Allmänna funderingar om skidfilmer

Nojlas

Aktiv medlem
Efter att ha plöjt igenom årets skörd av skidrullar så slog det mig hur enformig en skidfilm är idag. Man bjuds på perfekt puder, enorma klipphopp, sjuka volter och extrema hastigheter nonstop i trekvart, allt i en enda surrealistisk sörja, därefter tillbaka till verkligheten. Kan det bli mer tröttsamt?
När får man se livsstilen, humorn och skidglädjen? I Intervjun med Jon Olsson (Åka Skidor #7, 2005) så nämner han att "skidfilmandet borde vara mer dokumentärt". Själv tycker jag att JO slagit huvudet på spiken här. Vad säger ni andra? Har ni tröttnat på att se samma surrealistiska upplägg år ut och år in eller är det just det man vill ha?

Har även funderat lite på varför skidfilmer är så dyra. De kostar ofta 250-300kr för 30-45 min underhållning som man tittar på kanske 5-6 gånger innan man tröttnar på dem.
Vad kan det kosta att spela in en skidfilm? Betalar inte sponsorerna det mesta av resorna? Eller? Egentligen är skidfilmer inget annat än ett enda långt reklaminslag!

Hade det inte varit mer effektivt om varje skidmärke gjorde en skidfilm med sina egna sponsrade åkare och delade ut den gratis, typ via Internet? Helly Hansen och Cross har ju provat detta.

Att köpa en vanlig DVD kostar ju någonstans mellan 150-200kr, när ska skidfilmerna hamna i detta intervall?

Tycker också att skidfilmer borde vara mera dokumentära. Kolla extramaterialet till Freeradicals Rising, klockrent! Där får man se hur de lever och vad dom gör när dom inte åker skidor. Skulle vara riktigt kul om man kunde stoppa in massor utav sånt i själva filmen, då får filmen gärna bli 1.5-2 timmar lång.
Har också funderat på varför skidfilmer ska vara så satans dyra. Någon som kan berätta varför?

Va, JO har sagt nå vettigt.. en jibber som tänker! fort ge honom ett par riktiga fetingar!

Jag är beredd att hålla med dig Nojlas.
Skidfilmer har från början varit stora reklampelare för världens alla skidmärken och sportdrycker.
Detta är mycket synd då sponsorer ofta vill ha perfekta klipp för att märket ska bli marknadsfört på bästa möjliga sätt.
Sen att alla filmer innehåller ungefär samma sak är väl lättast för film makarna.. Då behöver dom inte börja tänka på ett nytt koncept att sälja in hos publiken och sponsorerna.

En skidfilm bör nog inte vara så dyr, om man nu inte gör som matchstick och hyr en helikopter under stora delen av sin inspelning (yearbook) men frågan är väl om den inte varit kraftigt reducerad i pris då bolaget som hyr ut den är med som sponsor till filmen. En skidfilm kan omöjligt kosta ens en 1/10 del vad en vanlig film kostar.. Film makarna sitter bara å håvar in pengar allt eftersom så dom kan köpa nya kameror och annan schysst utrustning för att göra livet som filmare bättre..

Helly hansen tycker jag gjorde det riktigt bra med sin Happy Happy som dom skickade ut gratis till folk. Det var bra klass på den för att vara en märkes film, cross lyckades inte lika bra i mina ögon men det är skönt att dom försöker.. Det måste ju ändå vara det bästa sättet att marknadsföra sina saker, att ge ut en gratis DVD där alla åkare bär företagets grejjer.. Frågan är dock om alla företagen har pengar till att ge ut en egen DVD, kan tänka mig att dom stora skidmärkena Salomon, K2, atomic etc. och dylikt inom andra brascher (helly hansen, peak, oakley, spy listan kan göras lång) har pengar. Det är ändå världsomtäckande företag...

Frågan om priset på en DVD, ja dom flesta importeras från staterna. Kanske ligger något i det varför dom e dyra och dom svenska rullarna har bara hängt på i det priset för att dom ser att folk köper dom dyrare också.. Jag vet inte men bra konstigt är det iallafall att dom ligger 100-150kr högre än vanliga dvd filmer..

*Reserverar mig för div. felstavningar och särskrivningar

Nojlas har som vanligt funderat och kommit fram till något vettigt. Ja, dagens skidfilmer är bara långa reklaminslag för åkare och i längden sponsorer.

Ska man se på underhållande skidfilm får man hålla till godo med de hemmagjorda produktionerna (Läs: Beyond Boarders)

Ska man se bra actionsportfilmdokumentär får man hålla sig till de franska La nuit de la glisse-serien, sjukt snygga filmer.

Visst kanske en skidfilm är billigare att producera än en hollywoodrulle, men man bör även ta i beaktning att skidfilmer riktar sig till en mycket mycket mindre marknad och således inte genererar lika mycket pengar tillbaka heller... Sen börjar det ju faktiskt komma lite nytänkande filmer också, ta t.ex. snowboarfilmen last descent eller skidfilmen waiting game.

jag såg på den där amatör filmen som va gratis å ladda ner beyond borders eller nåt, det va faktiskt förstagången jag blev glad av att se en skidfilm där var det äkta åkglädje!

absence ligger ju på bara 90 spänn nu tänk om alla filmerskulle vara så billiga!

håller med dig på de mesta av punkterna. Vill också nämna att Nitro har släppt många filmer till ett pris av 50-60 spänn. Ja köper en varje år, man får inget dvd-fodral utan ett budget pappersfodral men so what. Dom brukar vara lite roligare med lite dokumentation!

En film som innehåller mkt åkglädje är DC:s MTN Lab, Spana in den, kul att se en film som gör en grymt taggad på att dra ut med polarna och ha roligt.
Ang priset på filmer så är det ju som Guiseppi_Suffermountain skriver att en skid eller snowboard film inte lockar lika många köpare som tex en "vanlig" film gör.

Tillbaka
Topp