jag kan egentligen inte tillföra ett skit mer än att jag har ungefär samma profil som dig och tittade på likande skidor, hade ganska länge siktet inställt på 4FRNT Devestator tills jag fick för mig att Dynastar X106 var min grej.. Väl i butik så landade jag på ett par helt andra skidor, ett par Faction Dictator 3.0 (Pablo Escobar).. Jag kör som du, 75/25, fast jag har med andra skidor n är jag kör med barnen och hustrun, mina diktator är till för att köra allt vad tyglarna håller :-) jag är långt från ett tekniskt underverk men jag är urstark och djävulskt uthållig så butiken och jag tror på en kärleksaffär med Pablo.. jag vet inte om det stämmer överens med dig..
Okej tack för info ska kika in dom skidorna :) Vart hittade du dom i en fysisk butik eller köpte du dom på internett? :)

All mountain skidor
RWD sa:
Har du testat nån av skidorna?

Jag har endast testat Project 100 av dessa (eller om det var 110) för 2-3 pr sen.
Testade då även Line SD 95 och BC Atris.
Gillade då mest Line skidan då den kändes mest lekfull och lättare att varier svängen samt bra tryck/skjuss ut ur svängen. Köpte sen ett par SD110. Även Atris var bra med något mer bett och passade för lite större svängar. Har köpt dessa inför denna säsong. Tyckte Extreme Project var lite tråkig och lite väl dämpad för min smak.
Men det var lite dåligt glid/ valla på det exemplaret jag testade och inte direkt nyslipade kanter så det kan ha bidragit till den lite negativare känslan jag fick av dem.

Ett annat alternativ kan vara Line Supernatural som har fått bra omdömen i bl a åka skidors tester. Den är åckså lite mer dämpad med lite metall i konstruktionen om du tror stt det är den typen av skida du gillar.
Bäst är så klart att testa de skidor du är intresserad av innan köp.

90-100 är nog lagom bredd annars.

Lundberg92 sa:
Jag var i Åre för en vecka sen och prövade Project 90 men var inte överdrivet imponerad av dom, pisterna var kraftigt uppkörda när vi var där och jag upplevde att dom kändes relativt döda på foten och isgreppet var inte det bästa (det kanske hade med vallningen/kantslipning att göra) Men överlag så kändes dom inte så förtroende ingivande som jag hade hoppats. Men dom var 90 serien och 100 serien kanske upplevs på annat sätt? :)

All mountain skidor
Jag tycker inte att Allmountain funkar i pisten om det inte är nysnö! Det är ren pistskida som gäller , mycket stabilare, snabbare och bättre grepp. Kan rekommendera HEAD supershape speed!

All mountain skidor
Jag körde hela förra säsongen i Åre på project 100 (16/17-modellen). Säg kring 80/20 pist vs op. Överlag mycket nöjd, det är en skida som funkar genom alla fören från isigt försäsong till slaskåkning. Väldämpade och aldrig oroliga oavsett underlag. Däremot så är dom kanske inte de kvickaste och svängigaste skidor du kan tänka dig. Kräver en del fart och kraft för att få dom att röra på sig. Roligast i pisten har du på eftermiddagarna när det börjar bli uppkört och drivigt. Kändes kanske lite tunga och klumpiga ibland utanför pisten. Skulle säga att dom är en typisk volvo xc70-skida. Tar dig fram i alla underlag, tryggt och säkert med familjen bältad, antispinn och krockkuddar.

Senast ändrad:
All mountain skidor
Lundberg92 sa:
FJS9091 sa:
Okej tack för info ska kika in dom skidorna :) Vart hittade du dom i en fysisk butik eller köpte du dom på internett? :)
Hos skistore i Göteborg.. Jag tror det är bra att snacka med någon som är duktig när man själv är osäker.. Säljaren ställde bra frågor och vi pratade oss fram till skidor och bindningar baserat på alla möjliga grejer.. En viktig sak är att jag inte söker en "do-IT-all" skida, jag har alltid med en renodlad pistskida..

All mountain skidor
Var i samma läge som du, efter en hel del testkörning föll valet på K2 Pinnacle 95. Jag gillade på ett sätt Nordica enforcer 93 också...riktigt trevlig i högfartscarving men sämre handling när förhållande är just sämre.

Mitt tips är att åka till en fjällanläggning och provköra så mycket som du bara kan!

All mountain skidor
Enda tipset är att våga testa sig fram, finns ju grymt mkt beg skidor på köp å sälj till grymma priser. Själv har jag lämnat all mountain konceptet och återgått till ett par beg Elan WC SL för pist, monterat en sth bindning för att kunna köra mina scarpa Maestrale RS - tunga som skam och sjukt grepp. För all övrig åkning kör jag ett par Völkl BMT 109 med Kingpin 13, radie på 22 och styva gör att du kan köra GS i pist och lätta nog för topptur, är för närvarande i Hakuba och kör Japow och de flyter fint även här. Tipsar om alpin racing köp å sälj på FB, där hittar du ett par beg racelagg för pisten för 5-700kr så kan du släppa alla budgetspärrar för ”hela berget skidorna”. Samma koncept till dottern, ross SL WC för pisten med Griffon och sedan K2 Remedy 112 med Epf F12 för hela berget. Personligen gillar jag en skida i min egen längd för att kunna bestämma mer om när svängen skall läggas i tajt terräng. Men slutligen - försök pricka en test helg - där kan du testa fram alla din specs. Lycka till

Tillbaka
Topp