All mountain vs freeride

Fatboy

Aktiv medlem
All mountain vs freeride
Har tänkt att skaffa ett par skidor att åka mestadels pist men även lite offpist/skog i norden, har andra skidor för alperna. Tänkte först ett par Völkl RTM eller liknande. Har dock kollat en del och det är ju så att smalare ”freeride” skidor typ Fischer Ranger 90ti, Nordica enforcer 93 eller liknade är cirka 1500kr billigare. Har någon nån uppfattning om hur stor skillnad det är på pistegenskaperna på en skida liknade RTM och en liknande enforcer 93. Vill att dom ska funka hela dagen i och inte bara i stenhård pist, utan även uppkört, pucklar, skog

All mountain vs freeride
Jag hade alla dagar i veckan valt freerideskidor runt 100mm
Enforcer 93, Pinnacle 95, Völkl Kendo.
Har haft ett par RTM V-werkssom jag avyttrade. Skall man ha ren pistprestanda skall det vara smalare pistskidor. Skulle jag bara ha ett par Heladagenskidor är nog Pinnacle 95 min favorit. Men alla dom tre är bra, fast ganska olika i karaktär. Kendon har på Völkls vis rejält kantgrepp, dämpade och fartstabila. Pinnacle tycker jag är mer inspirerande att åka, kvickare i respons och mer lekfulla. Enforcer nån stans i mellan Keno och Pinnacle. Men alla dom tre har fullt tillräcklig pistprestanda plus att dom fixar alla uppkörda pister och skogen med bravur.

All mountain vs freeride
Fatboy sa:
Tack! Har även funderat på Blizzard Brahma eller rustler 9, några funderingar kring dessa?
Blizzard Brahma är en trevlig och allround skida som är åt det styvare hållet, funkar bra i pisten. Det var dock några år sedan jag testade dem. vad jag förstår har Blizzard uppdaterat dem och gjort de mer lättåkta.
Rustler har jag inte åkt, men den har fått ganska bra kritik vad jag har läst. Tror dock att den är mjukare än Brahma och mer offpist betonad.

Två andra tips som kan vara värt att kolla på är Elan Ripstick 96 och Nordica Navigator 90.
Ripstick 96 är en lätt skida som ändå håller för tuff åkning medan Navigator 90 är grym i pisten men som inte gör bort sej vid sidan om heller men inte lika bra som Enforcer 93.

All mountain vs freeride
Pillard sa:
Nya Mantran fick väl extremt bra omdömen? Den borde ju kunna funka bra i den klassen?
Dom är säkert grymma men ungefär 1500-2000 dyrare än ex Fischer ranger eller blizzard Brahma. Fischer ranger verkar ju också få ganska bra kritik i tester

All mountain vs freeride
Fatboy sa:
Pillard sa:
Nya Mantran fick väl extremt bra omdömen? Den borde ju kunna funka bra i den klassen?
Dom är säkert grymma men ungefär 1500-2000 dyrare än ex Fischer ranger eller blizzard Brahma. Fischer ranger verkar ju också få ganska bra kritik i tester
Jag brukar utgå ifrån principen att med tanke på hur mycket pengar man lägger på att resa till skidåkningen varje år så är lite dyrare material försumbart. Sen vet jag ju att jag själv hållit på och lagt massa pengar på att köpa saker jag är halvnöjd med för att sen behöva byta och till slut inse att det hade varit billigare att köpa det jag verkligen ville ha från början. Men därmed inte sagt att jag har en aning om ifall Mantran är direkt bättre än de andra. Men ja, jag är en prylbög av smått sjukliga proportioner :)

All mountain vs freeride
Pillard sa:
Fatboy sa:
Pillard sa:
Jag brukar utgå ifrån principen att med tanke på hur mycket pengar man lägger på att resa till skidåkningen varje år så är lite dyrare material försumbart. Sen vet jag ju att jag själv hållit på och lagt massa pengar på att köpa saker jag är halvnöjd med för att sen behöva byta och till slut inse att det hade varit billigare att köpa det jag verkligen ville ha från början. Men därmed inte sagt att jag har en aning om ifall Mantran är direkt bättre än de andra. Men ja, jag är en prylbög av smått sjukliga proportioner :)
Håller med om att det är bättre att köpa nåt man verkligen vill ha än att ”snåla” men om jag kan spara 2000 kan jag ju köpa nån mer pryl?

All mountain vs freeride
Prövade Brahma i fjol, har för mig att den fick mindre radie. En trevlig skapelse som jag tycker ligger på samma nivå/karaktär som Pinnacle 95, men håller ändå Pinnacle som den skida jag skulle välja. Men det handlar ju helt om tycke och smak. Mantra har jag aldrig gillat, har dock inte testat den nya.
Appropå Rustler så har jag bara testat 11:an. Skulle gott kunna åka med dom hela dagen i backen. Blir bara lite mer jobbigt att kanta dom en hel dag. Men dom funkade ypperligt
Finns så jäkla många bra skidor i dag så endera köper man något som är billigt eller så får man teståka en hel massa och bilda sig en egen uppfattning.

All mountain vs freeride
Om jag tolkar dig rätt så är det helt klart en all mountain skida du skall ha.
Om du är nyfiken på Völkl RTM 84 (kanske lite mer av en bredare pistskida än all mountain) så hittar du min recension här
https://www.freeride.se/prylar/skidor/volkl-rtm-84.html

En skida som jag själv är nyfiken på är Blizzard Brahma som jag har kört en några år gammal version av och den imponerade rejält då och jag tror inte den nya versionen är sämra :-) den brukar ju vara lite av en klass-vinnare i kategorin all mountain!

/C

Senast ändrad:
All mountain vs freeride
Tack för all respons! Det finns ju onekligen mycket att välja mellan. Många verkar gilla Brahma och den går ju köpa till ganska bra pris. Helst skulle man ju vilja prova men jag kommer nog inte iväg på nån testhelg

Tillbaka
Topp